Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HitList vs Things (vs OmniFocus etc)

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Under 2008 handlade mycket av diskussionerna kring "GTD"-program om Things vs OmniFocus, både för Mac men även för iPhone och kopplingen däremellan.

OmniFocus är omtyckt och kompetent, men också lite mera komplicerat att använda än den superputsade och snygga Things. Vad som är bäst verkar vara en personlig fråga.

Sedan en tid tillbaka finns dock ett nytt program att fundera över, The Hit List och så vitt jag kunde söka har det inte tagits upp här förut. The Hit List har ingen egen sida ännu, men är lanserat i publik betaversion och sajter som TUAW och MacFeber har tagit upp det. Ett iPhone-program är på gång också, förstås.

Det verkar som om The Hit List främst konkurrerar med Things även om det egentligen placerar sig mellan Things och OmniFocus enligt vad jag läst. Frågan är om det är någon Things-användare där ute som hunnit testa The Hit List och kan ge sin åsikt?

Jag har sugen på att börja använda ett program i den här kategorin och det lutar åt Things, men folk verkar positiva till The Hit List, så jag ska nog kolla in det också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 17:37

kommer att kika lite, är sedan länge användare av OF och vill inte byta, men man vet aldrig - återkommer.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 06:49

inga uppenbara nya fördelar jämfört med OF, men å andra sidan är det ett litet mysigt GUI.
Om det räcker vet jag när jag haft lite mer tid att sätta mig in i programmet.
Generellt måste jag säga att jag inte gillar tags i ett GTD program.

/Tangen

Jag vill inte såga något i det här området, all utveckling är bra, men om det är en ensam person som står bakom THL blir det svårt. Vem vill lägga "hela sitt liv" i händerna på en app utan tyngd bakom? Lite samma känsla har jag för Things som jag gillar skarpt men som har vissa problem med för få resurser.

OF är ruggigt bra, särskilt när man kommit in i det. Samtidigt har man "hela" Omnigroup till stöd vilket känns tryggt. Jag kör OF men lattjar lite med Things vid sidan om, för privata saker. Jobbet har jag i OF, den litar jag på till 100 %.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 16:37
Ursprungligen av akerstrom:

Jag vill inte såga något i det här området, all utveckling är bra, men om det är en ensam person som står bakom THL blir det svårt. Vem vill lägga "hela sitt liv" i händerna på en app utan tyngd bakom? Lite samma känsla har jag för Things som jag gillar skarpt men som har vissa problem med för få resurser.

OF är ruggigt bra, särskilt när man kommit in i det. Samtidigt har man "hela" Omnigroup till stöd vilket känns tryggt. Jag kör OF men lattjar lite med Things vid sidan om, för privata saker. Jobbet har jag i OF, den litar jag på till 100 %.

Håller med OF känns solitt, de andra vågar jag inte riktigt lita på fullt ut.

Testade Things idag. Jag gillade det. Dock verkar det inte stödja en funktion jag eftersöker -- att kunna länka filer, bilder till händelser och "ToDo's". Skriv Rapport X, klar 15 februari och så en liten smidig länk till dokumentet eller en bild där jag lagt en sceeenshot på vad den skall innehålla, ni förstår säkert.

Har någon av programmen som diskuteras i tråden denna funktion? :">

Ursprungligen av misthv:

Testade Things idag. Jag gillade det. Dock verkar det inte stödja en funktion jag eftersöker -- att kunna länka filer, bilder till händelser och "ToDo's".

Dra in filer i "notes"-fältet och du har en länk till din fil.

/c

Bytt från Things till THe HIt List

Har testat de flesta GTD program, beta-testat OmniFocus, därefter använt Things sedan det kom som en officiell beta för kanske ett år sedan och slutligen köpt Things. Men sen kom The Hit List som passar mig perfekt. Jag har bytt igen.

Jo, det är nog en ensam utvecklare bakom - Andy Kim - och han är en väldigt begåvad utvecklare! Det är roligt att använda The Hit List. Nu senast implementerade han återkommande uppgifter. Dessa är redan väldigt fint implementerade i Things. Men The Hit List gör det ännu bättre. Man skriver helt enkelt in , t ex "varje lördag" och THL förstår. Jag vet inte hur det går till, för programmet är än så länge uteslutande på engelska. Det måste ligga någon annan stans i MacOS. Andy har skapat en lista av engelska termer - every Saturday.

potionfactory.com.

Henrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 07:09

Omnifocus gör det i alla fall. Dels kan du i appen för iPhone ta en bild på något. Och i appen för datorn kan du dra och släppa filer på.

/Tangen

Har tagit hem THL, första GTD appen jag testat. Jag studerar projektledning så jag tyckte det vore på sin plats att dyka ner i en liknande app. Kollade lite smått på Things tidigare och gillade (av det jag såg) interfacet mkt.

Dock så undrar jag om det finns något bra gratis alternativ. För jag antar att även THL kommer kosta pengar i framtiden?

Ursprungligen av godpuppet:

Dock så undrar jag om det finns något bra gratis alternativ. För jag antar att även THL kommer kosta pengar i framtiden?

Ja, det kommer att kosta pengar, 69,95 dollar för att vara exakt.

Ett tips är dock att köpa MacHeist 3 istället. Det kostar 39 dollar och man får ett gäng andra program på köpet. THL är inte upplåst ännu, men MacHeist brukar vara populärt och leda till att alla program låses upp. 13 dagar kvar just nu.

Däremot tror jag inte du hittar gratisalternativ som är lika välputsade och välfungerande som de kommersiella. Detta är en typ av program som ofta kräver att någon eller några lägger ner sin själ på att få det bra och sliter för att få till varenda detalj rätt.

Jag tycker att det definitiv kan vara värt några hundralappar, men tycker man att det är för mycket att överhuvudtaget betala för program och inte bryr sig om kvalitén på programmen så finns det säkert gratisvarianter, om än inte lika bra.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det kommer att kosta pengar, 69,95 dollar för att vara exakt.

Ett tips är dock att köpa MacHeist 3 istället. Det kostar 39 dollar och man får ett gäng andra program på köpet. THL är inte upplåst ännu, men MacHeist brukar vara populärt och leda till att alla program låses upp. 13 dagar kvar just nu.

Däremot tror jag inte du hittar gratisalternativ som är lika välputsade och välfungerande som de kommersiella. Detta är en typ av program som ofta kräver att någon eller några lägger ner sin själ på att få det bra och sliter för att få till varenda detalj rätt.

Jag tycker att det definitiv kan vara värt några hundralappar, men tycker man att det är för mycket att överhuvudtaget betala för program och inte bryr sig om kvalitén på programmen så finns det säkert gratisvarianter, om än inte lika bra.

Det handlar mer om min studentkassa än viljan att betala Ska kolla in MacHesit, har dock inte förstått vad det är riktigt?

Mvh

Ursprungligen av godpuppet:

Det handlar mer om min studentkassa än viljan att betala

Ah. Hursomhelst så tror jag just detta är en kategori där open source inte riktigt fungerar lika bra, så de kommersiella lösningarna kommer att vara bättre. Däremot skulle ju företag som t.ex. Apple och Google bygga bra sådana program likt kommersiella program men ge bort dom gratis av olika skäl. Jag känner dock inte till något "GTD"-program som gjorts på det sättet.

Ursprungligen av godpuppet:

Ska kolla in MacHesit, har dock inte förstått vad det är riktigt?

Först är det någon konstig skattjakt under flera veckor som jag inte heller riktigt tagit reda på vad den innebär. Men man kan strunta i allt det och bara koncentrera på deras programpaket, för det är rätt enkelt:

Under en begränsad tidsperiod säljer de ett programpaket med mycket attraktivt pris. I takt med att fler köper så tillkommer fler program (dom "låses upp") till paketet (och alla som köpt paketet får tillgång till dessa program). Ju fler paket som säljs desto värdefullare blir paketen helt enkelt.

Vill du diskutera MacHeist mer så kolla in tråden jag länkade ovan, där passar det bättre.

Ursprungligen av godpuppet:

Har tagit hem THL, första GTD appen jag testat. Jag studerar projektledning så jag tyckte det vore på sin plats att dyka ner i en liknande app. Kollade lite smått på Things tidigare och gillade (av det jag såg) interfacet mkt.

Dock så undrar jag om det finns något bra gratis alternativ. För jag antar att även THL kommer kosta pengar i framtiden?

Studerar du projektledning bör du titta på Omniplan och framförallt Merlin. Merlin är riktigt riktigt bra, och det kommer i en iPhonevariant i dagarna!

www.merlin2.com

Nu är det upplåst i alla fall, så hit list är upplåst i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-25 06:55

Ni som använder GTD-apps som syncar mellan iPhone och OSX, hur fungerar det? Läste att OmniFocus skulle kunna synca via MobileMe?

Ursprungligen av zAjben:

Ni som använder GTD-apps som syncar mellan iPhone och OSX, hur fungerar det?

Things synkar via wifi. När iPhonen och datorn är uppkopplad på samma nät, synkar programmen automatiskt när Things på iPhonen startas och Things på Macen är igång.

/c

OF synkar fint - jag har det på 3 Macar och 1 iPhone. Har man inte MobileMe kan man lägga "synkmolnet" på valfri plats - t.ex. den där serverplatsen för hemsida man får av bredbansbolagen eller sitt webbhotell eller sin egen server. Bara det är ftp.

Ursprungligen av zAjben:

Ni som använder GTD-apps som syncar mellan iPhone och OSX, hur fungerar det? Läste att OmniFocus skulle kunna synca via MobileMe?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 10:37

Glöm inte att det är sista dagen för Macheist Bundle idag, vad jag förstår.

Jag köpte Macheist igår och då stod det 1 dag kvar så det stämmer nog. Nu ska jag testa Hitlist och se om det när något att hänga i julgranen

Jag gillar verkligen The Hit List.
Det liksom vet hur jag vill använda det. Skrev automatiskt in "next tuesday" på due date, och det fattade. Visste inte ens om det skulle göra det men det kändes som att det skulle funka
På samma sätt funkade det att skriva "+ 14 days" när jag testade.
Programmet fyller i rätt datum, känns så smidigt!

Helnöjd med att ha fått det med Macheist, speciellt eftersom jag började använda den tidsbegränsade demoversionen (av betan ), och ville köpa det på samma dag som macheist-paketet avslöjades. Blev lite paff

Jag har tappat räkning på hur många artiklar jag läst om The Hit List efter MacHeist 3 tog slut, ofta i stil med "jag har provat The Hit List som jag fick på köpet med MacHeist och... ".

Uppenbarligen fanns det en del där ute som inte kände till The Hit List innan (annars borde dom ju ha provat betan som varit fri att testa), men däremot bekanta med Things. (För mig var det tvärtom, jag köpte MacHeist i huvudsak för att få The Hit List.)

Hursomhelst, här är en tråd från MacHeist forum från en som hyllar THL, det finns även bra tips om hur man använder programmet:

Praise for The Hit List

Hit List iPhone, på gång antar jag? Skulle behöva ett webinterface också, som Evernote (Evernote är för mig och mitt jobb helt fantastiskt, men funkar dåligt som komihåg-lista).

Ursprungligen av Leftrustle:

Hit List iPhone, på gång antar jag?

Absolut. Första frågan från FAQ:n:

Will there be a companion iPhone app, and if so, when?

There will be an iPhone app. There is no estimated release date at this time.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-13 08:23

Sen en tid använder jag Evernote och Omnifocus, funkar ypperligt för mig

Gillar inte Omnifocus, för mycket GTD-tjat för att jag ens ska tänka på att använda det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-13 08:29
Ursprungligen av Leftrustle:

Gillar inte Omnifocus, för mycket GTD-tjat för att jag ens ska tänka på att använda det.

Det är syncen till Telefonen jag gillar

Things gillar jag, men det skaver lite. Hit List verkar intressant, men måste få en iPhone-synk först. Och rent generellt måste jag köpa en iPhone allra först innan något program börjar användas, då det är jobbets uppgifter som måste skötas, och där finns inte en mac så långt ögat når.

Här är en ambitiös genomgång av THL: The Hit List: Basics and Beyond

Det är en bra artikel om man undrar över de lika delarna i THL (och GTD generellt), som t.ex. skillnaden mellan tags och context.

OmniFocus iPhone-synk

Är det bara jag som har problem med att det tar flera, flera minuter för min iPhone att uppdatera/synkronisera listorna i OmniFocus (sker via MobileMe). Det blir liksom inte så lockande när man står där på stan och ska skriva in en task då man måste vänta minuter... /D

Bevaka tråden