Kan man få nytt batteri till MacBook efter försämrad kapacitet?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Hur gäller det om man har 3 timmar på batteriet på fulladdat?
(Original 4 Timmar)

Kan man byta ut det på garantin?

Kolla hur ditt batteri mår först.

Hur gammalt det är, hur många cykler det gått osv.
Det finns flera trådar om detta.
Sök lite på forumet så hittar du massa info kring detta.

Apple byter trasiga batterier, eller batterier med uppenbara defekter.
INOM garantitiden.

3 timmar på fulladdat tycker jag verkar rätt bra.
En del får ut en kvart - då är batteriet rätt kasst.

Ursprungligen av Goflorp:

Kolla hur ditt batteri mår först.

Hur gammalt det är, hur många cykler det gått osv.
Det finns flera trådar om detta.
Sök lite på forumet så hittar du massa info kring detta.

Apple byter trasiga batterier, eller batterier med uppenbara defekter.
INOM garantitiden.

3 timmar på fulladdat tycker jag verkar rätt bra.
En del får ut en kvart - då är batteriet rätt kasst.

Det är inköpt augusti 2008
Hur kollar men detta med cykler?

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-31 11:50

Är detta bra?
http://pici.se/357488/

Konstigt, min dator är inköpt i augusti.

Senast redigerat 2009-01-31 15:10

Min dator är ca 1.5 år gammal och ser ut så här. Har ingen aning om hur man ska tolka dina siffor men det kändes då inte så alarmerade. Det skulle i så fall vara antalet cykler men jag sitter ganska mycket ansluten till elutaget när jag använder min MBP (sitter i soffan framför TV:n)

Ursprungligen av BlackSmp:

Min dator är ca 1.5 år gammal och ser ut så här. Har ingen aning om hur man ska tolka dina siffor men det kändes då inte så alarmerade. Det skulle i så fall vara antalet cykler men jag sitter ganska mycket ansluten till elutaget när jag använder min MBP (sitter i soffan framför TV:n)

Har du kalibrerat ditt batteri någon gång? Om inte:

- Sätt igång något program som hindrar datorn från att gå i vila, eller ställ in detta under strömsparinställningarna i Systeminställningar.
- Låt datorn vara igång tills den dör. Batteriet ska ta slut och datorn ska alltså inte gå i vila.
- Fälll ihop datorn och sätt datorn på laddning och låt den ladda upp fullt batteri. När den är fulladdad ska du låta den stå elansluten under ytterliggare 3-5 timmar helst.

Gör detta en gång i månaden så mår batteriet bättre.

EDIT: Förresten, vaddå -1029 weeks?! Så ung är inte din dator

Nej, jag har inte kalibrerat batteriet på länge. Har inte upplevt något behov utan använder datorn intenivt istället. Men eventuellt så låter jag den sitta i eluttaget för ofta och för länge men än så länge så får jag ut omkring 2-3 timmar i normal användning men borde iofs prova att kalibrera den nu bara för att jämföra och se om det blir någon skillnad.

Så, sagt och gjort, jag ska göra det och återkommer med ett nytt spännande resultat ikväll...

Vad då fel ålder? Du har väl sett Tillbaka från framtiden?

kan i princip säga att du inte kommer att få ett nytt batteri. De allra flesta datortillverkare anser att batteri är förbrukningsmaterial och därför inte täcks av normal garanti. Därför krävs det oftast att batteriet är rent fysiskt trasigt för att du skall få det utbytt.
Tyvärr...

Ursprungligen av DeathMan:

kan i princip säga att du inte kommer att få ett nytt batteri. De allra flesta datortillverkare anser att batteri är förbrukningsmaterial och därför inte täcks av normal garanti. Därför krävs det oftast att batteriet är rent fysiskt trasigt för att du skall få det utbytt.
Tyvärr...

speciellt in ett batteri som efter 200 cykler är 99% friskt.

Ursprungligen av AlexHansson:

Är detta bra?
http://pici.se/357488/

Konstigt, min dator är inköpt i augusti.

Ditt batteri kan ju inte må bättre.
Vad anser du är fel?

Har du läst på nätet att de säger fem timmar och du bara får fyra ur den?
De siffrorna är ju lite som förbrukningen på en bil.. det skall till mycket för att komma ner i den bränsleförbrukningen...

Ursprungligen av Goflorp:

Ditt batteri kan ju inte må bättre.
Vad anser du är fel?

Har du läst på nätet att de säger fem timmar och du bara får fyra ur den?
De siffrorna är ju lite som förbrukningen på en bil.. det skall till mycket för att komma ner i den bränsleförbrukningen...

Vill ha ett nytt batteri innan resa i sommar + vill få ut det mesta ur Garantin.

Sedan så beror ju även batteritiden på vad du gör. Vissa applikationer är formliga batteriätare. Jag har lagt märke till att Gmail i Firefox verkar käkar CPU cykler rent horribelt. I vissa fall äter Parallells också fruktansvärt mycket batteri. Det kan vara läge att ta upp Aktivitetskontroll och se om det är någon process som ligger och dra processorlast utan att du är medveten om det.

Men apropå dåliga batterier så var det batteri som jag fick till min Dell Inspiron 9400 ingen höjdare:)

Ja, men efter vad jag kan se så mår ju ditt batteri toppen. Det är ju inget fel på det.
Det innehöll väl 99% av den energi som skall gå i det enligt spec efter 200 cykler.

De flesta kan skratta och hoppa jämfota av glädje om de har ett batteri med den kapaciteten.

Att du sedan kanske inte får det att räcka till mer än 3 timmar, ja det får du ju jobba på då.
Varva ner hårddisk, kör på "smala" grafikkortet (om du har en sådan maskin), reducerad fart, dämpa bakgrundsbelysning så mkt som möjligt etc.

Kom igen om det visar 57% kvar efter lika tid eller nåt.

Som jag kan tolka det hela så har du inget "case".

Kan bara hålla med Goflorp.

Garantier täcker fabrikationsfel, vilket jag har svårt att se att du kan hävda.

Det där är som sagt bra, men du kanske ska börja jobba på att kalibrera det så att det håller sig iform längre?

Jag är nöjd med mitt. Får ut cirka 3 timmar om jag kör vanliga, inte så cpu-krävande grejer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 19:19

Trådskaparens batteri mår ju prima. Mitt gör ju verkligen inte det och får ut 2h max om jag surfar runt med reducerad ljusstyrka på skärmen. Ringde Apple idag och fick ett nytt iaf

1
Bevaka tråden