Köpa begagnad macbook, men ett problem!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-21 13:13

Jag ska köpa en macbook begagnad. Och jag har hittat en billig men frågan är om problemet macbooken har verkligen går att fixa. Jag bifogar texten här så får ni gärna svara om ni tror det finns en lösning. Och om det blir dyrt att åtgärda?

"Vill nu göra mig av med min ett år gamla MacBook 2.16 GHz 2 GB RAM p.g.a. krångel jag inte kan komma över att lösa, vilket är att den ibland när man startar upp den visar en mapp-ikon med ett frågetecken på, något som verkar vara ett ganska standard problem, men då jag redan lämnat in datorn till tekniker och de sagt att det inte är något fel på den (och lurat på mig nya OS X som jag redan hade betalt för) och den ändå fortsätter krångla har jag beslutat mig för att sälja den. Alltså, ibland startar den inte, en ikon kommer upp, och ibland kan den krångla i OS, alltså, hänga sig, ladda mycket segare än tidigare (betalade extra för dubbelt så mycket minne) osv.

Jag kan tänka mig att det är något fel på minnet/hårddisken, men jag har inte tid eller lust att sätta mig in i den tekniska aspekten (litar heller inte riktigt på mina färdigheter) och försöka fixa det själv, men någon som är mer bevandrat på området kanske kan ha fördel av dess delar/skulle kunna fixa den på egen hand."

Tack för alla svar. Behöver verkligen hjälp då jag inte är så insatt.

• Oregistrerad
  • 2009-01-21 13:29

Vad är det för pris på maskinen? Hur gammal är den? Att den spontanhänger sig och "krånglar" i OS:et kan ju vara vad som helst.. att den inte hittar hårddisken ibland tyder ju på något knas med disken eller kontrollern.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-23 12:19
Ursprungligen av Iphone77:

Vad är det för pris på maskinen? Hur gammal är den? Att den spontanhänger sig och "krånglar" i OS:et kan ju vara vad som helst.. att den inte hittar hårddisken ibland tyder ju på något knas med disken eller kontrollern.

Den kostar 4000. Om det bara är hårdisken så är det nog värt!

Min spontana tanke är att hårddisken håller på att ge upp. Att det visas en mapp med ett frågetecken är just att datorn inte hittar hårddisken. Är det bara det som är problemet, är det både lätt och billigt att lösa. Men frågan är ju om det är något mer som inte står rätt till.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-23 12:22
Ursprungligen av Marcus_R:

Min spontana tanke är att hårddisken håller på att ge upp. Att det visas en mapp med ett frågetecken är just att datorn inte hittar hårddisken. Är det bara det som är problemet, är det både lätt och billigt att lösa. Men frågan är ju om det är något mer som inte står rätt till.

Okej, men då är det nog hårdisken! En ny hårdisk är väll inte så dyr? Kanske minnet som sviker ibland också pga av att den är seg. Kan det inte var amoderkortet som krånglar?

• Oregistrerad
  • 2009-01-25 17:47

En ny hårddisk kostar runt 600kr. Huruvida moderkortet är trasigt eller inte är omöjligt att svara på. Jag kan tycka att det känns märkligt att servicecentret säger att det inte är fel på maskinen... det låter skumt.

Då maskinen uppenbarligen inte fungerar som den ska så borde det gå på ”garantin” (3år) att få den fixad om det är som säljaren säger att det är ett ”standardproblem”. Om det däremot är fel på moderkortet och det inte är ett fabriksfel så kan det bli dyrt…

• Oregistrerad
  • 2009-01-25 18:41

Om det är ett standardfel kan man ju undra varför säljaren inte ser till att apple fixar problemet istället för att sälja den. Jag tycker något med hans beskrivning luktar skumt. Han säger också att han har blivit pålurad nya OS x men datorn är bara ett år så han borde väl ha fått med leopard vid köp?

1
Bevaka tråden