Uppgradera från Intel Mac Mini till .. G5?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-01-22 17:00

Sitter och kör Pro Tools på en Mac Mini idag (C2D 2GHz). Jag skulle gärna uppgradera då Minin numer har svårt att hinna med i svängarna. Exakt vad det är som bromsar (CPU, HD, systembuss, minne) kan jag tyvärr inte svara på.

iMacen är out of the question pga diverse anledningar, tyvärr, och då återstår Mac Pro. Fast, nu är ju prisgapet mellan Minin och Pron lika med ENORMT tyvärr. Så ...

Vad tror herrskapet om en uppgradering till en variant av PowerMac G5?
Kan en 2 x dualcore G5 vara något för mig? Eller klarar jag mig till och med med något mindre?

PS. Jag har en PowerMac G4 på 2 x 1,25GHz över. Inte kan väl den räcka ...? Den har i och för sig en bra mycket snabbare HD i sig. (hmm?)

Tacksam för input!
mvh // Marcel

Jag har en PowerMac G5 Dual 2,3ghz med 4GB ram och den är kanon. Det finns två nackdelar:

- Du "kan" inte köra Windows på den, vilket är synd ifall man måste det.
- PowerPc-stödet försvinner mer och mer.

Själv använder jag den till CS4-sviten och Logic Pro (8, Logic Studio helt enkelt) och den är underbar till de ändamålen. Själv skulle jag bara bli ledsen om man droppade PPC-stöd för CS-sviten och för Logic och det är väl inte omöjligt. Men så länge det funkar är det verkligen en toppenmaskin för pengarna.

(Jag köpte iofs min svinbilligt..)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 21:46

Kan det inte vara aktuellt att köpa en *host* windows burk istället?

Om syftet är att arbeta i Pro Tools, borde väl operativet inte spela så stor roll? Licenser borde väl gå att flytta?

Jag använder också en G5:a, dual 2.0GHz och det räcker gott än så länge (Logic och ProTools).

Tråkigt om Snow Leopard inte kommer att fungera på den, men eftersom både Logic och ProTools är nya versioner kommer det dröja innan det blir ett problem med bara Leopard.

1
Bevaka tråden