Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver vägledning!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har sökt runt men hittar inte något som hjälper mig egentligen, så nu frågar jag istället.

En väns företag har kört sina kundregister i en FileMaker 5.5 databas se urminnes tider och nu har de gjort en ombildning av företaget. I den vevan försvann den servern de hade, så nu sitter de med backuperna av databasen och vill att jag ska fixa det åt dem.

Eftersom jag är helt novis på FileMaker så har jag några frågor:

1. Kan man köra FileMaker 5.5-databaser i en senare version av FileMaker utan att saker och ting ändrar på sig?
2. Är det bara FileMaker 5.5 server som fanns för linux?
3. Finns det något hopp om att få tag på en 5.5 server licens (helst för linux)?

Att inte gå på någon senare version och fixa och trixa gör jag helst då jag vet att det har funkat för dem förut, de behöver inte några vidare finesser och jag gör det här som en tjänst och har helt enkelt inte råd att sitta en vecka för att få ihop det.

Tack på förhand!

Förmodligen så är bästa alterantivet att uppgradera. Att hålla liv i gamla lösningar kostar mera än det smakar, men om din arbetstid är gratis så föralldel.

Vad som förändrar sig i en lösning när man konverterar den är saker som BÖR ändra sig. Vanligen så är det inga problem, de saker som har krånglat vid konvertering i de första versionerna av FileMaker 7 är fixade redan i 8 och 8.5 tex och de saker som kan bli fel är när utvecklaren har gjort fel (tex relaterat ett numeriskt fält mot ett textfält).

En konvertering kan göras på flera sätt, antingen så kör man vidare som databaserna ser ut (dvs man bara öppnar dem, de konverteras och så kör man), dvs de fortsätter vara separata filer, inga andra ändringar än de som krävs för att det skall fungera. Eller så börjar man bygga om, bygger in alla databaser och tabeller i EN fil (detta kräver FileMaker Pro Advanced). Eller så tar man och exporterar bara data, och börjar om från början, eftersom det går så fort och lätt att utveckla i FileMaker så kan det vara en bra lösning.

Att missa alla nya funktioner som tilllkommit i FileMaker sedan 5.5 är också en affärsmässig kostnad, även om det kan vara svårt att se det.

Utan att ha sett databasen och utan att veta vad företaget jobbar med är det svårt att veta.

Dina övriga frågor hittar du svar på antingen Database Software | FileMaker , http://en.wikipedia.org/wiki/FileMaker eller via Google.

1
Bevaka tråden