Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernelpanic efter viloläget

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-05 19:50

Hejsan, jag har fått ett väldigt lustigt problem m min dator. Datorn får alltid kernelpanics efter uppvakande, detta började inträffa efter jag uppgraderade till jaguar (ren installation, givetvis).

Min flickvänns dator med samma (dator) konfiguration fungerar däremot kanon.
Vi har även testat med att byta hårddiskar i med varandra, alltså min hårddisk i hennes dator och hennes hårddisk i min dator. Fortfarande med samma problem med min hårddisk, medans hennes fortfarande fungerar kanon i min dator.
Är det ett solklart fall av hårddisk haveri eller? jag har kört en massa test program på disken utan att dem har rapporterat några fel på disken.

Disken är endast ett par månader gammal medans hennes hårddisk är "orginal" disken.

Alla tankar runt detta är uppskattade.

Kör 10.2.6 i en G4:a agp 400mhz, 80gigs hårddisk m 8mb i cache (kommer inte ihåg märket men det är ju inga problem att kolla upp)

funderar nu på att köpa en ny hårddisk, då jag inte tror jag har kvar kvitto på disken pga av flytt.

  • Medlem
  • 2003-07-05 20:22

Det borde vara något program som orsakar det. Har ni verkligen exakt likadana installationer?

Det kan ju möjligen vara hårddisken också, men jag tror inte att det är så vanligt att man får Kernelpanics av det. Speciellt inte enbart just vid vaknande ur vila.

Kolla om du inte har något suspekt program innan du köper en ny hårddisk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-05 20:29

Har du en PCI kort i din datorn ?
Mycket vanligt problem är när man har PCI SCSI kort som är i ofta konflikt mot OSX.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-05 20:44

Det enda som skiljer våra dator åt är:
jag har ett scsi kort i min dator (fungerade kanon under 10.1.5)
jag har 1024mb i ram, min flickvänn har 579.
Jag har oxå en zipdisk i min dator, så visst det skiljer endel

men

just nu sitter jag med min hårddisk i hennes dator, g4:a ati agp kort 500mb i ram, inget på pci-platserna, ny installation av jaguar (uppdaterad till senaste versionen), som skedde på min hårddisk i hennes dator, inga andra program installerade föröver det (jo, safari)

Fortfarande samma problem med min hårddisk i hennes dator som i min dator.
Hennes hårddisk sitter just nu i min dator och allt flyter på, inga kernelpanics vid uppvakande där inte.

Tycker detta är väldigt lustigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-05 20:53

Mycket bra att du kunnat benat ut olika problem, dvs prövat sig fram med bl.a att byta ut hårddisken.
Då innebär det att du bör rensa bort cache filer med Cocktail-program o.s.v.
Det kan du hitta i andra trådarna inom 99mac.com

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-05 21:01

Rensa bort cashe-filer? knasig fråga, men varför?:confused:

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-06 13:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av lionfromzion
Rensa bort cashe-filer? knasig fråga, men varför?:confused:

skulle inte du masa dig hit idag?

/P

OK, du kan nog sluta leta i hårdvaran, du har ett mjukvarufel som mest största sannolikhet har att göra med strömspararen, ställ in så att aldrig datorn går ner i vila men låt gärna skärmsläckaren gå på efter 15 minuter. Ditt problem försvinner.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-06 13:29

Peter>> jo jag kommer, sitter hundvakt just nu bara

1
Bevaka tråden