MB + iMac eller MBP + 24" Apple Cinema Display

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-20 12:14

Nu har det efter 5 år med min Powerbook blivit dax att uppgradera.
Mina krav är att jag skall kunna köra CS4 suiten på en stor skärm + en laptop så man kan jobba/surfa i tv-soffan och på distans.

Jag väljer mellan en MBP och den nya 24" skärmen eller en MB ( nya modellen ) och en 24" iMac. Vad hade ni valt och varför?

Bonusfråga:
Just nu lutar det åt MBP, vilken av de två 15" varianterna hade ni valt där?

Stort tack på förhand!

/Daniel

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-21 08:42

Ingen som kan hjälpa mig med mitt i-landsproblem?:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 09:47

En 17" MBP som med den högupplösta skärmen har samma upplösning som 24" iMac och Apples 24" Ciema Display? Då har du ju allt i ett!

Det hänger väl lite på var du kommer spendera mest tid när du gör CS4-jobb? Hemma vid arbetsstationen - köp en iMac 24" och en MB. På distans - köp en MBP och en 24" Cinema Display.

Tycker alternativet iMac och MB låter vettigt, då nya MB är otroligt kompetent och den enda nackdelen är den mindre skärmen samt avsaknaden av FW. Men de båda sakerna har du ju löst iom en iMac, som är en klart bättre arbetsstation än en MBP, trots snarlika spec.

Märk att iMac strax uppdateras: http://guides.macrumors.com/iMac_Buyer%27s_Guide.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-21 10:29

Ja jag har faktisk funderat på 17" MBP med den känns lite väl stor att släpa med sig om man skall ut och resa.

Jag kommer mestadels arbeta hemma med CS4 så en iMac 24" och en MB hade ju funkat fint, jag trodde bara att en MBP var kraftfullare än iMac... hmm... nu får jag börja tänka om:)

Hur står sig iMac skärmen mot den nya Cinema Display?

Nu lutar det åt iMac och Macbook igen=)

Med en MBP + 24"-skärm slipper du synkroniseringsproblematiken som uppstår om du ska jobba med två datorer, och du får en arbetsstation med dubbla skärmar, vilket jag tycker ökar produktiviteten betydligt.

Å andra sidan får du med iMac + MB dels lite mer prestanda (i praktiken tror jag dock inte skillnaden är särskilt märkbar) plus att du har två datorer, skulle den ena lägga av eller bli stulen så står du inte utan dator.

För mig hade det blivit en MBP + skärm.

När det gäller bonusfrågan så är min rekommendation att du köper så kraftfull du har råd med. Utslaget på datorns livslängd blir skillnaden marginell, så jag hade satsat på en 2,8GHz. Hårddisk kan du alltid uppgradera senare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 11:05

Bär du runt på datorn mycket blir 0,5 kg klart märkbart. Men annars verkar den nya 17" en rikigt trevlig pjäs. Jag har det snart två år gamla Santa Rosa-modellen med 2,4 GHz, 4 GB RAM och 160 GB (snart uppgraderad till 500GB) med den högupplösta skärmen och är helnöjd!

Iofs har väl nya MBP ett senare (bättre?) grafikkort än en nuvarande iMac, men det kan ju ändra på sig vid kommande uppdatering.

Här är två sidor med bra tester:
http://barefeats.com/
http://www.primatelabs.ca/blog/2008/06/mac-performance-june-2008/

Den största märkbara skillnaden i prestanda mellan MBP och iMac beror ju på hårddisken, en 3,5" disk i en stationär dator är oftast större och snabbare än en 2,5" i en bärbar. Om du inte satsar på SSD:n förstås, då lär det gå undan...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 11:05

Bär du runt på datorn mycket blir 0,5 kg klart märkbart. Men annars verkar den nya 17" en rikigt trevlig pjäs. Jag har den snart två år gamla Santa Rosa-modellen med 2,4 GHz, 4 GB RAM och 160 GB (snart uppgraderad till 500GB) med den högupplösta skärmen och är helnöjd!

Iofs har väl nya MBP ett senare (bättre?) grafikkort än en nuvarande iMac, men det kan ju ändra på sig vid kommande uppdatering.

Här är två sidor med bra tester:
http://barefeats.com/
http://www.primatelabs.ca/blog/2008/06/mac-performance-june-2008/

Den största märkbara skillnaden i prestanda mellan MBP och iMac beror ju på hårddisken, en 3,5" disk i en stationär dator är oftast större och snabbare än en 2,5" i en bärbar. Om du inte satsar på SSD:n förstås, då lär det gå undan...

Senast redigerat 2009-01-21 13:30
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-21 12:28

Tackar för tipsen och länkarna, läser på för fullt!
Avskyr dock när det inte finns ett självklart val:)

Skulle också vilja ha sådanna lyx-problem:cool: Men får nog vänta ett par år till tills man är klar med studierna.
Till frågan, jag skulle välja en MBP med större skärm av den enkla anledningen att jag ej tycker om upplösningen på MB:arna när man är van med en MBP. Stör mig på det varje gång jag sätter mig ner vid en MB och ska göra något annat än surfa.

Lycka till med dina lyxproblem:p

Ursprungligen av kharnas:

Skulle också vilja ha sådanna lyx-problem:cool: Men får nog vänta ett par år till tills man är klar med studierna.
Till frågan, jag skulle välja en MBP med större skärm av den enkla anledningen att jag ej tycker om upplösningen på MB:arna när man är van med en MBP. Stör mig på det varje gång jag sätter mig ner vid en MB och ska göra något annat än surfa.

Lycka till med dina lyxproblem:p

Men nu pratar ju trådskaparen om att ha extern skärm till och då har han ju skärmens maxupplösning + MacBookens upplösning. Bortsett från på resande fot, men då är ju inte en imac aktuell.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-21 16:28
Ursprungligen av henkebarn:

Men nu pratar ju trådskaparen om att ha extern skärm till och då har han ju skärmens maxupplösning + MacBookens upplösning. Bortsett från på resande fot, men då är ju inte en imac aktuell.

Ja om jag skulle köpa en Macbook så blir det ju även en iMac som arbetsstation och Macbooken kommer användas som surfdator i soffan och på resor men kanske inte så mycket till arbete i CS4, bortsett från att tanka över RAW bilder till LR när man är på resande fot.

Tjejen köpte nyligen den nya Macbooken och jag har använt den en del, kan inte påstå att jag tänkte på upplösningen så mycket. Har iofs inte testat att jobba grafiskt på den, 13,3" känns lite för litet för det.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-21 15:51

Jag vet att det är lyxproblem men jag har faktiskt hållit mig till samma dator i 5 år nu så jag tycker jag är värd detta "problem"
Tack för din input kharnas!

1
Bevaka tråden