Förslag till Mac för studier?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena

Låter det vettigt att jag köper en Macbook 2.0 ghz med 4 gb minne och 250 gb hårddisk. Ska använda den till studier, kolla facebook och mail, köra lite CAD/CAM-program och kanske se någon serie.

vad tror ni? har ni något annat förslag? (det ska vara en bärbar)

Mvh

Alfred

Det låter väldans vettigt. Har en likadan. Men hur fick du 250Gb HD? Den är bytt tror jag? Normalt är det 80Gb. CAD/CAM-program har diskuterats tidigare här på 99.se, sök på det så hittar du.

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-28 22:08

+920kr på AppleStoren.

Yes!!

MacBook finns ju både i aluminium och plast, eftersom du studerar så förmodar jag att du föredrar den billigare? Det är väl viktigt också att tänka över, om du bör lägga pengar på 4GB när du förmodligen klarar dig på 2GB.

Annars låter det som en utmärkt idé, själv använder jag min bärbara för mina musikstudier som innebär Logic Pro och Sibelius.

kostnaden är inget problem(bor hemma och jobbar extra) men max 15 000. Det är den nya i aluminium jag vill ha.

taz: man kan ju uppdatera när man köper på apple store...och det är lite det jag funderar på om jag behöver.

felix: ja det är många som säger att jag förmodligen klarar mig på 2 gb, tänker väl att om jag tar 4 gb så känns det som jag kan ha den lite längre? att den hänger med när allt blir bättre...eller nåt sånt

Någon som vet om det gör någon skillnad på att köpa på mac forum eller apple store, tänker att dom har legat längre i en butik och att om man beställer från apple store får man en rykande färsk dator?

Ursprungligen av _alfred:

kostnaden är inget problem(bor hemma och jobbar extra) men max 15 000. Det är den nya i aluminium jag vill ha.

taz: man kan ju uppdatera när man köper på apple store...och det är lite det jag funderar på om jag behöver.

felix: ja det är många som säger att jag förmodligen klarar mig på 2 gb, tänker väl att om jag tar 4 gb så känns det som jag kan ha den lite längre? att den hänger med när allt blir bättre...eller nåt sånt

Någon som vet om det gör någon skillnad på att köpa på mac forum eller apple store, tänker att dom har legat längre i en butik och att om man beställer från apple store får man en rykande färsk dator?

Om du har ett Mecenatkort rekommenderar jag att du beställer genom Mecenat/Applestore, då får du 10% rabatt på datorns totala pris!

grymt! tack för tipset

Beställd!

Blev en Macbook 2,4 + 4 gb minne!

kostade 14.737 på apple store, med studentrabatt.

Nu är det bara den eviga väntan...beställde igår klockan 14, hur lång tid tror ni det kommer ta?

Frågan är varför du tar 4GB via Apple Store när det vore enormt mycket billigare att köpa detta vid sidan. Det är otroligt enkelt att installera minnet på egen hand.

För mig tog det cirka 4-5 arbetsdagar innan datorn kom.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Frågan är varför du tar 4GB via Apple Store när det vore enormt mycket billigare att köpa detta vid sidan. Det är otroligt enkelt att installera minnet på egen hand.

Inte nödvändigtvis enormt mycket billigare. Med studentrabatt kostar uppgradering till 4GB runt 1100:- har jag för mig. Macotektet vill ha 540:- per 2GB-sticka. Blir ungefär lika mycket pengar. Det du kan tjäna på är om du kränger dina 2x1GB-stickor som följde med datorn.

Ursprungligen av johan_fbg:

Inte nödvändigtvis enormt mycket billigare. Med studentrabatt kostar uppgradering till 4GB runt 1100:- har jag för mig. Macotektet vill ha 540:- per 2GB-sticka. Blir ungefär lika mycket pengar. Det du kan tjäna på är om du kränger dina 2x1GB-stickor som följde med datorn.

Har de alltså sänkt kostnaderna för detta nu?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Har de alltså sänkt kostnaderna för detta nu?

Kollade upp det, 1242,50 SEK ville de ha om man är student.

gött, då var det smart att jag tog det via apple store...

Gött nu kommer datorn, pratade precis med UPS dom kommer idag runt 14. Är det någon som har tips på vad jag ska göra först? ladda den? Tips på program som är bra att ha?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 11:08
Ursprungligen av _alfred:

Gött nu kommer datorn, pratade precis med UPS dom kommer idag runt 14. Är det någon som har tips på vad jag ska göra först? ladda den? Tips på program som är bra att ha?

program som man vill ha finns det en massa trådar om:

http://www.99.se/allt-om-mac/97931-tips-pa-maste-ha-program.html

enklare är om du funderar vad du vill göra med datorn?

Och sen frågar, det finns en uppsjö med program till Mac

/Tangen

okey ska kolla dom! är dock väldigt ny med macintosh så hänger inte riktigt med i snacket..

Ska ha den till att surfa, plugga, kolla lite serier, allmänt användande bara...Måste bara säga att faan va nice den är!!!

Gratulerar till ett bra inköp

När jag var ny på Mac så provade jag att göra de saker jag tidigare gjort, exempelvis kolla serier, och när något inte fungerade så fann jag alltid svaret på Google eller 99, väldigt praktiskt

tack!

japp sitter och surfar runt nu. Kommer säkert lite frågor om några timmar...

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2009-02-16 16:11

Bara att ösa ur dig frågor men kom ihåg att det finns mycket läsvärt redan arkiverat så betrakta sökfunktionen som din bäste vän

absolut!

1
Bevaka tråden