4400:an strular som aldrig förr...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop!

Nu är det _verkligen_ körigt.

Min farfars 4400:a har krånglat några veckor nu. Den interna hårddisken vill inte "visa sig", oavett hur man startar upp datorn.

Tack vara "Maccis" har jag fått fatt på en nyare HD som ska fungera med 4400:an, i misstanke om att den gamla driven är körd. Idag installerade jag denna drive men fortfarande har datorn problem att i överhuvudtaget visa HD när jag startar från en MacOS-CD. Inte heller skivvertyg hittar driven... Dock hör man hur HD:n varvar upp vid uppstart och så...

Jag har testat olika bygingar - sätta CD-Rom:en som master, HD:n som slave och vice versa. Cable select likaså. Då problemet inte löste sig testade jag att byta IDE-sladd mellan CD-Rom och HD. Datorn startar fortfarande från en OS-CD men vill inte hitta HD:n - kablagefel uteslutet?!

Nolställning av PRAM-minne etc. har jag kör rubbet. Jag är totalt standsatt. Vad kan vara fel?

Det ända som jag kan tänka på nu är att byta datorns batteri. Men innan jag lägger 100-200 spänn på det är frågan om ett urladdat batteri verkligen kan få en 4400:a att flippa så fullständigt som datorn gjort. En annan 6100:a som finns i släkten tappade bara datumkontrollen när batteriet var slut - långt ifrån att vägra konversera med interna IDE-hårddiskar.

Vad tror ni? All input välkommnas!

Ett par frågor bara:
Gjorde din farfar nåt speciellt strax innan datorn började konstra, eller började den bara trassla utan nån speciell orsak? Installerade nåt nytt? Kopplade till/bort något?
Vilket system är det? Enligt mactracker ska ju 4400-orna klara högst 9.1
Hur formaterade du nya HD-n, extended eller gamla?
Har du testat med att koppla bort tillägg?

Glömde...
Appropå batteriet...
Om batteriet aldrig är bytt i 4400-an så bör du nog göra det trots att det kostar nån hundring. Jag har iofs aldrig varit med om att urladdad batteri skulle medföra att HD-n inte visas, men det kan faktiskt dyka upp mystiska fel.

1
Bevaka tråden