Kan man köpa reservdelar till macbook?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-05 09:42

Kan man köpa reservdelar löst nånstans i sverige till macbook? Jag skulle haft tag på en ny inverterkabel nämligen, och har ingen lust att lämna in datorn för byte.

• Oregistrerad
  • 2009-02-05 10:13

Ebay?

Tradera, Blocket, 99.se, iFixit.com, fast de ligger ju i USA.

• Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-07 17:47

Ok, omformulerar mig. Kan man köpa delar nånstans från en firma i Sverige. Har dåliga erfarenheter av ebay och tradera...

• Oregistrerad
  • 2009-02-07 18:44

Du kan ju kolla upp vilket servicecenter som är närmast dig och ringa dem:

http://www.apple.com/se/buy/locator/

Apple säljer endast reservdelar till sina serviceproviders.
Du som privatperson kan inte köpa reservdelar och pula själv.

• Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-08 14:17
Ursprungligen av Goflorp:

Apple säljer endast reservdelar till sina serviceproviders.
Du som privatperson kan inte köpa reservdelar och pula själv.

Okej då får jag alltså köpa från utlandet då, ska dock kolla upp vad dom vill ha för att byta kabeln på det lokala stället. Men det känns som att det antagligen blir billigare att byta den själv.

• Oregistrerad
  • 2009-02-08 19:36

Byta den själv är givetvis alltid billigare förutsatt att man inte har sönder något Servicecentret tog 800kr för att byta fläkten i min MB och jag gjorde det själv för 200kr totalt.

• Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-08 22:30

Precis, men jag är ingen rookie på elektronikreparationer. Men jag får väl helt enkelt leta rätt på en guide till hur man tar isär en macbook

Det finns en anledning till att Apple inte säljer reservdelar till andra än sina serviceproviders.

De vill ha kontroll. De vill att din mac skall bli reparerad av ngn som är utbildad på det.
Någon som har uppfyllt vissa krav. Detta gör att du som kund kan ställa krav på reparationen.

Ställer man inga krav uppstår en uppsjö med problem som skapas av "hemmafixaren" och "HederligeHarrys datahörna".

Visst blir det billigare att göra det hela själv, men alla garantier ryker och man kanske inte är helt 100 på att allt blir rätt. ("varför är maskinen ihopsatt men det ligegr tre brickor på bordet?")

Att införskaffa en reservdel svart och leta reda på en "en guide på nätet" är ju ett sätt att KANSKE spara några spänn. Eller så får man surt lämna iväg det hela till en serviceprovider. Kostade det 1000:- från början, kostar det säkert 3000:- när man kommer med sakerna i en påse....

• Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-09 01:55

Well eftersom jag jobbat med datorservice i flera år så är jag rätt hyffsat säker på att jag klarar att utföra jobbet. Anledningen till att jag ville ha en guide är för att jag inte plockat isär en macbook tidigare och vill således inte förstöra något pga att man missat nån dold skruv eller plasthake.

Datorn har för övrigt ingen garanti längre, hade den haft det så hade jag ju såklart lämnat in den och fått kabeln utbytt på garanti.

dåså, kör på.

lite skillnad på arbetsbänken och diskbänken ...

• Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-09 10:15
Ursprungligen av Goflorp:

dåså, kör på.

lite skillnad på arbetsbänken och diskbänken ...

Vad menar du med det? Upplysningsvis så har jag en arbetsbänk som tom är esd-säker...

Ursprungligen av An3Azz:

Vad menar du med det? Upplysningsvis så har jag en arbetsbänk som tom är esd-säker...

Jag menar att om du är såpass komtetent att du jobbar med det (har en arbetsbänk) så är det ju ngt helt annat än Kalle-Lingon som "fixar" datorn hemma på diskbänken.

Jag ville inte vara tyken (elak) på ngt sätt. Det var faktiskt en komplimang.

• Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-10 15:32

Då är jag med, var nog lite nyvaken när jag skrev det

• Oregistrerad
  • 2009-02-10 16:25

Skriv gärna hur det gick med bytet av inverterkabeln och var du köpte den osv. Alltid intressant att följa såna här grejer!

• Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-10 16:51

jupps ska bara rota rätt på nåt ställe att beställa den på så ska vi se hur det går, får se om jag får tid över att knåpa ihop en fotoguide till bytet med.

nu vet jag att detta inte är i sverige men : http://www.thebookyard.com/

Det är ju EU so du slipper ju tull och trams!

mvh

• Oregistrerad
  • 2009-02-10 17:03

Tyvärr finns det inga i sverige

Däremot finns det i USA. Jag köpte själv ett inverterkort till min macbook Titanium för 2-3 år sen då det gick sönder när min macbook råkade dricka lite juice

Räkna med att plocka isär _HELA_ din macbook då det rackarns kortet har en förmåga att sitta precis under logikkortet.. Har själv jobbat som servicetekniker på ett Apple Center och det är pain in the ass o byta

Sen behöver du inte lyssna på alla andra jönsar här om att man inte ska byta själv. Det är personer som anlitar en rörmockare för att byta toapapper och dom är inte vana att det finns tekniker som här som använder mac......

Glömde... : http://www.ifixit.com/

Men den kanske kan vara till hjälp också?

Mvh

• Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-10 18:03

Sweet ska kika igenom länkarna och beställa mig en kabel asap. Får se bara om jag har tid o byta den, är rätt chokad på jobbet atm.

• Oregistrerad
  • 2009-02-10 19:32

Tycker att du ska ge ebay ett försök till. Handlar man av "kända" macsäljare är det sällan problem.

1
Bevaka tråden