Dela ut i Leopard.. Hur funkar rättigheterna??

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-01-21 00:13

--------------------------------
Edit: Nu fungerar det.. För de som är nyfikna och har samma problem var i alla fall min lösning att manuellt genom terminalen först köra "sudo chown användare:grupp mappnamn" för att begränsa till rätt användare och grupp. Därefter körde jag "sudo chmod 770 mappnamn" för att ändra rättigheterna till bara användare och grupp (alltså inte world).

Det konstiga är att Mac1 är helt splirrans ny, och detta var bland det första jag gjorde. Även den externa hdd'n är nyformaterad... Så jag tror inte det kan ha varit nåt konstigt med filsystemet sedan innan
--------------------------------

På mac1 har jag kopplat in en extern hdd. På den hårddisken finns det en mapp som jag vill dela ut till användare1 men inte användare2.

På mac1 gick jag in i system preferences --> sharing. Slog på fildelning och lade till mappen på den externa hårddisken. Valde att "Everyone" har "no access".. Och användare1 har "read&write"..

Men när jag ansluter till mac1 från mac2 med användare2 för jag likt förbannat tillgång till mappen..

Jag har även högerklickat på mappen i finer och valt "Get info" och där i också valt samma behörigheter. Även den externa hårddisken har samma behörigheter samt "ignore ownership on this volume" är inte i bockat...

Vad gör jag för fel????

Senast redigerat 2009-01-21 00:45
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-21 09:06

Tack för att du delade med dig av detta tips. Det måste vara en bugg i OS X.

1
Bevaka tråden