Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Mac Mini har blivit en PC! Hjälp

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Oslo
  • 2009-02-03 12:59

Min mamma fick min Core Solo Mac mini för ett tag sedan, men ville köra Windows på den, det tog emot! Hon har nu kört bara XP på den i över ett år. Nu har jag köpt henne en Windows burk och tagit tillbaka den, men det går inte starta från Mac OS. partitionen verkar skadad och det går inte starta från någon installations skiva eller från en firewire HD med Mac Os installation på, Så jag startade den som en FW HD på min iMac och formaterade om HD'n. Nu när jag startar mac minin så kommer en "Dos promt" upp att jag inte har någon Botable disk. Det går att installera Windows men ingen av MacoS installations disk fungerar, vad f-n kan ha hänt och vad göra???

Ursprungligen av Kentor:

...startade den som en FW HD på min iMac och formaterade om HD'n...

Hur är hårddisken partitionerad? En eller två partitioner?

Vad formaterade du? Hela disken, eller bara någon av partitionerna?

Hur formaterade du? Vilket filsystem?

Vilken partitionstabell har disken?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2009-02-03 13:32

Den var i 2 partitioner, jag formaterade om hela i två partitioner igen båda MacOS Extended Journaled, vilken partitionstabell vet jag inte. Har nu installerat windows xp på den ena partitionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 17:10

Hej Kentor.
Det räcker inte med att formatera om partitionerna. Du måste också ha rätt partitionstabell på partitionerna.
1. Sätt i Mac minins installationsskiva.
2. Starta om och håll ner alt-tangenten. Du får nu upp en boot-skärm.
3. Välj installationsskivan och starta från den.
4. När installationsskivan har bootat välj Skivverktyg från menyn.
5. I Skivverktyg måste du välja partitionera. Detta går bara att göra för enheter ej för partitioner.
6. Under Volymsystem: välj 2 partitoner och bestäm hur stora partitioner du vill ha. Du får nu möjlighet att välja partitionstabell under knappen alternativ. Välj GUID-partitionstabell för Mac-partitionen och Huvudstartpost(MBR) för Windows-partitionen. Du måste tyvärr installera om Winows.
7. Fortsätt med installationen på Mac-partitionen.
Klart!

  • Medlem
  • Oslo
  • 2009-02-04 18:22

Hej Joel! tack för förslaget men det går inte starta från en MacOS skiva.

Ursprungligen av Kentor:

Hej Joel! tack för förslaget men det går inte starta från en MacOS skiva.

Men byt ut punkt 1-4 på hans lista mot att starta i FireWire Target Mode, så som du beskrev i första inlägget. Och fortsätt sen på hans lista, från punkt 5.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-04 23:52

.. här kommer då mitt förslag..

1. Med en bootbar windowsskiva i, tryck F8 när du startar upp datorn. Välj starta till dos promt (eller vad det nu står)

2. Byt katalog så att du hamnar på windowsskivan.. skriv fdisk.

3. Radera allt vad partitioner heter, du kan strunta i att formatera och pationera dom. Det kan du göra sedan när du startar upp från OS X-skivan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-07 00:08
Ursprungligen av ekstam:

.. här kommer då mitt förslag..

1. Med en bootbar windowsskiva i, tryck F8 när du startar upp datorn. Välj starta till dos promt (eller vad det nu står)

2. Byt katalog så att du hamnar på windowsskivan.. skriv fdisk.

3. Radera allt vad partitioner heter, du kan strunta i att formatera och pationera dom. Det kan du göra sedan när du startar upp från OS X-skivan.

Fast det lär väl inte hjälpa när det egentligen är Master Boot Record (MBR) som pekar fel. Det ligger utanför partitionerna så att partitionera om disken... Det finns program som fixar sådant. Bland annat finns det många Live-CD med Linux som kan fixa sådant. Jag har framgångsrikt fyllt skivans första block med dd-kommandot för att sedan formatera och partitionera om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-07 01:45
Ursprungligen av bengtb:

Fast det lär väl inte hjälpa när det egentligen är Master Boot Record (MBR) som pekar fel. Det ligger utanför partitionerna så att partitionera om disken... Det finns program som fixar sådant. Bland annat finns det många Live-CD med Linux som kan fixa sådant. Jag har framgångsrikt fyllt skivans första block med dd-kommandot för att sedan formatera och partitionera om.

Ahh, visste inte..

"The MS-DOS Fdisk utility usually updates the master boot record (MBR) only if no master boot record exists. Repartitioning with Fdisk does not rewrite this information."
http://support.microsoft.com/kb/69013

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-07 02:46

Vad händer om du trycker in skivan som kom med och håller ned C-tangenten direkt när du startar upp. MBR eller GUID, ska inte spela någon roll då detta är på hårddisken. Du ska kunna starta upp från skivan och rensa bort allt i Skivverktyg.

Ser att du skriver att du inte lyckas starta upp från skivan med gör du rätt? Start, direkt hålla ned knappen C när disken är i. Är du verkligen tillräckligt snabb?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-07 06:34

skulle aldrig tilllåta att morsan kör windows .. e bäddat för trassel och massa support.
-- hon kör linux med WiFi-nät på sin HP~laptop

→ rensade bort windows innan hon fick händerna på den - jag har aldrig behöft supporta henne ---- förutom hur hon skulle ta ner bilder från digitalkameran och manipulerar dessa, för utskrift på en tung skrivare nere i ett annat hus via det trådlösa nätverket

det säger en del .. och allt på PC® e inte windows alltid

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-08 09:45

Jag råkade ut för något liknande med min Mini efter en misslyckad Windowsinstallation. "non bootable device". Provade verkligen ALLT, starta från leopardskivorna med c nertryckt, försöka reparera MBR, försöka installera om XP osv. men av någon anledning fungerade inget. Det enda som fungerade var att starta från en lånad Vista skiva och installera Vista, och sedan Bootcamp grejerna och välja OS X som startskiva. Helt jävla sinnessjukt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 10:16

Här känns det som om man saknar möjligheten att gå in i bios och styra boot-ordningen.

Macarna har ju inte vanlig bios utan använder EFI.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 12:13

Hur går det för Kentor? Är det i Windows man måste pilla för att få fram Mac-partitionen igen?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-08 12:18
Ursprungligen av doomas:

Hur går det för Kentor? Är det i Windows man måste pilla för att få fram Mac-partitionen igen?

Mac OS-installationsskivan är nog bästa lösningen. Där kan man välja vilket system som är standardsystemet på datorn. Windows kan faktiskt göra minst i detta då systemet lever i tron att partitionstabellen har MBR.

Att inte kunna starta från den låter som en bugg i firmwaren isådanafall.
Att installera windows och sådan köra in OS X-skivan för att installera bootcamp utility kanske är en annan lösning då.

Däremot har jag varit med om att man har haft blåtand-tangentbord och glömt bort att den inte fungerar i boot-stadiet. Och därför inte kunnat komma åt skivan.

Shit, vad jobbigt ! Du har mitt medlidande ( obs ej ironi ) !
Som att vakna upp och din Fender Strata blivit en Ukulele, eller En inbakad oxfilé pizza blivit en Vesuvio, eller din fru blivit Ipren mannen. Hoppas det löser sig!

1
Bevaka tråden