Köpa grafikkort från eBay?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-05 16:07

Kollade runt lite på eBay och hittade några grafikkort som jag blev sugen på. Vad jag funderar på är;
Hur mycket kostar frakten för ett grafikkort från USA till Sverige?
Tillkommer några fler kostnader?
Skulle det kunna finnas några komplikationer med de amerikanska grafikkorten till min svensk Mac? (Spänning, etc)

Funderade på en sak till; Om man skulle köpa en dator via eBay, vad tillkommer då förkostnader och komplikationer? Finns ju en hel bra och billiga G4or där!

(Märks det att jag vill sitta vid en snabbare dator billigt? )

• Medlem
  • 2003-07-05 16:24

Det jag skulle oroa mig mest för är att man aldrig vet om man får det man skickat efter. Det finns ligor, som lurar folk.

Vad jag vet finns det inget bra sätt som ger garantier för vare sig säljare eller köpare. När säljaren dessutom är en helt okänd person tusentals mil härifrån tycker jag att det känns extra osäkert.

• Oregistrerad
  • 2003-07-05 16:29

Jo, det är sant att det kan kännas lite osäkert. Men en chansning som jag kanske är beredd att ta när man kan få grafikkort för halva priset om man har tur...!
Men som sagt, mina frågor i första meddelandet får nån gärna svara på.

• Oregistrerad
  • 2003-07-05 16:55

Har också samma funderingar vad gäller att köpa från amerikanska onlinebutiker, där man kan hitta bra priser på grafikkort. Fungerar de amerikanska korten i min svenska Mac?
Tillkommer några extra kostnader? (jag kan inget om sånt, säg att kortet kostar 150 USD. shipping 40USD. något mer som jag i slutändan kommer få betala?)

• Medlem
  • 2003-07-05 18:51

Det tillkommer moms på varor och frakt!

Dessutom tullavg på varuvärde över 300kr i vissa fall.

Läs mer:
http://www.tullverket.se/raw/documents/13082_handla_internet.pdf

• Medlem
  • 2003-07-05 18:58

Köper du från privatpersoner, så betalar du inte tull eller moms.

Att sakerna inte skulle fungera pga att du har en "svensk" dator, behöver du inte bekymra dig om.

Försök, om möjligt, att hålla dig till säljare med bra betyg och många genomförda affärer. Då är chansen att bli lurad minimal.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Båth
Har också samma funderingar vad gäller att köpa från amerikanska onlinebutiker, där man kan hitta bra priser på grafikkort. Fungerar de amerikanska korten i min svenska Mac?
Tillkommer några extra kostnader? (jag kan inget om sånt, säg att kortet kostar 150 USD. shipping 40USD. något mer som jag i slutändan kommer få betala?)

vad är det för skillnad på en amerikansk dator och en svensk dator? Annan dialekt i pci-bussen eller?

Citat:

vad är det för skillnad på en amerikansk dator och en svensk dator? Annan dialekt i pci-bussen eller?

• Medlem
  • 2003-07-05 19:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Köper du från privatpersoner, så betalar du inte tull eller moms.

Att sakerna inte skulle fungera pga att du har en "svensk" dator, behöver du inte bekymra dig om.

Detta stämmer inte!

Du kan dock slippa moms om varorna är skickade som gåva och värdet ej överstiger 500 kr och frakten ej överstiger 100 kr.

• Medlem
  • 2003-07-05 20:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Detta stämmer inte!

Du kan dock slippa moms om varorna är skickade som gåva och värdet ej överstiger 500 kr och frakten ej överstiger 100 kr.

Eh? Menar du att jag ska betala moms bara för att saken kommer från utlandet? Moms betalas ju inte för köp mellan privatpersoner i Sverige.

Om jag t ex åker till USA och köper min polares gamla Powerbook för 100$, ska jag betala moms och tull vid återvändandet till Sverige, för att följa lagen?

Tullreglerna har jag ingen aning om, men jag trodde inte man betalade tull heller...

Köper du något i ett icke EU-land så skall du betala moms och tull. Om du sedan gör det är en annan sak. Beställer du grejorna så kan du inte påverka det så mkt men om du själv hämtar dem så kan du ju alltid hävda att du hade grejerna med dig när du lämnade landet.
Privatperson eller företag spelar ingen roll. AAnnars skulle man ju kunna be polaren köpa en PBG4 åt en och "sälja" den vidare till dig i Sverige. Men den går de nog inte på i tullen.

• Medlem
  • 2003-07-06 01:25

Hur kollar de vad saker är värda då? Jag kan ju fixa ett kvitto på en dollar, så blir beskattningen inte så påfrestande.

• Medlem
  • 2003-07-06 02:47
Citat:

Hur kollar de vad saker är värda då? Jag kan ju fixa ett kvitto på en dollar, så blir beskattningen inte så påfrestande.

Visst finns det möjligheter att påverka ev beskattning på div kluriga sätt. Be dem skicka grafikkortet som gåva med ett värde stax under 500 kr så slipper du moms;-)

• Oregistrerad
  • 2003-07-06 13:45

Och hur mycket blir de här extra kostnaderna då? (moms, tull.) Plussar de på 25% moms på grejen så lönar det sig ju KNAPPT att köpa från en amerikansk onlinebutik. Däremot om man kanske kan hitta nåt billigt på eBay... Vad är tullkostnad?

Citat:

Och hur mycket blir de här extra kostnaderna då? (moms, tull.) Plussar de på 25% moms på grejen så lönar det sig ju KNAPPT att köpa från en amerikansk onlinebutik. Däremot om man kanske kan hitta nåt billigt på eBay... Vad är tullkostnad?

Ingen tullavgift vad jag känner till.
Det som tillkommer är moms 25% + ev. avgifter för förtullning (om det skickas via posten brukar det handa om ca 100 kr. DHL, UPS, m.fl vet jag inte vad de tar.)
Men som sagt, ofta kommer man undan dessa avgifter då alla paket inte kontrolleras.

Citat:

Om tullen skulle begära in kvitto på en sak du köpt från en privatperson via t.ex. ebay, så är det nog bättre att fixa ett kvitto som skulle kunna vara rimligt. 1 dollar hade bara varit dumt att sätta summan på, i detta fallet.

• Oregistrerad
  • 2003-07-07 01:26

Okey... men hur vanligt är det att man får råka betala de här 25% ? Och är de på summan av priset man betalade för varan eller för varan + shipping cost?
Finns det något sätt som man kan lösa det på så att man "slipper" betala momsen?

• Medlem
  • 2003-07-07 20:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Köper du något i ett icke EU-land så skall du betala moms och tull.

Är det verkligen så? Betalar man moms som privatperson när man beställer från utlandet?

Ja, du betalar svensk moms från länder utanför EU. Inom EU betalar du den moms som gäller i landet som du köper varorna från. Jag kollade upp det här ungefär ett år sedan då jag funderade på att köpa minnen från England. Och jag tror inte det varit någon lagändring sedan dess. Men jag vet inte hur nogrann kontroll som görs nuförtiden. Men för ett antal år sedan köpte vid ett par tillfällen datatillbehör från USA. Och då klarade jag mig utan att betala moms eller tull.

Citat:

Okey... men hur vanligt är det att man får råka betala de här 25% ?

31,69% risk

Nej men det beror bl.a. på hur paketet är skickat, hur paketet ser ut och vad som står skrivet på paketet, vem avsändaren är och hur många paket som kontrolleras just den dag då ditt paket anländer.
Vet dock inte hur formeln för detta skulle kunna se ut

Har handlat 6-7 ggr via ebay, och har aldrig behövt betala moms/avgifter. Samtliga av dessa försändelser har skickats via "vanlig" AirMail och i paket utan företagslogos och liknande. Dessutom har de varit märkta som "gift" eller "sample" med ett varuvärde på högst 50 dollar.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-07-15 02:01
Citat:

Och hur mycket blir de här extra kostnaderna då? (moms, tull.)

du får räkna med moms (amerikansk skatt) på ca 10%. storleken verkar dock variera med ärligheten från person och ställe... tullavgiften har jag dock ingen aning om... jag tror att det ligger på samma nivå som momsen utifrån antigen det angivna värdet på godset eller dess marknadsvärde. tullen kommer du att betala när du hämtar packetet eller som inbetalningskort... om jag minns rätt. jag skulle dock inte vilja köpa elektronik från en privat person över atlanten - i slutändan blir det billigare att ordna det lokalt eller hålla sig till seriösa nätbutiker.

lycka till dock och låt "oss" veta hur det gått...

• Medlem
  • 2003-07-15 09:52

Nu är det ju Svensk moms det handlar om!

25% och inget annat. Läs om alla avg:
www.tullverket.se (för andra gången).

• Medlem
  • Lund
  • 2003-07-15 11:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Nu är det ju Svensk moms det handlar om!

25% och inget annat. Läs om alla avg:
www.tullverket.se (för andra gången).

...i så fall 10% plus utöver. amerikaner anger priser alltid utan moms. 35% sammanlagt då?

• Medlem
  • 2003-07-15 11:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av grafit
...i så fall 10% plus utöver. amerikaner anger priser alltid utan moms. 35% sammanlagt då?

Men när man säljer för export så skall moms i ursprungslandet ej betalas!

• Medlem
  • Lund
  • 2003-07-16 20:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av grafit
...i så fall 10% plus utöver. amerikaner anger priser alltid utan moms.

Helt fel! Amerikansk moms/skatt är irrelevant i sammanhanget om du inte råkar vara bosatt i samma delstat som försäljaren.

Som påpekats är svensk moms på 25% det enda som tillkommer vid en eventuell förtullning vid den svenska gränsen (plus tullens och postens straffavgifter samt moms på desamma för nöjet att få paketet förtullat). Men som sagt går paket oftast igenom utan att fastna hos de nitiska tullarna.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-07-17 01:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baxter
Helt fel! Amerikansk moms/skatt är irrelevant i sammanhanget om du inte råkar vara bosatt i samma delstat som försäljaren.

Som påpekats är svensk moms på 25% det enda som tillkommer vid en eventuell förtullning vid den svenska gränsen (plus tullens och postens straffavgifter samt moms på desamma för nöjet att få paketet förtullat). Men som sagt går paket oftast igenom utan att fastna hos de nitiska tullarna.

tack för påpekandet. jas har redan skrivit om detta tidigare och det stämmer att man får betala endast svensk moms i fall man bor i Sverige. mitt påstående var dock inte helt fel.:p amerikaner anger priser utan moms/skatt oavsett delstat... vad det gäller sannoligheten att tullen missar eller hittar gods för beskattning lämnar jag utan kommentar.

1
Bevaka tråden