Då är min första Mac beställd

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-15 17:34

Hejsan!

Har tidigare skrivit lite här och på ett annat forum om mina tankar och funderingar kring mac. För fem minuter sedan bestämde jag mig och skickade efter min beställning. Någon gång under nästa vecka landar den troligen på ett postkontor nära mig.

Från början var jag sugen på Macbook Air, men de jag läst om de olika problemen de hade föll valet tillslut på nya Macbook 13" med 2,4Ghz CPU. Bestälde med en DVI adapter, billaddare och ryggsäck. Har redan en ipod touch sedan tidigare som jag efter att fa fått mina talböcker att funka är mycket nöjd med även om jag fortfarande inte är speciellt överlycklig i iTunes. Den nya Macbooken kommer få sällskap av mina två stationära PC, och min Dell XPS m1730 som redan finns här hemma. Det jag letade efter var alltså en liten portabel dator som främst är tänkt att använda till media, kontorsarbete och programmering.

Eftersom jag är sådan prylbög känns det som jag redan nu borde kolla upp vad som bör göras direkt efter jag packat upp den nya datorn. Vilka program bör jag installaera från scratch? Vilka utvecklingsverktyg för Phyton, Java, C++ finns det?

Vilka svenska macforum är välbesökta förutom flashback, macworld och 99.se?

Tack på förhand!

De första jag installerar efter installation (jo jag blåser alltid den nya datorn och installerar mitt eget system) är:
Adium (Multi IM)
Cyberduck (FTP klient)
Launchbar (starta program snabbt och smidigt)
Flip4mac, Perian, Flash (För allt webbinnehåll)
The Unarchiver (multi uppackningsprogram)
TextMate (übertextredigerare - kostar men är värt det, klarar de språk du pratade om utom C++)
Developer Tools (Inkl Xcode som klarar de språk du pratade om)
De är måste sakerna sedan växer det med tiden.

Python kommer starkt på OS X plattformen till och med Apple gillar det.
Visserligen är Objective-C det språk som är native på OS X men du kan skriva C++.

99.se är väl ändå mest välbesökt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 00:20

Satt på en ny MacBook idag. Blir lika överraskad på byggkvalitén varje gång.
Jag gillar Transmit mer än Cyberduck.

En sak, lika bra att det nämns redan ny. Skriv Mac istället för MAC, MAC är något helt annat.

Min kärna av "de-här-programmet-måste-jag-ha" består mestadels av följande:

Adium (IM-klient för bl.a. MSN)
AppZapper (ett litet program för effektivare borttagning av mjukvara)
Mozilla Thunderbird (e-post-klient (som jag tror är baserad på open source))
Cyberduck / Transmit (FTP-klienter som man själv får döma efter smak)
Insomnia (för möjligheten att förhindra att datorn går i viloläge när du stänger locket)

När det gäller utvecklingsverktyg så är jag inte rätt person att besvara, men Mattias verkar ha lagt ut en rätt bra grund för dig (*heder till Mattias*).

Gällande olika forum så tror jag faktiskt att 99.se är allt som behövs.

Du kanske också ska kolla om det inte är så att din dator kommer hem till dig med en budfirma. Om jag har förstått det hela rätt så är det mer vanligt än Posten. Detta förutsatt att du har beställt den via Apple Store och inte någon återförsäljare i ett annat led.

• Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-16 02:35

Ett program som jag använder dagligen är Bean.
Det är en nice simpel ordbehandlare som räcker alldeles utmärkt för enklare användning.

http://www.bean-osx.com

1
Bevaka tråden