Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Embedded font/ inbyggda typsnitt p min hemsida?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Go vänner!

Försöker hitta råd på hur man bakar in typsnitt på min hemsida? Jag önskar alltså att gå ifrån standardtypsnitten och har förstått att man kan baka in typsnitt i hemsidan.

De flesta trådar jag hittar är många år gamla och handlar oftast om hur gör om man har Internet Explorer. Men jag är ju Mac'are och vill veta hur man gör för att fixa ett typsnitt som fungerar inbakt i Firefox, Safari, Opera OCH Explorer.

What to how to? Hur gör man?

/Niklas

  • Medlem
  • 2009-01-28 15:50

Inte för hela sidan, men är bra för rubriker Novemberborn: sIFR 3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-05 00:36

Det fanns några sätt som det lite experimenterades med för ett gäng år sedan, det har inte slagit direkt (på den tiden upplevde jag det ofta som seegt) och jag har inte undersökt hela grejen närmare på många år.
Så vill man köra egna typsnitt är det mest rubriker det handlar om och då finns det lite krångliga vägar att gå. Nackdelarna är nog större, jag vet inte vad som händer med hela SEO-biten till exempel när man gör om tecken till bilder. Eller läsbarheten för handikappade.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-05 00:51

Det finns rätt många sätt att göra det på, du kan "embedda" typsnitt precis som du laddar ett javascript. Om du kan vänta lite så kommer det bättre lösningar med HTML5. Sök på embedded fonts. För CSS finns det en teknik du kan använda som är kompatibel med dom flesta browsers.

Det blir dock en längre nerladdning om fontfilen är stor. Vissa browsers blir också sura för dom tror att allt som är embedded är virus, så du kan få en säkerhetsvarning för det.

Jag skulle inte rekommendera det om det inte var väldigt viktigt

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-02-05 08:55

Sifr funkar ok för rubriker, men inget vidare för länkade texter som menyer. Det är svårt att får det att matcha CSS:en, speciellt om man har lite mer komplicerade regler i den.

@font-face är den bästa lösningen, och den är också en rekommendation i CSS2, men borttaget från CSS2.1 (eftersom ingen webbläsare mer än IE4 implementerat det). Nu är den återigen tillbaka i CSS3 och Safari, Opera och Firefox har stöd för truetype och opentype. IE har än så länge bara stöd för sitt eget specialformat embedded opentype (eot).

Du kan läsa mer på Webfonts.

Finns det bättre och funktions-säkrare sätt att göra detta på idag?

Testade en sida jag gjort i iweb på en iPad och fick mitt typsnitt ignorerat och ersatt av ett annat.
Det tragiska är att det är ett typsnitt som finns med i OS X, Hiragino Maru Gothic Pro.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-04-26 18:18
Ursprungligen av kitesurf:

Finns det bättre och funktions-säkrare sätt att göra detta på idag?

Testade en sida jag gjort i iweb på en iPad och fick mitt typsnitt ignorerat och ersatt av ett annat.
Det tragiska är att det är ett typsnitt som finns med i OS X, Hiragino Maru Gothic Pro.

Fast det fungerar ju i de flesta webbläsare. Oftast brukar ju ’nya’ funktioner segas ned av IE6 - men IE6 stöder detta till fullo, tillika de senare versionerna av Fx och webkitbaserade webbläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 18:27

Använder nästan bara cufón - fonts for the people i produktioner numera.
Dock fungerar det inte speciellt bra i IE.

Jag har testat lite med @font-face web-fonts (där explorer får en .eof eller vad de nu heter och övriga en vanlig .ttf) och det har generellt fungerat bra över de flesta webbläsare. Det stora problemet är ju dock att typsnittslicenserna knappast tillåter webbinbäddning, dvs man får förlita sig på gratissnitt eller köpa dyra webblicenser (vissa fontbyråer har börjat med riktiga webblicenser!).

Alltså, tekniken finns och fungerar, men licensieringen är lite snårig.

1
Bevaka tråden