Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inbäddade kontra inlänkade bilder

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något enkelt sätt att se om ett containerfält i en fil innehåller inbäddade bilder eller inlänkade bilder? Tänkte göra en kontrollfunktion så att jag ser att allt som skall vara inbäddat verkligen är det. Har haft en del strul med runtime pc/mac och kommit fram till att enklaste sättet att få det att fungera är att alltid arbeta med inbäddade bilder.
Sitter på FM 10 adv och Mac.

Du kan prova göra ett beräkningsfält på formen:

If(GetAsText(containerfältetsnamn)>0; "Länkad bild"; "Lagrad bild")

Funkar alldeles utmärkt!

Det gick alldeles utmärkt! Man tackar, var precis det jag sökte. Ledde mig vidare. Eftersom jag av olika anledningar inte ville lägga till ett fält i den tabellen som jag skall undersöka så gjorde jag två beräkningsfält i "kontrolltabellen" (DDBT) som jag sedan relaterade till tabellen som skall undersökas (BUOB):
1) GetAsText (DDBT_BUOB__This::BuobBildurval) -->ger antingen namnet på filen om den är inbäddad eller sökvägen om den är inlänkad
2) If(Filter ( DDBT_BUOB__This::PictureLibMini; "/" )=""; "Inbäddad"; "Länkad") -->om fältet enligt 1 innehåller "/" (dvs är en sökväg) ger "Länkad" om inte "/" ger den "Inbäddad"
När ovanstående var gjort gjorde jag en portal (Buob_DDBT__This) på BUOB där alla resultaten redovisades.
Slutligen la jag en villkorlig formatering på fälten i portalen som färgar fältet rött om resultatet är "Länkad" och sedan en knapp (gå till relaterad post)
Summa summarum en enkel översikt som visar var i databasen jag har länkade filer.

Ursäkta, skrev fel, ska naturligtvis vara BuobBildurval som man "tittar" på i if-satsen:
If(Filter ( DDBT_BUOB__This::BuobBildurval ; "/" )=""; "Inbäddad"; "Länkad")

Har testat funktionen, allt funkar.

Kul att det funkade.

Kan också berätta att jag en gång även löst det omvända problemet. Vilka filer i Finder används i databasen? Byggde ett Applescript som markerade alla bilder som var inlänkade i databasen. Man kan göra mycket med FileMaker.

Edit: Här är länken till tråden ifråga:

Applecript för att märka inlänkade bilder i FileMaker
http://www.99.se/applescript/101241-applescript-foer-att-maerka-laenkade-bilder.html

1
Bevaka tråden