MacBook vs. MacBook Pro: Grafikprestanda i CS4?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar lite själv över vilka behov jag har när det gäller ny dator. Eller ja, egentligen BEHÖVER jag inte en ny dator. Har två bra redan som fyller mina behov, men jag vill ha en ny bärbar, så att flickvännen kan ta min nuvarande. Så är då frågan vad jag egentligen behöver. Om vi bortser från Firewireporten och fokuserar oss på MacBook-modellen med 2,4ghz processor och lägger till 2GB ram så att jag har 4GB ram, hur står den sig då mot en 2,4ghz MacBook Pro (den lägre modellen) med 4GB interminne när man använder CS 4-sviten?

Mina användningsområden är Photoshop, Illustrator, Flash, Dreamweaver och Logic Studio (utöver vanligt surfande, etc).

Jag har googlat och får tillexempel upp den här "jo det har den - nej det har den inte - jo det har den visst"-sandlådetråden och undrar om någon av er kan ge någon klarhet i ämnet: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1017&message=30420199

13" är gött, men är det tillräckligt bra för seriöst användande? (Kommer koppla den till en Cinema Display vid behov.)

Du får väga priskillnaden mot dina användningsområden.
Om du har råd och vi kan släppa ekonomin så låter det som
om du skulle må bäst av en MacBook Pro 17".
En kostym du kan växa i.
Skärmen är både större och bättre än MacBook.
Allt är kraftfullare.
Jobbar du med programmen du nämnde är valet självklart.

Vad gäller musikprogram så tänk själv att du har en låt på 3 min.
Kanske 20-30 kanaler.
Allt skall ske samtidigt, pluggar skall jobba etc OCH du skall
få en rimlig översikt.

Hoppas det inte låter som om jag tycker att MacBook är en
barnmaskin, den är grym och underbar.
Måste vara en av de mest prisvärda bärbara Apple har släppt.
Men till dina behov?

Själv har jag kört MacBook Pro 17" (första Intelmaskinen) i ca 2,5 år
och väntar just nu ivrigt på min nya.
Kör hela min lilla firma i maskinen, så den har jobbat ca 12-14 tim/dygn
sedan jag köpte den.
Funkat klockrent.

Lycka till!

Nja, 17" är nog för stort. Jag var sugen på den när den lanserades, men så satte jag mig ner med en 17" MBP och en 15" och insåg att 15" är största formatet för mig. Jag gillar 13". Har en 13" MacBook idag och den är jag glad för. Lätt och smidig att ta med överallt.

Jag köper det du säger om att 15" borde vara bäst för mig (bland annat på grund utav Firewire, även om jag egentligen vill hålla det utanför diskussionen). Men det är ändå intressant att veta hur bra en 2,4ghz MB skulle fixa Ai, Ps, Id och Fl. Jag vet att de fixar Logic. De är starka och med 4GB ram och 2,4ghz core2duo kommer det gå jättebra, men det är väl just ljudkortet och anslutningen där (USB vs FW) som bajsar till det. Fast jag kommer troligtvis inte mixa på den bärbara. Det gör jag på min PowerMac G5.

Bah. Jag får väl släppa 13"-filosofin. Jag gillar att den är liten, men jag förlorar ju inget på att gå upp en storlek (mer än pengar, såklart). Min ryggsäck är gjord för 15" och den är väldigt bra byggd, så jag kommer inte tycka att den är tung. Jaja. Får väl bli det. 15" är ju trevligt.

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-15 12:16

Jag måste bara säga att jag pluggar kurs i bildbehandling i PS för tillfället, o de är ju underbart med 15" när man får upp större bilder o jobba med osv. Jag skulle inte gå ner till 13" om jag ska jobba mycket med bilder, o sånt. Ända saken som skulle få mig o vilja göra de, är om jag har tillgång till större extern skärm där jag allt som oftast jobbar. Men Men, jag skulle nog gå på 15". Jag är galet nöjd med min unibody 15" MBP iaf.

Innan CS4 hade jag nog lutat åt att svara MacBook (ej Pro) pga av prisbilden. Själv sitter jag med en Pro 17" och är sjukt nöjd. Jobbet betalar så why not.

Men det intressanta med CS4 är att den nyttjar grafikkortet. Räkna med att fler program kommer att kunna utnyttja grafikkortets krafter framöver, och då är plötsligt Pro-maskinen mycket intressant (utöver skärmstorleken, men eftersom du kan plugga in extern skärm så ...). Photoshop är mkt trevligt i CS4, med förbättrade zoom-funktioner, roterbar arbetsyta m.m. som får kraft från grafikkortet.

Så mitt råd är. Köp snik-modellen av Pro-maskinen och köp till så du har 4 gig ram från tredje part.

Uppföljning:

Ni som använder CS4-program i Unibody MacBookarna, hur flyter det? Arbetar ni tungt i Photoshop, Flash, Illustrator etc?

Som sagt gillar jag 13"-formatet och jag har Cinema-skärmar att koppla till när jag är hemma och på kontor så om de är starka nog vore det festligt! Gillar att bara ha en 13"-väska att släpa på.

Jag kör en liten BUMP faktiskt.

Ni som har senaste MacBook 13" (Unibody alltså), hur upplever ni den i CS4-sviten? Vilka program använder ni er av och på vilken nivå? Alltså, sitter ni med 50+ i lager och höga upplösningar? Som sagt älskar jag bärbarheten hos en 13". Hade varit gött om man kunde klara sig på det formatet prestandamässigt också. Jag jobbar i dagsläget inte jättemycket med Flash, men kommer jobba ganska hårt med det framöver.

Jag undrar också detta! funderar på en Macbook eller en MBP... Det enda som jag drar mig för i valet är att jag sitter en del i CS3... är det ingen som har testat Photoshop på Macbooken???

Ursprungligen av mackan_b87:

Jag undrar också detta! funderar på en Macbook eller en MBP... Det enda som jag drar mig för i valet är att jag sitter en del i CS3... är det ingen som har testat Photoshop på Macbooken???

Eller Flash, Illustrator, Indesign etc...

Ingen som köpt ny 13" MBP och smällt in lite CS4-program, som PS, Flash, Indesign?

Kan tyvärr inte hjälpa genom egen erfarenhet. Min MBP är från sent 2007, så rimligen borde den nya 13-tummaren tuffa på riktigt bra, även med tunga filer. Min MBP fixar detta riktigt bra och en 1,5 år nyare MBP torde vara bättre, eller hur.

Grafikchippet på 13'' är 9400M på 256 Mb vilket är bra, även om de större MBP har überfett kort. Ram-minnet är dessutom snabbare än på min burk, vilket lovar gott.

• Medlem
  • Karlsborg
  • 2009-07-10 23:37

Jag skaffade en MacBook 13 tums i januari. 2,4 GHz. Uppgraderade minnet till 4 GB. Valde denna variant främst för att jag ville ha smidigheten med 13-tums storleken. Har för avsikt att skaffa en bra extern skärm inom överskådlig framtid. Gärna en Cinema-skärm, velar dock pga priset. Jag jobbar en hel del med Lightroom 2 samt Photoshop CS4, samtidigt, utan att ha några problem. Så visst kan jag rekommendera konceptet!

Läste nyss den här artikel om hur bra bildskärmarna är i den senaste Pro:n (inkl 13 tum). Så den hade jag gärna haft. Rob Galbraith DPI: Revamped MacBook Pro line delivers top-notch display quality

1
Bevaka tråden