Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta tangentbord på Macbook Air

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Först av allt. Jag vet att det finns en tråd med exakt samma rubrik, men jag fick inte svaret på min fråga där, så jag hoppas på svar genom att skapa en ny tråd istället.

Jag har köpt en Macbook Air på tradera med engelskt (amerikanskt) tangentbord. Jag själv hade kunnat leva med det, men det är till min sambo, och hon föredrar att ha åäö. Alternativet att sätta dit klisterlappar på de tre tangenter som motsvarar åäö på de amerikanska motsvarigheterna har jag tänkt på, men jag skulle vilja lösa det snyggare.

Min tanke var att köpa ett nytt tangentbord på AppleStore i Sverige och byta ut alla svarta tangenter till vita. Ända problemet då är enter-tangenten som inte är samma. Samt att jag får skippa en tangent. Eller? Har hur som helst hittat en sida i England som säljer enskilda tangenter. http://www.thebookyard.com/product.php?cPath=66_74_110&products_id=2842

Mina frågor gäller bytet av tangenter. Först av allt är det möjligt att pilla bort dem från datorn? Har sett videos på youtube där det görs på en MacBook men hur är det på en MacBook Air? Och hur är det på det externa tangentbordet?

Sen undrar jag om någon har koll på skillnaden mellan Type-E (Pre-08) tangenter och
Type-F (08) tangenter. Är det skillnad på själva plasttangenten eller är det bara "fjäderanordningen" under som skiljer? En kort beskrivning av detta skulle vara guld värt.

I övrigt vad tror ni om mina chanser att lyckas?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-21 16:46

Hej. Lägg inte tid på det där. Fästena är inte det samma som bluetooth tangentbordet.. Om du mot all förmodan måste byta tangentbord så är ditt enda alternativ att byta hela top case. Kolla ebay om du hittar något, men ett svenskt tror jag inte det är så stor chans att hitta.
Byta själva tangenterna i sig är inte så svårt med byta hela top case är en annan femma.
Precis under 5000 kr skulle det kosta för dig att byta det, priset lär variera lite beroende på vilken verkstad du går till.

Kör på klisterlapparna och lägg inte tid på något som tyvärr inte kommer fungera!

tack för svar nllub. Menar du att fästen under tangenterna är olika, eller menar du tangenterna i sig är olika? När jag kollade på videon på youtube så pillade dom bort tangenten inklusive fästet under. Därefter satte han på nya tangenter på de gamla fästena. Det var det som jag hade hoppats på.

Men om jag skulle få tag på ett uppsättning macbook-tangenter. Skulle det funka då?

1
Bevaka tråden