Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples bästa och sämsta Macar dom senaste 25 åren

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av torin:

Har en kompis som jobbar på återbruket. De får in datorer, skrivamskiner och sådant som de i stort sett bara kör till tippen.
I dag kom han hem till mig med en Powerbook 145B. Batteriet är naturligtvis tomt.
Det hade varit kul att kunna köra den.
Är det någon som har en batteriladdare liggande?

Min dotter har ett smycke"skrin" som jag gjort av en 145B

LCR

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2009-01-31 15:26
Ursprungligen av LCR:

Min dotter har ett smycke"skrin" som jag gjort av en 145B

LCR

Det var liksom inte det jag frågade efter. Utan om någon har en laddare. Det vore nämligen kul att se om datorn funkar, kanske jag kan ha det till något annat än "smyckesskrin".

Ursprungligen av torin:

Det var liksom inte det jag frågade efter. Utan om någon har en laddare. Det vore nämligen kul att se om datorn funkar, kanske jag kan ha det till något annat än "smyckesskrin".

Ska kolla...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-02-01 10:49

Jag har haft ett antal Mac:ar genom åren. Den första var en Classic II och den var helt magisk
Efter det blev det en LC475 också hur bra som helst och snygg och tyst
Därefter blev de sämre... Hade en Power Mac 7200 som jag fick byta ett par moderkort på
Har haft ett par iMac G3 som gick bra att köra OS 9 på, men X:et var segt som sirap.
Minin är snygg, men på tok för slö!
Min senaste är en Macbook som fungerar hur bra som helst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 20:35

Bäst: Min vita iMac med intelprocessor som jag har nu. Den är bäst!
Sämst: Powermac G3, den är så jävla SEEEEEEEEEEEEEEEEEG! Den suger.

Mac Mini p.g.a. att den är liten och estetiskt tilltalande.

Ursprungligen av morren:

Bäst: Min vita iMac med intelprocessor som jag har nu. Den är bäst!
Sämst: Powermac G3, den är så jävla SEEEEEEEEEEEEEEEEEG! Den suger.

Jag tror du har missuppfattat tråden lite, det handlar inte om att jämföra
prestanda mellan nyare och äldre, utan olika Mac-modeller relativt i sin tidsepok.

LCR

Jag har varit mer eller mindre nöjd alla min macar, men den bästa måste utan tvekan vara min TiBook 400. Den är väl bortemot 9 år gammal nu och jag använder den fortfarande dagligen (det är mer minne och större HD i den än det var från början, men annars har jag inte behövt göra något med den). Och den känns fortfarande fräsch! Hur många andra så gamla datorer kan man säga det om?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-02-08 15:22

Mina f.d. favoriter
* SE/30 - *sjukt* mycket snabbare än SE som var min första mac.
* IIci - stabilaste maskin jag haft.
* LC 475 - snabb, liten, tyst.
* PB Duo - rysligt liten på sin tid
* G3 bluewhite - så snygg! så snabb!
* iBook 12" G4 - med 1.2GHz och 768 MB ram rullar X på helt okej.
Och min nuvarande Macbook (white) - 2Ghz och 4GB ram gör att det lätt räcker till det jag vill göra med den.

De sämsta macarna jag har haft var nog SE och IIsi - långsamma och instabila.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2009-02-09 20:08

Förstår inte varför alla är så nego till 5400. Var den första egna macen som jag hade tillsammans med brorsan. Var coolt med en svart dator samt att kunna kolla på teve och spela in film från VHS.

Sen så hade den ju IDE-disk vilket gjorde att man kunde köpa en pc-disk å byta ut den 1,6 GB stora hårddisken till en på 45 GB istället.

En mjukvaruuppgradering av modemet från 28.8 till 33.6 var också en höjdare.

Ursprungligen av rusk:

Förstår inte varför alla är så nego till 5400.

För egen del beror det på att jag samtidigt använde "pro" Mac modeller
9nnan/samtidigt och hade något konkret att jämföra med, och jämför
man 5x00 och 6x00 modellerna med samtida Pro-modeller, så ser man
ganska snabbt vilka skräp datorer de var!

LCR

Ursprungligen av rusk:

Förstår inte varför alla är så nego till 5400.

Den var väl inget större fel på? Vid det laget hade väl Apple fått lite ordning på kvaliteten? Det var väl ingen höjdare precis men vad jag minns var folk rätt nöjda.

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2009-02-10 15:18

Utan tvekan den bästa måste vara SE/30 ch min nuvarande Macbook Pro 2,4 GHz Core 2 Duo 4GB ram.

Körde själv en 5200 under 5 år och hade rätt tunga CAD-körningar. Fungerade fin-fint! Maskinen sågas med jämna mellanrum, men var en fröjd att köra CAD på, jämfört med den SE jag hade innan... Behöver jag säga att CAD på 9-tums-skärm kan vara nervpåfrestande... 5200:ans "gigantiska" skärm gjorde livet mycket lättare.

Min absoluta älskling var, och är, Plus-modellen som så totalt revolutionerade mitt datoranvändande.
DOS 3.någonting jämfört med Finder 6.1.... sicken skillnad! Känner mig tvungen att köra igång Plussen emellanåt bara för att få skriva lite Pascal-kod med Lightspeed pascal.

Ursprungligen av dxaren:

Körde själv en 5200 under 5 år och hade rätt tunga CAD-körningar. Fungerade fin-fint! Maskinen sågas med jämna mellanrum...

Själv körde jag en 8600 när jag köpte en begagnad 5200, så det färgar
så klart min uppfattning, men det som gör denna maskin till undervärdig
är sättet Apple designade den (= plockade ihop skrot man hade)...

LCR

  • Medlem
  • Svedala
  • 2009-02-14 22:55

Lite intressant läsning om varför 5200/6200-modellerna var så dåliga: http://www.lowendmac.com/roadapples/x200.shtml

5400 och 6400 hade dock en annan design, så ovanstående gäller inte för dem.

Ursprungligen av nillon:

Lite intressant läsning om varför 5200/6200-modellerna var så dåliga: http://www.lowendmac.com/roadapples/x200.shtml

5400 och 6400 hade dock en annan design, så ovanstående gäller inte för dem.

Det har du rätt i, jag hade även en 5500 som var ok. Har faktiskt haft
alla olika 5x00 som släpptes. 5200 och 5260 var två av de sämsta
Macar jag någonsin haft, osså 6200:an såklart...

LCR

Ursprungligen av nillon:

Lite intressant läsning om varför 5200/6200-modellerna var så dåliga: http://www.lowendmac.com/roadapples/x200.shtml

Bra artikel, men det här stämmer nog inte riktigt:

"The poor benchmark performance of this series gave the PowerPC 603 chip a black eye. It wasn't the chip that was at fault, for it was more efficient than the PPC 601. It was the horrible architecture of this system that made the 603 a chip-non-grata until the 603e came out on Macs with better designs."

Visst kunde t.ex. 6100 utnyttja 64-bitsbredden mycket bättre, men jag har hört att även cachesystemet var en fördel för 601. Om jag minns rätt så hade 601 en gemensam cache för data och instruktioner (16k?) medan 603 hade en delad (8+8?). Detta var ingen större nackdel för 603 när den körde PPC-program, men emulering av 68k-program var mycket snabbare på 601 eftersom emulatorkoden cachades bättre. Tydligen fick hela emulatorns "innerloop" plats i cachen då, medan 603 fick cachemissar hela tiden. Men 603e hade större cache vilket lär ha gjort det mycket bättre.

http://knowledgerush.com/kr/encyclopedia/PowerPC/

Förresten hittade jag en "värsta"-lista till:

http://www.insanely-great.com/features/010806.html

Senast redigerat 2009-02-15 10:08
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-26 15:05

Bästa Macen jag ägt:
PowerBook G4 Titanium (första G4:a modellen)

Sämsta Macen jag ägt:
Alla andra....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-14 14:04

Jag hade en gång en Quadra (hette den 400 eller 800?) som var rent förfärlig -- bombade och dök hela tiden. Jag minns att jag satt mitt i en hysterisk katalogproduktion på 5 språk och svettades oavbrutet med magont eftersom jag aldrig visste när f-nstyget skulle sänka sig. Datorn var inne på test i 3 dagar och kom ut utan anmärkning. Och dök igen. SCSIkablar byttes, portar flyttades om för att undvika krocka ... jag fy och usch vilka tider! Till slut lät jag installera en ny hårddisk och svisch så var alla bekymmer borta!

Hade initialt problem med min då (2 år sedan) toknya Mac Pro Intel då jag jobbade i Illustrator samt vissa kommandon i InDesign. Nåt Rosetta-bök var det visst. Men nu rullar det smärtfritt!

  • Medlem
  • Uppland
  • 2009-03-14 17:32

Macbook skulle jag säga, 8500:- med studentrabatt för en dator som var i stort sett jämnsnabb med macbook pro (förutom spel) i ett lagom stort format. Jag har min sen 3 år tillbaka och den är lika grym fortfarande.

PowerMac G3 var nog den bästa, riktigt flexibel och man kunde uppgradera och byta ut det mesta! Sämsta... svårt, man har ju tyckt om dem alla. Men 6400 dånade verkligen, har aldrig haft en så högljudd dator!

Å andra sidan skulle jag aldrig vilja gå tillbaka till PowerMac-varianten, att ha en klump bredvid skärmen. Tacka vet jag iMac, så mycket snyggare

Jag sällar mig till dem som höjer SE/30 till skyarna. Den inköptes 1989 o var min primära dator ända till 1996 då jag på hösten införskaffade en PM7600/132 bara ett halvår innan Apple gick över till G3. SE/30'n håller än liksom 7600'n som med åren uppgraderades till G3.

Min sämsta dator måste jag tyvärr säga är min G5 DC2.3 som igår dog för andra gången. Den köptes i slutet av 2005 (även denna 6 månader innan Apple bytte processorarkitektur :/). Efter tre år dog den(2008-12) o jag fick strömagregatet bytt på förlängd garanti. Den höll exakt ett år till efter bytet o igår, efter att ha varit urpluggad några timmar, ville den inte starta igen. Livslängd alltså 4år + några månader.

Jag vet förstås inte vad som är normal livslängd men jag hade iaf hoppats på sex år eller så.

Jepp jag vet att jag skrivit om detta på flera ställen...

Senast redigerat 2010-01-21 13:55

Sämsta o bästa

Power Mac 6500. Min första dator o tyvärr också den sämsta jag någonsin haft. Den var ganska modern för sin tid även om det var en budgetvariant. Den hade bland annat inbyggd zip-drive. Lyckligtvis var min andra mac (hade en pc emellan) en Power Book Titanium som däremot är den bästa maskin jag någonsin haft och har (tjänar på landstället nu). Till skillnad från Powermacen så bara går o går den. Snygg är den också fortfarande tycker jag.
Förresten står Powermacen fortfarande i min källare o samlar damm. Skänkes ifall nån tycker det skulle vara kul med sån kuriosa som inbyggd zipdrive eller nåt.

Bästa: En vit/blå PowerMac G3. Upplevde den som ett riktigt fartmonster! Särskilt då jag satt in ett 3DfX-grafikkort i den.. Stod i studentrummet i Umeå och jag har nog aldrig varit så nöjd med en dator..

Sämsta: en svart all in one, med tv-kort och fjärrkontroll. Kommer inte ihåg vad den heter? 1997 eller 1998. (någon som kommer ihåg vad den heter?

Min första var dock en PowerMac 7200 90Mhz. Ahh.. Minnen..

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Bästa: En vit/blå PowerMac G3. Upplevde den som ett riktigt fartmonster! Särskilt då jag satt in ett 3DfX-grafikkort i den.. Stod i studentrummet i Umeå och jag har nog aldrig varit så nöjd med en dator..

Sämsta: en svart all in one, med tv-kort och fjärrkontroll. Kommer inte ihåg vad den heter? 1997 eller 1998. (någon som kommer ihåg vad den heter?

Min första var dock en PowerMac 7200 90Mhz. Ahh.. Minnen..

Performa 5400 fanns i svart...

De här modellerna var alla kassa eftersom det var ngt mankemang med modemet och serieportar bakpå.
Inbyggda voice-mail var grymt, man kunde spela in pågående samtal etc.

Jag har alltid älskat min G5a (dual 2,3ghz med 4GB ram). Den känns bara så jävla stabil. Men samtidigt, min nuvarande Unibody MBP (2,53ghz, 4GB ram, matt skärm) är ju prestandamässigt bästa hittills och känns jättestabil. Jag vet inte riktigt. Min Mac Mini (2,0ghz c2d, nVidia 9400m, 4GB ram) är jag jättenöjd med också, precis som min svarta MacBook (2,2ghz c2d, 4GB ram).

Nä jag vet inte. Men G5an har alltid känts som den mest pålitliga. Men så har jag inte haft min MBP mer än 2 dagar

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har alltid älskat min G5a (dual 2,3ghz med 4GB ram). Den känns bara så jävla stabil. Men samtidigt, min nuvarande Unibody MBP (2,53ghz, 4GB ram, matt skärm) är ju prestandamässigt bästa hittills och känns jättestabil. Jag vet inte riktigt. Min Mac Mini (2,0ghz c2d, nVidia 9400m, 4GB ram) är jag jättenöjd med också, precis som min svarta MacBook (2,2ghz c2d, 4GB ram).

Nä jag vet inte. Men G5an har alltid känts som den mest pålitliga. Men så har jag inte haft min MBP mer än 2 dagar

Exakt samma spec på min g5a. Måste vara att jag har haft maximal otur.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 21:15

Hah, charmig att min första mac var en IIvi, ett tag senare skaffade jag mig en Powerbook 5300, och även en 4400. Känns som om jag lyckats pricka in alla lågvattenmärken, men ändå gillat maskinerna väldigt mycket! Visst var det surt med att sakna FPU på vi'n, ville köra NetBSD, men den gjorde ändå sin grej.

Kör nu på en MBP 15", känns knappast som ett lågvattenmärke hur man än vänder och vrider på det.

Bevaka tråden