Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moralisk skillnad på Visade resp Länkade bilder ?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Skilling:

Tycker faktiskt att det var fräckt att börja lalla om homofober, konspirationer av män (mot kvinnor?) och "kryp upp ur grottan".

Personliga påhopp man kan kräva lite substans bakom. Faktiskt.

Lallande för dig men logiskt för mig =

Att jag nämnde ordethomofober beror på att jag inte förstår varför folk blev så ilskna för just den bilden. Då slog det mig plötsligt att de kanske inte visste att jag var tjej och tyckte det var provocerande av en kille att visa en målning av en naken man. Ursprunget till tråden handlade ju om en man på 99.se som ritar en penis per dag. Det var ingen anklagelse till jgb (jag skrev "ni") utan en undran till de som blev arga i ursprungstråden. Jag tror det är ovanare för en man att plötsligt se en naken sensuell bild än det är för kvinnor att se en naken kvinna. Avklädda/lättklädda kvinnor ser man varje dag i något sammanhang men sällan män.

Med "kryp ur grottan" menade jag att det nästan finns en förväntan att män ska tycka det är kul/manligt att titta på nakna kvinnor. Det är inte så vanligt att kvinnor (i 40-50-års åldern) tittar på bilder av snygga, nakna män. Så tror jag iaf det är efter att ha kollat lite i bekantskapskretsen. Jag menade alltså att ni män ska bli modernare och tycka det är OK med nakenbilder av män också.

  • Medlem
  • 2009-01-15 21:30

men visst har genus också sin del i diskussionen.
Sedan kan jag personligen gå mer på Karos linje, om folk inte har sett en naken person så kommer nog inte solen gå ner för det ifall de gör det, medan världens största anus kanske känns lite mindre lättsmält. Men samtidigt har jag full förståelse för om du som besökare inte vill se en naken man/kvinna, framförallt då mycket material är erotiserande.

Men någon moderator/användare kanske kan starta en tråd om hur du går tillväga för att länka till en bild, för jag kan det inte heller. Och sedan kan vi försöka få en policy att medlemmarna på forumet framöver länkar bilder de vill visa?
Så behöver de som inte vill se nakna män/kvinnor framifrån eller bakifrån behöva göra det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-15 21:44

Har genus en del i den här diskussionen?

I så fall ska det väl till att man kan visa exempel på kvinnor med samma grad av nakenhet som får vara kvar inne i trådar? Kan man det är det en annan femma.

Vad jag förstår det är det väl en policy som 99 har vad det gäller vilken typ av bilder man får klistra in inne i trådarna? Eller har jag fattat allt fel? Är det just att det var en naken man som är problemet, eller är det själva nakenheten?

Jag fattar ärligt inte alls. Om någon är av den undersökande typen kan han/hon leta reda på trådar där jag tar ställning mot patriarket och det är en fråga som jag tycker är ungefär precis hur viktig som helst. Problemet är att jag inte för mitt liv kan förstå att det är det det handlar om i det här fallet. Eller har jag fattat allt väldigt fel?

Och jo, nog har du dragit in ett genusperspektiv alltid, KaRo.

Ursprungligen av Skilling:

Har genus en del i den här diskussionen?

I så fall ska det väl till att man kan visa exempel på kvinnor med samma grad av nakenhet som får vara kvar inne i trådar? Kan man det är det en annan femma.

Jag bidrar gärna med lite länkar som Litmuspapper...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag bidrar gärna med lite länkar som Litmuspapper...

Ge fan i att komma med sexistiska kommentarer.

Att du gärna kan lägga in länkar till lättklädda damer hör ju liksom mer till andra fora på internet än 99.se

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag bidrar gärna med lite länkar som Litmuspapper...

"Litmus"? Är inte det väldigt angliserat? "Lackmus" heter det väl på svenska?

Hoppas nu ingen lägger genusperspektiv på "xxxxmus"!

Ursprungligen av Skilling:

Är det just att det var en naken man som är problemet, eller är det själva nakenheten?

Jag har lagt in en rolig bild från blocket - en snubbe som sålde en flagga och då råkade fotografera mer än golvet....

Den ströks direkt. Så här i efterhand känns det rätt.
Så det är nakenheten och inte att det var en naken Man.

Gissar att 99.se's policy är nolltolerans. Det blir praktiskt lite lättare att upprätthålla en nollnivå än att hela tiden behöva ge sig in i diskussioner om var gränsen går.

Ursprungligen av Skilling:

I så fall ska det väl till att man kan visa exempel på kvinnor med samma grad av nakenhet som får vara kvar inne i trådar? Kan man det är det en annan femma.

Vad jag förstår det är det väl en policy som 99 har vad det gäller vilken typ av bilder man får klistra in inne i trådarna? Eller har jag fattat allt fel? Är det just att det var en naken man som är problemet, eller är det själva nakenheten?

Jag kan inte tänka mig att motsvarande bild på en naken kvinna skulle fått ligga kvar som bild heller, så jag förstår faktiskt inte heller varför detta skulle vara en genusfråga.

(Och bilden fanns ju faktiskt kvar som länk, så det var ju inte så att den togs bort.)

En bild på en naken kvinna tolkas av män som ngt sexuellt..
En bild på en naken man tolkas av kvinnor som .. humor.

Ursprungligen av Goflorp:

En bild på en naken kvinna tolkas av män som ngt sexuellt..
En bild på en naken man tolkas av kvinnor som .. humor.

You're mixing with the wrong women...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-15 23:04

KaRo:

Ja, alltså.... mig behöver du inte omvända. Jag kan hålla med om det du skriver egentligen, men...

Kopplingen till tråden känns fel. 99musik är nog bra mycket mindre homofobiskt än de flesta andra forum med så stor del killar. Jag tror inte för en sekund att en killes sexuella läggning skulle störa alls, faktiskt. En kille som gillar att kolla på andra killar nakna klarar sig fint tror jag :). Jag tror att moderatorerna på 99musik tycker att bilder på nakna män är precis lika ok som på nakna kvinnor, men att policyn på 99 sätter stopp för nakenhet. Det där kan man såklart ha en diskussion om, jag kan tycka att det är väl strikt, men det gäller både män och kvinnor.

Som jag upplever det så verkar du blivit förnärmad av historien. Till viss del förståeligt, eftersom JGB:s grepp med anuslänken kanske inte var det mest genomtänkta han gjort som moderator (och väldigt otypiskt honom enligt min erfarenhet). Han har också fått kritik från alla möjliga håll, även moderatorshåll, för det och medger att det kanske var fel sätt att visa sin poäng.

Det betyder dock inte att du blivit angripen för att du är kvinna och för att mansmoderatorerna skulle bli chockade av att se en manskropp. Det betyder bara att man inte tillåter nakenbilder inne i trådarna.

Likaså reagerar jag på antydan om att JGB och Mein skulle agera i någon slags konspiration. Jag tror nämligen att det inte alls ligger i de två herrarnas natur att göra så. Framför allt tycker jag inte att du har belägg för att antyda det alls.

Jag tror du har missbedömt en del personer.

Ursprungligen av Skilling:

Det betyder dock inte att du blivit angripen för att du är kvinna och för att mansmoderatorerna skulle bli chockade av att se en manskropp. Det betyder bara att man inte tillåter nakenbilder inne i trådarna.

Hade inte kunnat säga det bättre själv.

Ursprungligen av Skilling:

Det betyder dock inte att du blivit angripen för att du är kvinna och för att mansmoderatorerna skulle bli chockade av att se en manskropp. Det betyder bara att man inte tillåter nakenbilder inne i trådarna.

Hur har du kommit fram till det ? Jag har inte haft en tanke på att påhoppen på något sätt hade att göra med mitt kön ! Tvärtom så spånade jag lite om "angreppen" handlade om att de trodde jag var en kille. Jag har hela tiden reagerat på 1) att flera i tråden kommenterade min bild på ett otrevligt sätt och 2) att länken kändes obehaglig och riktad mot mig. Diskussionen om manligt-kvinnligt har kommit upp i den här tråden och fanns inte med från början. Självklart förstår jag att modereringen handlade om att det var en nakenbild men det jag reagerar på är att inte länken också kommenterades och togs bort. Observera också att tråden var tänkt att handla om bilder inte genus.

Tillbaka till ämnet=
Jag anser att jag har ett lika stort ansvar för de bilder jag länkar som jag visar.
Inte ens i "undervisningssyfte" tänker jag visa groteska bilder, porrbilder, nazi-propaganda eller något annat knepigt. Jag ska försöka att aldrig mer visa ens en pytteliten animerad gif men kommer troligen inte att kunna hålla det löftet....:tveksam:
Jag kommer kanske lägga upp något enkelt fotografi någon gång. I övrigt kommer
jag att måla med ord istället för att visa bilder.
Ni andra får göra precis som ni vill med era bilder.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-15 23:07

Förresten finns den där tråden någonstans? Skulle ju vara intressant att veta vad man pratar om.....

(Jag minns den vagt men tyckte väl att den var ointressant, så jag glömde bort den snabbt. Tydligen innan det hettade till ordentligt...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 23:44

Än så länge tycker jag att alla inlägg bidrar till att utveckla tråden, det börjar dock närma sig någon typ av utmattning, kan ni koncentrera er på likheter mellan åsikter och reda ut vad ni inte är ense om så slipper tråden antingen saxas i eller låsas helt.

/Mod

Alla moderator kommentarer tar jag gärna som PM

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-16 01:00

Ja ok, då kan man säga att jag har svårt att tolka vad du skriver. Du poängterar ju det faktum att moderatorerna är män. "Tur att ni killar har varandra ! Så var det med den neutrala modereringen" och "kryp ur grottan" är två exempel på vad du skrivit och som jag tydligen inte fattar meningen med. Dessutom hoppade jag in i den här tråden efter att ha läst detta i tråden om 99musiks avknoppande:

"Tänk att det ska behövas två karlar för att säga samma sak till en ensam tjej (ang att jag var OT) ! Oopps, nu var jag emotionell igen....Får väl gå ut och ta mig en bira spetsat med lite testosteron."

Jag vet inte om det är så konstigt att man uppfattar det som att du gör en grej av att du är kvinna och moderatorerna män?

Men men, vi kan lämna det.

I vilket fall som helst tycker jag inte att det borde vara så svårt att acceptera att man inte får posta naket.

Jag tycker också att du kan släppa JGB:s postande av en länk till en goatse (ett ord jag lärt mig i och med denna tråden, ett bevis på att kunskap visst kan vara tung att bära... ). Alla tycker det var dumt gjort, även han själv. Poängen är däremot solklar och den tycker jag också att du borde kunna köpa.

Om folk var otrevliga mot dig var det ju väldigt tråkigt, men jag har inte sett det så jag kan inte kommentera det.

Avslutningsvis tycker jag att du har helt rätt i att man ska kunna stå för alla bilder man postar eller länkar till, moraliskt är det ingen skillnad. Som läsare av tråden är det dock en skillnad. Hade det funnits en bild jag inte ville se i den här tråden hade jag sett den en massa gånger vid det här laget, till skillnad från en länkad bild som jag bara hade sett en gång och sedan undvikit den.

Senast redigerat 2009-01-16 08:05

Skilling=

Nu kör du ett varv till på det som redan diskuterats.
Jag har redan svarat på allt du frågar om.
Läs mina tidigare inlägg om du vill se svaren.

Det blev en intressant diskussion men med fel fokus.
Få personer har egentligen svarat på min fråga om det personliga ansvaret för visade resp länkade bilder. Jag trodde att folk skulle ta upp egna exempel på bilder som de tyckte var svårt att veta hur de skulle visas.
Jag tänker sätta punkt här

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-16 14:57

Det var inga frågor, det var påståenden.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-16 19:37

Det verkar som att alla har fått säga det dom ville ha sagt och är nöjda nu och då passar jag på att stänga här innan det blossar upp någon hets diskussion igen.

/Mod

Bevaka tråden