Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fristående 99musik.se - Frågor & Svar

Tråden skapades och har fått 376 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mein:

Snart blir det åka av.

/Mein

Hoppas det går bra, vacuumet stiger på denna sidan monitorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-02 11:06

Helt apropå - fick en flashback när jag hittade en nersparad sida från 99musik anno julen 2005.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-03 01:37
Ursprungligen av encore:

Helt apropå - fick en flashback när jag hittade en nersparad sida från 99musik anno julen 2005.

Vilken härlig logga!
Är det bara jag som vill se en ny-version av den istället för dagens?

Ursprungligen av sm0hm:

Vilken härlig logga!
Är det bara jag som vill se en ny-version av den istället för dagens?

Det måste utlysas en logotyptävling!

Den gamla loggan kom väl till genom nån slags tävling/omröstning/skaparverkstad så jag tycker att den får fortsätta vara vinnare. Vill ha old school 99 NU!

Old school is the new shajt

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-06 10:17
Ursprungligen av Frebrik:

Forum är ju faktiskt väldigt bra exempel på umgängesplatser där det råder total diktatur. Den som administrerar forumet sätter upp precis vilka regler han vill skall gälla, sedan är det upp till den som registerar sig att passa in.

I så fall har vi ett jätteproblem om vi ska gå vidare med ett nytt forum som drivs av en förening. En förening är liksom i grunden en demokrati.

Men det måste nog ofrånkomligen bli en representativ demokrati... Fast att vi kommer att kunna rösta om tex. moderatorer ser jag som en självklarhet under såna förhållanden?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-06 11:14
Ursprungligen av PeterH:

Men det måste nog ofrånkomligen bli en representativ demokrati... Fast att vi kommer att kunna rösta om tex. moderatorer ser jag som en självklarhet under såna förhållanden?

Exakt. Det ska givetvis inte vara omröstning om varje moderering.

Däremot vore det konstigt om inte t ex forumregler antogs av medlemmarna. Även demokratiskt framtagna regler ska följas och jag har mycket svårt att förstå att forum ska vara diktatoriska. Jag upplever inte 99 i sin nuvarande form så heller, då det finns feedbackforum t ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 10:47
Ursprungligen av Skilling:

I så fall har vi ett jätteproblem om vi ska gå vidare med ett nytt forum som drivs av en förening. En förening är liksom i grunden en demokrati.

Det kommer bara att vara ett problem om alla på forumet automatiskt blir medlemmar i föreningen, då kommer det inte att gå att driva forumet alls. Om det är en liten förening som driver forumet så kommer det att fungera, men bara så länge de som är med i föreningen drar åt samma håll.

Så, ja, det kan komma att bli problem med att ha en förening som driver forumet... jag hade tänkt argumentera för motsatsen men ändrade mig nu när jag fick ner det på pränt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-06 11:15
Ursprungligen av Frebrik:

Det kommer bara att vara ett problem om alla på forumet automatiskt blir medlemmar i föreningen, då kommer det inte att gå att driva forumet alls.

Jodå, om man väljer demokrati framför diktatur.

  • Medlem
  • 2009-05-06 10:31

Kopplingen mellan forumet 99musik och föreningen 99musik återstår att definiera, hur man gör det på ett bra sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 10:44
Ursprungligen av jgb:

Kopplingen mellan forumet 99musik och föreningen 99musik återstår att definiera, hur man gör det på ett bra sätt.

Det är väl inte så svårt? Föreningen driver forumet i stället för att Björnström driver forumet. Det innebär att det är de som är med i föreningen som bestämmer. För de som är med i forumet utan att vara med i föreningen blir det som nu.

Problemet är väl snarare om man skall tillåta _alla_ att få gå med i föreningen? Jag vet inte hur sådant fungerar.

Ursprungligen av Frebrik:

Problemet är väl snarare om man skall tillåta _alla_ att få gå med i föreningen? Jag vet inte hur sådant fungerar.

Om jag inte missminner mig helt så är grejen med just föreningar att man inte kan hindra någon från att gå med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 09:17
Ursprungligen av geminister:

Om jag inte missminner mig helt så är grejen med just föreningar att man inte kan hindra någon från att gå med.

Det låter vettigt.
Fast jag antar att styrelsen måste väljas så det är bökigt om någon vill ta kontrollen eftersom de då först måste bli invalda i styrelsen?

Frågan är väl egentligen hur mycket som medlemmarna och hur mycket styrelsen skall bestämma i föreningen? Man skall nog vara lite försiktig med den fördelningen tills man har ett fungerande system. 99musik är ändå halvhårt modererat och det tycker jag är jättebra!

Men det här har de säkert redan funderat på och löst de som satt ihop det hela.

frebrik: sådant bestäms när man bildar föreningen och skriver dess stadgar, det behöver inte alls vara en öppen förening, och man kan tex skriva in i reglerna att man betackar sig för gnällspikar och snikna kommentarer i föreningens forums säljdel. osv

problemet är väl om man vill vara en trovärdig förening, med ett brett spektra av medlemmar och många medlemmar, är att det enda logiska är ju om forumets medlemmar också är medlemmar i föreningen, allt annat är ju skitsnack, medlemmarna måste i en förening kunna ta sig till ett årsmöte och diskutera och votera om viktiga frågor som rör en förening om de vill det.

Helt fel att det vore ett problem om alla forumsmedlemmar skulle bli medlemmar i föreningen, varför då?? skulle det bli anarki? vad är man rädd för?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 11:26

Låt mig förtydliga.

Min personliga uppfattning är att det inte kommer att fungera särskilt bra. Det beror bland annat på att jag tycker att forum drivs absolut bäst om det är en liten begränsad krets med personer som bestämmer allt.

Om jag skulle driva ett forum via en förening skulle jag inte tillåta alla att bli medlemmar. Det betyder inte att jag skulle skita i vad användarna tycker, ett forum är levande och måste utvecklas, det betyder bara att det måste finnas någon som har sista ordet tror jag. Det blir svårt att hantera och administrera annars.

/Fredrik

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-06 11:40
Ursprungligen av Frebrik:

Om jag skulle driva ett forum via en förening skulle jag inte tillåta alla att bli medlemmar.

För mig låter det ytterst osympatiskt. Och lite oseriöst.

"Inte tillåta" låter väl lite hårt, men någon form av gallring känns det som man borde ha. Kanske en viss grad av aktivitet ska krävas för att man ska få bli medlem?

Ska man vara med och bestämma reglierna får man visa lite engagemang?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-06 12:24
Ursprungligen av PeterH:

Ska man vara med och bestämma reglierna får man visa lite engagemang?

Jag tror att det i huvudsak är personer med ett visst engagemang som betalar medlemskap.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 14:25
Ursprungligen av Skilling:

För mig låter det ytterst osympatiskt. Och lite oseriöst.

Ojdå, då läser du nog in mer i det hela än vad jag menade.

Jag menade att medlemmarna i föreningen då också skulle fungera som moderatorer. Inget forum kan fungera där alla som är medlemmar i forumet också är moderatorer, det var bara det jag menade när jag inte skulle tillåta alla medlemmar i forumet att vara medlemmar i föreningen.
Jag tror nämligen att om man har mer än en handfull personer som har åsikter och synpunkter som alla måste bearbetas och tas om hand om via föreningen så blir det lätt ohanterligt.

Är man medlem i en förening som har som syfte att driva ett forum utifrån medlemmarnas synpunkter så kommer man att ställa krav, ha synpunkter och saker och ting kommer att drivas igenom som inte alla medlemmar tycker är bra. Risken är stor att det antingen blir extremt tungrott och inga förändringar någonsin går att få igenom, eller så släpps allt löst och det blir en enda stor chat.

Det där brukar ju fungera av sig självt. Det är väl inget problem att hålla öppet för att vem som helst kan bli [passiv] medlem. Men alla beslut tas ju på någon form av möte som man måste pallra sig iväg till, eller i vilken form det nu sker. Men hur som helst krävs ju ett aktivt deltagande om man vill kunna påverka innehållet eller formen.

  • Medlem
  • 2009-05-06 11:53

Har jag inte sagt det här förut? Känns som det.

Forumet 99musik kommer ha fritt medlemskap som det har varit hittills.

Föreningen 99musik kommer ha ett medlemsskap som kostar pengar, summan är ej bestämd. Med största sannolikhet innebär medlemskap i föreningen att man får vissa fördelar på forumet, t.ex. utökade mängd PM och/eller något annat som är bra att ha.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-06 12:22
Ursprungligen av jgb:

Har jag inte sagt det här förut? Känns som det.

Forumet 99musik kommer ha fritt medlemskap som det har varit hittills.

Föreningen 99musik kommer ha ett medlemsskap som kostar pengar, summan är ej bestämd. Med största sannolikhet innebär medlemskap i föreningen att man får vissa fördelar på forumet, t.ex. utökade mängd PM och/eller något annat som är bra att ha.

Jo, men diskussionen utmynnade ju från en annan diskussion, så ingen påstår ju att ni har hävdat något annat.

Men utöver lite mer utrymme för PM och annat, antar jag att man som betalande medlem också har rätt att vara med och rösta om stadgar och så?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-05-15 23:50
Ursprungligen av jgb:

Har jag inte sagt det här förut? Känns som det.

Forumet 99musik kommer ha fritt medlemskap som det har varit hittills.

Föreningen 99musik kommer ha ett medlemsskap som kostar pengar, summan är ej bestämd. Med största sannolikhet innebär medlemskap i föreningen att man får vissa fördelar på forumet, t.ex. utökade mängd PM och/eller något annat som är bra att ha.

Är du/ni fullständigt införstådd och medveten om de juridiska aspekterna av dessa två former
och folk som betalar för medlemskap oavsett om det är ett forum eller en förening?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 14:27

Apropå att det kommer att kosta med ett medlemskap så räcker förhoppningsvis det för att 99musik skall gå att driva på ett bra sätt! Det beror förstås på vad det kommer att kosta...

Hur går det?

  • Medlem
  • 2009-05-10 12:23

Väntar fortfarande på post. Arete, var är den?

Ett av de första sakerna vi bör ta tag i efter utbrytningen är att få tillbaka "Big Grin" och "KAKAA!"

Bevaka tråden