Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL Query Browser, problem med svenska tecken

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-01-24 15:35

Har problem med MySQL Query Browser.

-- Radera databasen om den finns (för att undvika felmeddelanden)
DROP DATABASE IF EXISTS Skolan;

-- Skapa databas
CREATE DATABASE Skolan;

-- Använd databasen
USE Skolan;

Resulterar i ett felmeddelande som inte riktigt går ihop med verkligheten.

13: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'n
USE Skol' at line 1

Har kommit fram till att det verkar vara problem med svenska tecken för om jag tar bort kommentarerna funkar det. Spelar ingen roll om jag ändrar skript-filens kodning till UTF8 eller Latin1.

Är det någon annan som råkat ut för det här?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-24 18:46

Vad är det som får dig att tro att ordet skolan innehåller svenska tecken?

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-01-24 19:50

Hade lite bråttom iväg så det blev kanske lite otydligt.

Kommentarer med svenska tecken i sig får frågan efter att gå åt skogen. Som du kan se så finns det ett ä på raden över USE. Efter lite testande verkar det vara ä som är den bokstav som ställer till det, å och ö verkar funka bättre.

Trodde jag skulle slippa problem om jag använde utf8 hela vägen, men inte.

Ursprungligen av Rohan:

Hade lite bråttom iväg så det blev kanske lite otydligt.

Kommentarer med svenska tecken i sig får frågan efter att gå åt skogen. Som du kan se så finns det ett ä på raden över USE. Efter lite testande verkar det vara ä som är den bokstav som ställer till det, å och ö verkar funka bättre.

Trodde jag skulle slippa problem om jag använde utf8 hela vägen, men inte.

Är det inte bättre att använda latin1 som charset istället i MySQL?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-26 19:36
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Är det inte bättre att använda latin1 som charset istället i MySQL?

Det finns faktiskt ingen som helst anledning till detta. Kör du dessutom allt annat i UTF-8 så måste bara din MySQL driver konvertera mellan ISO och UTF, vilket tar kraft och kan skapa komplikationer.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-26 19:37
Ursprungligen av Rohan:

Hade lite bråttom iväg så det blev kanske lite otydligt.

Trodde jag skulle slippa problem om jag använde utf8 hela vägen, men inte.

Då kan du inte använda UTF-8 "hela vägen" om du får felet. Nu får du nog beskriva lite mer vad du gör..

Är filsystemet UTF-8?
Är filen UTF-8?
Är databasen UTF-8?

Alla måste vara rätt för att du inte ska få några problem. Kör du allt i console måste du ha UTF-8 där också, beroende på vad du gör.

Berätta mer exakt vad du försöker göra så kanske vi kan hjälpa dig.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-01-26 06:43

Om det vore så väl. Spelar ingen roll om jag använder latin1 eller utf8. MySQL Query Browser öppnar anslutningen med utf8 ändå och det hjälper inte heller om jag kör SET NAMES latin1; och byter till utf8. Verkar helt enkelt vara MySQL Query Browser som är kass.

Ursprungligen av Rohan:

Om det vore så väl. Spelar ingen roll om jag använder latin1 eller utf8. MySQL Query Browser öppnar anslutningen med utf8 ändå och det hjälper inte heller om jag kör SET NAMES latin1; och byter till utf8. Verkar helt enkelt vara MySQL Query Browser som är kass.

Mmm, har inte testat Query Browser på Mac. Däremot kör jag med Sequel Pro, så jag kan varmt rekommendera det programmet: http://www.sequelpro.com/

1
Bevaka tråden