Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme basstation är kinkig

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min nya Airport Extreme basstation är kinkig. Jag har fått den att fungera mot min iBook med Airport kort, men när jag skall ställa in saker och ting på den mha Airport admin utility så knasar det ur. Basstationen dyker upp i listan över tillgängliga enheter, men när jag dubbelklickar på den och matar in lösenordet så svarar programmet att "The Airport Admin utility was unable to read the configuration of the selected base station."

Jag lyckades efter lite trixande använda "Airport setup assistant" och ställa in namn etc, men även där så klagade den på att den inte kunde läsa konfigurationen...

Har jag missat något tro?

/X

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-04 10:54

Har du uppgraderat din airport extreme mjukvara på din dator? När jag fick min pb och airport extreme station så var den versionen som var med okompatibel med basstationens och det resulterade i väldigt skumt beteende vid försök till inställning av stationen, men när jag uppgradera mjukvaran så funkade allt perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-04 23:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Min nya Airport Extreme basstation är kinkig. Jag har fått den att fungera mot min iBook med Airport kort, men när jag skall ställa in saker och ting på den mha Airport admin utility så knasar det ur. Basstationen dyker upp i listan över tillgängliga enheter, men när jag dubbelklickar på den och matar in lösenordet så svarar programmet att "The Airport Admin utility was unable to read the configuration of the selected base station."

Jag lyckades efter lite trixande använda "Airport setup assistant" och ställa in namn etc, men även där så klagade den på att den inte kunde läsa konfigurationen...

Har jag missat något tro?

/X

Det är nog snarare Apple som har missat något... Jag har haft samma problem som du. En hård reset (ur och i med strömkabeln) brukar hjälpa. F.ö. var det först i.o.m. v. 5.1 av firmwaren som nedkoppling av modemet började fungera för mig. (Dessförinnan använde jag adminprogrammet för att framtvinga en reset. Inte ens den timerstyrda nedkopplingen fungerade.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av LFH
Det är nog snarare Apple som har missat något... Jag har haft samma problem som du. En hård reset (ur och i med strömkabeln) brukar hjälpa. F.ö. var det först i.o.m. v. 5.1 av firmwaren som nedkoppling av modemet började fungera för mig. (Dessförinnan använde jag adminprogrammet för att framtvinga en reset. Inte ens den timerstyrda nedkopplingen fungerade.)

Jag tror slutligen jag löst problemet - jag tror inte att Apple kan beskyllas för detta. Jag har en NAT brygga mellan mitt LAN och världen utanför. Min dator plockade ett IP nummer i serien 192.168.1.xxx medans basstationen plockade ett nummer i serien 10.0.1.xxx. När jag fattat detta så stängde jag av min NAT brygga och kom då åt hubben för att sätta den i Bryggmode (dvs basstationens NAT stängdes av).

Så nu funkar det finfint.

/X

1
Bevaka tråden