Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Proxyserver - Squid

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-01-23 07:16

Jag håller på och sätter upp en proxyserver med squid i en anläggning i Thailand. Avsikten är INTE att kunna anonymt surfa utan helt enkelt cacha svenska sidor på en server. 96 lägenheter delar på 3x2/1 MBit ADSL så det gäller att hitta en lösning som lagrar maximalt med sidor på vår server. Man kan använda nätterna till att lagra och dagarna till att läsa (mycket handlar om svenska tidningar).

Eftersom det är viktigare att sidorna verkligen cachas än att de i alla lägen är färska, undrar jag vilka råd som experterna har? Hittills har jag inte lyckats nå 10% som cachas.

Operativsystemet är Linux/Debian.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2009-01-24 08:35

Några saker du kan kolla det är att ställa upp maximum_object_size objekt som sparas på disk och sen antar jag att du har ökat cache_dir ordentligt och köra squid -z. Brukar själv får rätt hög andel cache hit.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-01-29 14:14
Ursprungligen av Erik_J:

Några saker du kan kolla det är att ställa upp maximum_object_size objekt som sparas på disk och sen antar jag att du har ökat cache_dir ordentligt och köra squid -z. Brukar själv får rätt hög andel cache hit.

Jag har satt cache_dir till 1024 16 256. Hur låter det?

squid -z, ursäkta en nybörjare (trodde aldrig jag skulle arbeta med terminalen), vad är det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-24 23:17

Sedan är det väl också så att tidningarna gör sitt bästa för att undvika att cachas genom att ge huvud-instruktioner som förhindar cachning. Vilket i och för sig är rimligt då många nyhetssidors webbplatser uppdateras kontinuerligt under dagarna. Inställningarna på proxyservern lär alltså behöva trumfa tidningarnas anti-cachningstrix.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-01-26 20:15
Ursprungligen av Stig R:

Eftersom det är viktigare att sidorna verkligen cachas än att de i alla lägen är färska, undrar jag vilka råd som experterna har? Hittills har jag inte lyckats nå 10% som cachas.

Jag har ett par förslag. Har du kikat på override-expire samt ignore no-cache?

Squid kan också köras i offline läge... Kanske kan vara något?

Ett annat tips är att "bara" använda squid för att ta bort reklam banners och flash objekt och dylikt vilket gör att nedladdningen av sidan går mycket snabbare! Eller använda firefox med adblocker plus och flashblock men då måste klienterna förändras...

-J

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-01-29 14:19
Ursprungligen av jar:

Jag har ett par förslag. Har du kikat på override-expire samt ignore no-cache?

Squid kan också köras i offline läge... Kanske kan vara något?

Ett annat tips är att "bara" använda squid för att ta bort reklam banners och flash objekt och dylikt vilket gör att nedladdningen av sidan går mycket snabbare! Eller använda firefox med adblocker plus och flashblock men då måste klienterna förändras...

-J

override-expire samt ignore no-cache - ja jag har arbetat med att få in dem i en vecka nu. Åtminstone den ena funkar, vilket ökat på nivån cachade objekt till över 50% (preliminärt). Har ingen att fråga och regex var rena grekiskan. Till sist skrev jag en egen rad med ^http i början.

Men jag vet inte - om båda options skall vara med, skall de stå på samma rad eller på var sin rad? Om de skall stå på samma rad, skall det vara kommatecken eller något utöver mellanslag mellan dem?

Offline är prövat, men då fick vi samma tidning tre dagar efter varandra Fick upp olika versioner beroende på webbläsare, kändes lite för spännande.

Det där med reklam-banners låter bra. Hur gör jag?

1
Bevaka tråden