Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWebs text inte synlig i Google

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-22 13:29

Jag gjorde en hemsida för ganska länge sedan (när iWeb var nytt). Har inte brytt mig så mycket i den, men idag googlade jag på olika specifika meningar på min hemsida, men Google hittade inte en enda. Lägger iWeb "textblocken" som bilder eller vad beror det på?

Om du använder ett typsnitt som inte är "web-kompatibelt" så gör iWeb om texten till en bild. Om du använder ett web-kompatibelt typsnitt så är det "vanlig" text som även indexeras av google.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Om du använder ett typsnitt som inte är "web-kompatibelt" så gör iWeb om texten till en bild. Om du använder ett web-kompatibelt typsnitt så är det "vanlig" text som även indexeras av google.

Då måste det vara en ny funktion i senaste iWeb, för tidigare så har exempelvis typsnitt som Hoeffler Text blivit Times New Roman i Windows-datorer som saknat Hoeffler, så där har det inte gjorts om till en bild.

Iweb lägger texter som text i <div></div> strängar, så de läggs alltså inte som bilder. Är din hemsida anmäld till Google då? För jag hittar min hemsida när jag anger vissa ord som jag har på den.

Observera nu att Google är ett sökföretag och själva bestämmer en hel del över sökresultaten. Det finns en mänsklig styrning av söktjänsten och vad som kommer fram när man söker.. Det vi saknar i världen är icke-kommersiella söktjänster som är öppna för all information och där allt kan sökas. Google är inte en sådan söktjänst.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-22 13:44
Ursprungligen av Raphael:

Iweb lägger texter som text i <div></div> strängar, så de läggs alltså inte som bilder. Är din hemsida anmäld till Google då? För jag hittar min hemsida när jag anger vissa ord som jag har på den.

Observera nu att Google är ett sökföretag och själva bestämmer en hel del över sökresultaten. Det finns en mänsklig styrning av söktjänsten och vad som kommer fram när man söker.. Det vi saknar i världen är icke-kommersiella söktjänster som är öppna för all information och där allt kan sökas. Google är inte en sådan söktjänst.

Nej, den är inte anmäld till Google men om jag söker på mitt namn kommer sidan upp, men om jag söker på specifika meningar inne i sidorna så hittar den inte en enda sida på hela internet. Det du...

Ursprungligen av gunek:

Nej, den är inte anmäld till Google men om jag söker på mitt namn kommer sidan upp, men om jag söker på specifika meningar inne i sidorna så hittar den inte en enda sida på hela internet. Det du...

Då föreslår jag att du lägger in den på Google, då är iaf chansen större att den indexerar sidan och lägger upp orden. Det kan också vara så att Google inte vill indexera särskilda ord eller ovanliga ord eller ja vad tusan som helst... Google styr rätt mycket manuellt, fast det är inte så officiellt. (det blev officiellt när en person stämde Google för att ha tagit bort en sida från sökresultatet, för hans företag gick då i konkurs eftersom ingen längre hittade hans sida - och då sa Google att de styr mycket manuellt så man kan inte lita på sökningarna, ranking etc., Google förbehåller sig rätten att själva bestämma över sin egen söktjänst och såg inget fel i detta utan det var ett kommersiellt beslut från en kommersiell söktjänst. Det var ett reportage om detta nyligen... Programmet handlade om Google, censur och om Internet verkligen är så fri som det sägs).

Om man väljer "Typsnitt" i iWeb kan man välja gruppen "Web" så ser man vilka som gäller.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-22 13:42

Det har jag inte ens funderat över. Vilka typsnitt är "web-kompatibla"? Jag gick in och kollade i min iWeb och såg att det var tre olika typsnitt på mina sidor - Arial, Helvetica och Times New Roman.

Ursprungligen av gunek:

Det har jag inte ens funderat över. Vilka typsnitt är "web-kompatibla"? Jag gick in och kollade i min iWeb och såg att det var tre olika typsnitt på mina sidor - Arial, Helvetica och Times New Roman.

Med "webbkompatibla" menas de typsnitt som alla användare har.
Arial, Helvetica, Times New Roman och Verdana är standardtypsnitt idag som absolut de flesta har för de medföljer datorer.

På sidorna finns en sträng som talar om vilket typsnitt man använder, om läsarens dator inte har det typsnittet så görs det om till ett typsnitt som läsaren har. Så texten är alltid läsbar, även fast det inte är samma typsnitt.

Utgångsinställning i webbläsare brukar vara Times New Roman för proportionell text och Courier för text med fast avstånd, detta kan man själv ställa in i webbläsare om man vill ha andra utgångsinställningar.

Så om man använder ett typsnitt för proportionell text som läsaren inte har, så blir det Times New Roman hos läsaren. Exempelvis.

1
Bevaka tråden