Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dagens idiotfråga; kompatibel strömadapter?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, igen!

En enkel fråga (hoppas jag); går det att använda den strömadapter som man hade till sin MacBook White från sommaren 2008 till en MacBook unibody som köps typ på tisdag?

Min "gamla" Mac drunknade och jag får en ny på försäkringen och insåg nu att det vore ju sjukt smidigt att kunna använda den gamla strömkabeln också! Det härleder till min andra fråga som kanske inte är lika lätt att besvara; Datorn fick en ansenlig mängd vätska och dog direkt, finns det någon risk att något i magsafekontakten eller "längre in" i kabeln/adaptern tagit skada av den kortslutning som troligtvis blev och därmed blir farlig att använda till en annan dator? Nämnas bör att när jag efter lång torktid satte ihop datorn igen så lyste dioden på magsafekontakten när jag satte in den i datorn, så utifrån det verkade den ju fungera?

Så... Nu är jag förhoppningsvis klar med idiotfrågorna för den är dagen.

//JM

Svaret på första frågan är ja. Vad gäller andra frågan vågar jag inte uttala mig.

Ursprungligen av mmmikael:

Svaret på första frågan är ja. Vad gäller andra frågan vågar jag inte uttala mig.

Då var i alla fall en fråga avklarad. Tack!

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-25 21:37

Jag ser inga problem att använda laddaren.
Jag har själv kört min MBP17" laddare på en MB vit, och det fungerade utmärkt, enda skillnaden jag märkte var att batteriet på den vita MB:n laddade sig fortare, vilket säkert beror på att MBP17 laddaren ger mer kräm.

Har svårt att tro att din gamla laddare ska kunna skada din nya dator om du provar.

Tack iMoz!

Rent allmänt; Finns det något sätt man kan testa för att se om strömadaptern är okej, annat än skicka in den för koll? Idiotjag tog inte med den när jag lämnade in datorn till verkstan...

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-25 21:45

Ska man vara 100% säker så är det ju "dumt" att testa, så för att vara på den säkra sidan, ta den till verkstan igen.
Hade det varit min adapter så hade jag säkerligen testat, men känner du minsta tvivel så gör det inte....

Ursprungligen av Natarjasana:

Tack iMoz!

Rent allmänt; Finns det något sätt man kan testa för att se om strömadaptern är okej, annat än skicka in den för koll? Idiotjag tog inte med den när jag lämnade in datorn till verkstan...

Ursprungligen av iMoz:

Ska man vara 100% säker så är det ju "dumt" att testa, så för att vara på den säkra sidan, ta den till verkstan igen.
Hade det varit min adapter så hade jag säkerligen testat, men känner du minsta tvivel så gör det inte....

Men har den torkat inuti och den inte har någon fysisk åverkan så
lär den med allra största sannolikhet vara hel, och är den inte det
så lär den knappast skada den nya MacBooken...

LCR

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-25 21:54

Absolut, håller med dig till fullo. Vill inte bli "hängd" bara, om det till alltings jävlighet skulle bli nåt mysko

Ursprungligen av LCR:

Men har den torkat inuti och den inte har någon fysisk åverkan så
lär den med allra största sannolikhet vara hel, och är den inte det
så lär den knappast skada den nya MacBooken...

LCR

Det finns inga hålrum i Magsafe kontakten så vatten kan inte komma in
och skulle den vara rökt så fungerar den helt enkelt inte, och det märker
du när du kopplar in den.

Med allra största sannolikhet så fungerar laddaren 100%.

LCR

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-25 21:47

Så enkelt är det säkert, jag hade inte tvekat alls på att testa...

Ursprungligen av LCR:

och skulle den vara rökt så fungerar den helt enkelt inte, och det märker
du när du kopplar in den.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Det finns inga hålrum i Magsafe kontakten så vatten kan inte komma in
och skulle den vara rökt så fungerar den helt enkelt inte, och det märker
du när du kopplar in den.

Med allra största sannolikhet så fungerar laddaren 100%.

LCR

Ah, det har du ju alldeles jätterätt i! Tänkte inte på att det inte finns några hålrum. Och som sagt; eftersom dioden lyste när man pluggade in den i min till 98% döda dator borde den ju vara okej.

Tusen tack!!

Ursprungligen av Natarjasana:

Ah, det har du ju alldeles jätterätt i! Tänkte inte på att det inte finns några hålrum. Och som sagt; eftersom dioden lyste när man pluggade in den i min till 98% döda dator borde den ju vara okej.

Tusen tack!!

Function confirmed!

Ursprungligen av LCR:

Function confirmed!

Jag älskar det här forumet.

Ursprungligen av Natarjasana:

Jag älskar det här forumet.

Ha ha, ser att du kanske inte blandar dej i alla trådar...

Ursprungligen av iMoz:

Absolut, håller med dig till fullo. Vill inte bli "hängd" bara, om det till alltings jävlighet skulle bli nåt mysko

Jo, du har rätt, man ska veta när man kategoriskt säger något! O:-)

Jag blandar mig inte i alla trådar, men jag läser massor. Generellt sett är folk här väldigt tama tycker jag, men så jämför jag med den mest rabiata delen av befolkningen som finns som jag umgåtts massor med under hela mitt liv; hästfolket. Inte ens i de hetsigaste trådarna här kommer de ens i närheten av vad jag är van vid.

Ursprungligen av Natarjasana:

Jag blandar mig inte i alla trådar, men jag läser massor. Generellt sett är folk här väldigt tama tycker jag, men så jämför jag med den mest rabiata delen av befolkningen som finns som jag umgåtts massor med under hela mitt liv; hästfolket. Inte ens i de hetsigaste trådarna här kommer de ens i närheten av vad jag är van vid.

OT
Ha ha, vill inte ens tänka på vad som snackas i häst-trådar...

Grannen var ihop med en hästtjej... Han är singel nu

Ursprungligen av LCR:

OT
Ha ha, vill inte ens tänka på vad som snackas i häst-trådar...

Grannen var ihop med en hästtjej... Han är singel nu

Det är inte ämnena som är intressanta, det är hur folk beter sig. Om jag någon gång ska göra ett psykosocialt experiment så är det givet vilka jag ska studera.

1
Bevaka tråden