Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup - ska man ta Super duper?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har en OS X server 10.5

Jag behöver en
1 backup
Tänkte köra timemachine för när folk slänger filer och ångrar sig
samt
En backup för katastrofala fel som hårddisk-krash.

2 kloning.
Jag vill kunna installera en till server exakt lika.

Duger Super Duper till det?

Jag hittade ett inlägg här på 99 som varnade för det, men det var över två år gammalt.

Vad ska man köra annars

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 14:55

Carbon Copy Cloner

http://bombich.com/ccc

Jol

För mig strulade CCC lite en gång medan SD alltid funkat perfekt för mig (har köpt en licens så att man får tillgång till fler finesser).

Man jag kör å andra sidan inte OS X Server...

  • Medlem
  • Partille
  • 2009-02-05 20:28

Jag kör Time Machine varje natt på användarnas hemmappar.
Funkar klockrent.

Kör CCC på det övriga och det funkar också bra.

Sen har jag också goda erfarenheter av Retrospect (till skillnad från många andra)
Version 8 är på gång och blir intressant.

Déjà Vu

Vi använder oss av Déjà Vu för backup av data från vår RAID till externa diskar.
Déjà Vu

När det gäller kloning använder vi SuperDuper! och det har fungerat mycket bra.
Vi klonar mellan två interna diskar i vår xServe för att kunna ha en fail-over om en av diskarna krachar. Tanken var att ha de två diskarna i en RAID0, vilket de var från början. Problemet är att SuperDuper! inte verkar kunna återställa en skivavbild till en RAID0 vilket har gjort att vi har fått köra med det upplägget som jag beskrev. Någon som vet om det finns något sätt att ta backup på en RAID0 och återställa till en RAID0?

Mac OS X Server Leopard
OD 500+ användare

Ursprungligen av dag_soderlund:

Vi använder oss av Déjà Vu för backup av data från vår RAID till externa diskar.
Déjà Vu

När det gäller kloning använder vi SuperDuper! och det har fungerat mycket bra.
Vi klonar mellan två interna diskar i vår xServe för att kunna ha en fail-over om en av diskarna krachar. Tanken var att ha de två diskarna i en RAID0, vilket de var från början. Problemet är att SuperDuper! inte verkar kunna återställa en skivavbild till en RAID0 vilket har gjort att vi har fått köra med det upplägget som jag beskrev. Någon som vet om det finns något sätt att ta backup på en RAID0 och återställa till en RAID0?

Mac OS X Server Leopard
OD 500+ användare

Lite off topic men:

Raid0 är sällan att föredra på servrar. Du får inte ut någon redundans och krashar en disk så är hela servern körd. Har du endast 2 diskar så är raid1 att föredra eftersom att det speglar diskarna och om en disk krashar så tuffar systemet på som vanligt.
Är du ute efter ytan och prestandan i en raid0 så skulle jag rekomendera att slänga i 2 diskar till och skapa en raid10 eftersom du då får ut det bästa av båda världar, samma yta och prestanda som raid0 samt redundans som i raid1.

Återskapa filer från Apples Backup

Blev av med min Mac på en resa, men hade gjort backup på Apples Backup-program. Nu när jag köpt en ny MacBook Pro misslyckas jag med att återskapa det jag sparat. Lyckades få upp några e-mail, det var allt. Är och har varit Mobile Me-ansluten.
Någon som kan något om detta?

adrive.com och mozy.com har online backup gratis och med betalning.
Kör Retrospect 6.1 på jobbet. Kommer att gå över till dubbla Restrospect 8. DVS två olika backupdatorer som kör varsin backup var annan dag. Då får jag backuper som är helt oberoende av varandra. Nu kör jag en backupdator som alternerar mellan diskbackup och ftp/filebackup till en annan dator så att backuperna är i olika rum

Jag brukar använda SuperDuper för kloning. Det brukar snurra på utan problem. Väldigt simpel programvara men den gör vad den ska.

Deja Vu är också en superenkel programvara men den gör vad den ska. Bra om man ska synka mapp x till mapp y. Dock fungerar Auto-connect-funktionen si så där, verkar som att den inte riktigt hanterar snacket med keychain tyvärr. Men annars toppen.

1
Bevaka tråden