Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fristående 99musik.se - Frågor & Svar

Tråden skapades och har fått 376 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jgb:

KaRo:
Det där med dubbelmoral, du verkar inte förstå skillnaden med att lägga in bilder i forumet där de dyker upp automatiskt för den som läser tråden, kontra att ha en länk komplett med varning om otrevlig bild där man måste ta ett AKTIVT beslut för att verkligen se bilden.

Självklart förstår jag skillnaden mellan att lägga in en bild eller länka den.

Det jag inte förstår är hur moderatorerna i just detta fall kan tycka det är OK att länka en grotesk bild ? Vilken ansvar har eg moderatorerna när det gäller bilder ? Sedan förstår jag inte alls hur min bild kan leda fram till en en bild med anus ? Varför var det så provocerande med en målning av en sensuell man att ni tycker det är OK att attackera mig i samlad skara ? Jag höll mig till ämnet men det gjorde inte ni. Är det OK att länka tex nazi-information, drog-reklam också ? Allt är OK bara man länkar ? Någon varning ang anus-bilden minns jag inte.

Jag anser att man har ett moraliskt ansvar för de bilder man länkar också, speciellt på ett forum.

  • Medlem
  • 2009-01-14 16:26

KaRo: De frågorna hör inte hemma i den här tråden helt enkelt, ta det i annan tråd.

Det här är en tråd där vi försöker svara på folks undringar om hur en forumsdelning av 99.se och 99musik.

Ursprungligen av jgb:

KaRo: De frågorna hör inte hemma i den här tråden helt enkelt, ta det i annan tråd.

Det här är en tråd där vi försöker svara på folks undringar om hur en forumsdelning av 99.se och 99musik.

Jag svarade på ditt inlägg:
"Det där med dubbelmoral, du verkar inte förstå skillnaden med att lägga in bilder i forumet där de dyker upp automatiskt för den som läser tråden, kontra att ha en länk komplett med varning om otrevlig bild där man måste ta ett AKTIVT beslut för att verkligen se bilden."
vilket väl om man hård drar det också är OT ?

  • Medlem
  • 2009-01-14 16:48
Ursprungligen av KaRo:

Jag svarade på ditt inlägg:
"Det där med dubbelmoral, du verkar inte förstå skillnaden med att lägga in bilder i forumet där de dyker upp automatiskt för den som läser tråden, kontra att ha en länk komplett med varning om otrevlig bild där man måste ta ett AKTIVT beslut för att verkligen se bilden."
vilket väl om man hård drar det också är OT ?

Om någon tar ett steg utanför stigen är det en sak. ATt låta detta steg bli en helt ny stig är inte samma sak. Lämna det spåret och fortsätt att ta din länknnigsdiskussion i den tråd du redan har i det ämnet.
Basta!
Admin

  • Medlem
  • 2009-01-14 16:49

"det var du som började"

Men helt rätt, och jag svarade på ditt inlägg där du tog upp något som jag inte såg att ha med 99musik att göra men försökte ge ett svar till dig. Vill du fortsätta den diskussionen så ta den i en egen tråd.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-14 17:10

Ja, den här tråden har i alla fall fått mig att bestämma mig.

För ett fristående 99musik i tiden!

Senast redigerat 2009-01-14 21:26
  • Medlem
  • 2009-01-14 20:31

BIldfrågan: Det är lite taget ur sitt sammanhang men det var lite fel på hela den tråden om jag minns rätt. Speciellt ur ett musikperspektiv. Men, som sagt, det får avhandlas i en annan tråd.

Dock så tycker jag att fikonsnack är helt befogat på musikforumet under förutsättning att ingen klankar ner på den som frågar. Det är oftast helt nödvändigt att slänga sig med termer när man diskuterar musik eller utrustning.

Frågan om vilka profiler som håller till på forum tycker jag man ska vara försiktig med. Det finns alltid några som sticker ut men uteslutande handlar det om att lära känna och respektera andras åsikter och synsätt. Detta gäller för hela 99.se. Det har funnits kommentarer på hurvida 99musik ska anpassa sig till 99mac på olika nivåer och det är en av de anledningar till att denna tråden öht finns.

99musik är ett forum för alla som pysslar med- och är intresserade av musik på alla nivåer. Från nyinköpt förstagitarr samma dag till proffs som spelat varje dag sen 40 år. Självklart är det ett insteg om man inte förstår syntax men alla är vi barn i början. Ofta kommer det frågor om ganska grundläggande saker där svaren både är vänliga och adekvata. Kommer man in och som första inlägg skapar en ny tråd som heter "Nya hörlurar - vilka?" så kan säkert nån stånka till iom att det finns ett antal sådana trådar. Det löser sig snabbt och därmed har också den nya besökaren hittat sökknappen.

Sen har det också funnits en del stök i vår offtopic-avdelning där medlemmar från hela 99.se har varit inblandade och är alltså inte nån egenskap man kan tillskriva 99musik.

Simma lugnt!

/Mein

Det som ofta händer vid omorganisationer är att man missar en konsekvensbeskrivning.
Jag sitter i det själv just nu i mitt arbete. Av ekonomiska skäl ska jag och mina kollegor placeras ut på olika ställen 1/1-09. Redan nu (14 januari) inser alla att det blir både dyrare och krångligare än man hade trott.
Jag tycker att ni ska ägna er åt lite seriös självrannsakan. Jag tror inte alla tycker som ni som skriver i den här tråden. Kanske det är bra att göra en egen undersökning vad 99Musik ska innehålla. Sedan får ni nog se upp med en önskan som en del har att gå tillbaka till hur mysigt det var förut. Det blir aldrig som tidigare och det är ofta bättre att starta helt nytt.

Ang min egen erfarenhet av 99Musik så är den blandad. Allt från bra svar till lågvattenmärken som den tidigare omtalade "bildtråden". Här är nog lika grabbigt som det är på resten av 99.se. Inte så konstigt kanske när det är 97,6 % män här. Tänk att det ska behövas två karlar för att säga samma sak till en ensam tjej (ang att jag var OT) ! Oopps, nu var jag emotionell igen....Får väl gå ut och ta mig en bira spetsat med lite testosteron.

Det är tyvärr en kulturell skillnad, även i mina ögon.

Jag är själv ursprunglig 99musik-medlem som också följt övriga 99-forum efter sammanslagningen, men då i hög grad som läsare och inte deltagare. Detta eftersom jag använder Apple-produkter till annat än musikskapandet. Dessa forum är kompetenta, och jag har stor respekt för Björnström och övriga moderatorer eftersom jag tycker de är trevliga men bestämda.

Men - jag finner ofta en raljant och tuff attityd i övriga forum som jag slipper på 99musik. 99musik är för mig ett starkt community, som är vänligt inställt mot nya, förutsatt att man själv inte uppför sig illa. Tolerantare än alla andra forum jag deltar/deltagit i under åren mot frågor - så länge man är hyggligt on topic.

Jag slipper gärna den återkommande kulturkrocken som numera förekommer i och kring 99musik, och stödjer därför också en delning, även ekonomiskt. Jag kommer dock fortsättningsvis att gladeligen även tillhöra "övriga 99". Men några inlägg i denna tråd, samt några andra jag läste tidigare ikväll i "icke 99musik" fick mig att slutligen bestämma mig.

Tänk vad mycket som sker i ett forum! Här har jag hängt från och till under åren, främst i mac och web men inte haft en aning om alla dessa stora känslor. Har tvärtom tyckt att det varit märkligt när folk från 99musik ibland nästan stått med mössan i hand när de ställt frågor i webbdelen (som väl varit mycket mac). Men efter att ha läst denna tråden förstår jag mycket väl att musik vill bli egna igen. Tar ni steget så önskar jag er lycka till med den kinesiska devisen Våga satsa våga vinna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-15 01:15
Ursprungligen av Ragnemalm!:

Det där låter inte kul alls. Det låter som ett osmakligt sätt att angripa ditt inlägg. Jag vet inte sammanhanget men låter som om det i alla fall inte bara är du som felat (om nu din bild kunde anses vara olämplig).

Jag håller med. Jag tyckte inte KaRos post var så farlig men jag tyckte angreppet från moderatorhåll var sjukt lågt och det var en helt vidrig bild som postades av NN (vi behöver inte nämna namn). Tråden låstes så vi som hade andra åsikter kunde inte yppa dem. Det har allmänt sett varit övermoderering av folket från 99mac, något som verkligen måste ändras på, så då är det bra om 99musik får bli en egen grej med mycket softare vibbar. Dock var det där bildpåhoppet extremt osmakligt gjort och åt fanders för radikalt som ett s k "exempel".

  • Medlem
  • 2009-01-15 07:57
Ursprungligen av PF:

Jag håller med. Jag tyckte inte KaRos post var så farlig men jag tyckte angreppet från moderatorhåll var sjukt lågt och det var en helt vidrig bild som postades av NN (vi behöver inte nämna namn). Tråden låstes så vi som hade andra åsikter kunde inte yppa dem. Det har allmänt sett varit övermoderering av folket från 99mac, något som verkligen måste ändras på, så då är det bra om 99musik får bli en egen grej med mycket softare vibbar. Dock var det där bildpåhoppet extremt osmakligt gjort och åt fanders för radikalt som ett s k "exempel".

Inte för att skylla ifrån mig, men anuslänken postades av en moderator på 99musik.
Med det vill jag inte kritisera publiceringen, jag håller med i princip men hade kanske inte gjort så själv.

  • Medlem
  • 2009-01-15 08:24

Ny tråd för att stöta historia i. Iom att denna tråd kommer att användas som referens för arbetet med förändringen så är det bra om den är så konkret så möjligt.

http://www.99.se/feedback/258212-loesa-kommentarer-ang-ett-fristaende-99musik.html#post1696736

/Mein

Ursprungligen av Mein:

Ny tråd för att stöta historia i. Iom att denna tråd kommer att användas som referens för arbetet med förändringen så är det bra om den är så konkret så möjligt.

http://www.99.se/feedback/258212-loesa-kommentarer-ang-ett-fristaende-99musik.html#post1696736

/Mein

Är det krångligt att flytta alla inlägg från den här tråden som inte rör frågor och svar till den nya tråden? Annars får det gärna göras, så att man kan citera inlägg utan att det ser konstigt ut.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-15 10:11

Jag håller med. Det här är den viktigaste tråden för 99musik kanske någonsin. Måhända KaRos ärende är värt en diskussion i sig (helt oinsatt så jag vet inte), men det har absolut ingenting med den här frågan att göra.

Off-topic i all ära, men om det ska hållas fokus i någon tråd, så är det i denna. Bort med allt annat.

Se upp med vad som kallas off-topic nu. Jag tycker nog att frågan om skillnader i modereringsstil mellan 99mac och 99musik (exemplifierat med vad som sagts ovan) är relevant för tråden. 99mac har alltid haft sträng moderering. Det är ju medvetet, 99% inom ämnet som sagt, och sådant bestämmer forumledningen. Men de där 99%'en kanske inte är lika relevanta för 99musik?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 12:52

Fast jag tror det beror på att i macvärlden så är det enklare att specifiera något. Innom musiken så är det svårt att hålla sig till en sak innom just en tråd. (jmfr, "macbook problem med skärm" och "Vilken synth ska jag köpa" - den första handlar om en sak man kan reda ut och det går inte att prata så mycket mer om det. Synthdiskussionen kommer ju handla om allt från arbetsmetod till musikstil och tillbaka igen..). På 99musik så är det mer dynamik i trådarna, men jag upplever det som att det är så vi vill ha det - och vi får fram en väldig massa information på det sättet.

Jag är alltid positivt inställd till förändringar, så jag hurrade på när vi slog ihop. Och jag kommer hurra när vi går isär! Allting mot det bättre!

Ursprungligen av zthee:

Jag är alltid positivt inställd till förändringar, så jag hurrade på när vi slog ihop. Och jag kommer hurra när vi går isär! Allting mot det bättre!

Underbar kommentar! Nu kan inget gå dålig resten av da'n, tack

Kommer forumssektionerna att heta ungefär samma sak som de heter nu och kommer vi ha samma undersektioner eller finns det några planerade ändringar som kommer verkliggöras så snabbt som möjligt vid en eventuell splittning.

Hur ser läget ut nu gällande en splittning. Luter det åt det ena eller andra hållet eller är det helt öppet eller har ni redan bestämt er?

  • Medlem
  • 2009-01-15 20:35

Till en början så kommer det vara exakt samma sektioner som idag. Allt för att minska förvirringen för oss och andra så mycket som möjligt. Sedan får vi ta tag i att se över vilka ändringar som kommer behövas.

Bestämt på vilket sätt? För min del är det bestämt, problemet är bara att få tummen ur och fixa föreningen för att uppfylla Björnströms krav för att släppa loss 99musik.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-16 17:19

Forumen blir vad man gör dem till och om ingen skriver om annat än syntar så blir heller inget annat skrivet. Så man kan knappast sitta och klaga på innehållet utan att bidra själv.

Det sista du skrev är mer åt rätt håll - det här är bra och sant; "och det är synd att ett tillfälle för ett stort proffersionellt inriktat forum, för flera plattformar/inriktingar, ska gå till spillo."

  • Medlem
  • 2009-01-16 17:23
Ursprungligen av PF:

Forumen blir vad man gör dem till och om ingen skriver om annat än syntar så blir heller inget annat skrivet. Så man kan knappast sitta och klaga på innehållet utan att bidra själv.

Du har helt rätt, jag som användare bord eta mera ansvar och försöka påverka!

men i de 8 forum jag är medlem i sitter jag mest bara och läser, det blir bara så och detta pga att jag försöker använda sökfunktioner så gott det går. Nu måste jag återgå till jobbet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-16 17:28

Forum är som en positiv form av uppvigling, för vad man än säger (om det är genomtänkt åtminstone, och on topic för forumet s a s) får folk att hoppa på tåget & tråden och vips är en diskussion igång.

  • Medlem
  • 2009-01-16 17:41

crust: Väl skrivet och förklarat! Jag håller med dig till fullo om innehållet, men det är upp till användarna att ändra på det. Hur mycket jag än själv vill se ett bredare forum så går det inte att tvinga folk dit.

  • Medlem
  • 2009-01-16 19:09

tack hoppas jag fått något att ändra uppfattning eller än bättre inspirerat till nya ideér eller tankar kring detta.

i min forum topplista ligger 99 1a, och den kan bli så mycket mer bättre tror jag.

Åh, detta hade jag helt missat för att jag loggar in mig på dagens diskussioner per default. Fantastisk nyhet.
Kan inte räkna alla gånger jag blivit irriterad på macfixeringen i alla hörn här, och alla justeringar jag måste göra för att inte få vita leksaker på skärmen hela tiden.

Länge leve musiken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-19 16:13

Kan vi åtminstone få ordning på 99musik-diskussionerna igen nu efter uppdateringen? Det är ett första steg som är lämpligt... macmacmacmacmac överallt... störigt.

  • Medlem
  • 2009-01-19 16:19

PF: Hur menar du nu? Du har helt missat att du kan anpassa sökningarna för "dagens diskussioner"? http://www.99.se/anpassa_senaste/

Tyvärr så finns fortfarande buggen att då ryker en del andra inställningar som t.ex. tidszon.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-19 16:24

Jag kör /dagensmusik men det är nog 1/1000 av alla som vet att man måste göra så nu för att forumet ska visa sina egna trådar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-19 16:25

Jag brukar använda http://www.99.se/dagensmusik/ för att slippa anpassa bort MAC-delarna för alltid. Men det hade varit skönt med en sådan knapp i sidans header

Bevaka tråden