Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera äldre Mac OS på en Macbook Alu?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2009-01-12 22:48

Jag skulle väldigt gärna vilja installera och testa lite äldre varianter av Mac OS och undrar om det överhuvudtaget går att genomföra på en ny Macbook (unibody) med Core 2 duo-processor?
Jag vill ju självklart ha kvar OSX 10.5, men jag tänkte mig mer om man kunde installera Mac OS 8 eller 9 via något virtualiseringsprogram typ Parallells eller VMWare?
GÅr detta eller är det kört?

Om man vill göra det på ett supportat sätt så går Mac OS 8/9 går bara att köra på en PowerPC. Jag tror att det bara går att köra Mac OS under Classic på en G4/G5 dator (alltså ej en modern Intel baserad Mac).

Det finns en del hack, som tydligen gör det möjligt att köra Mac OS 9 på en emulator, som lite snabb Googling ger svar på, men jag vet inte hur komfortabel du är med sådant här tekniskt pillande. (Ingen aning om det fungerar eller ej.) http://uneasysilence.com/archive/2006/08/7352/

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-01-12 23:13
Ursprungligen av bjelkeman:

Om man vill göra det på ett supportat sätt så går Mac OS 8/9 går bara att köra på en PowerPC. Jag tror att det bara går att köra Mac OS under Classic på en G4/G5 dator (alltså ej en modern Intel baserad Mac).

Det finns en del hack, som tydligen gör det möjligt att köra Mac OS 9 på en emulator, som lite snabb Googling ger svar på, men jag vet inte hur komfortabel du är med sådant här tekniskt pillande. (Ingen aning om det fungerar eller ej.) http://uneasysilence.com/archive/2006/08/7352/

Tackar!
Inga problem att ta i med teknikhandskarna här om det skulle behövas, det är bara roligt

Tänk bara på att System 8 och 9 är svajigt redan när allt rullar på på bästa sätt.

Att via diverse "teknisk finter" få det att fungera på en ny Mac kan göra att det blir mer än lovligt svajigt, buggigt och kraschbenäget.

Varför inte köra ngn PC-emulering som ger dig möjlighet att installera Solaris, Linux eller ngt annat kul? Amiga OS finns väl i ngn x86-variant.

Basilisk II och SheepShaver är det som gäller, emulatorer. Med rätt kombination av ROM och system (knepigt nog att fixa!) funkar det ganska bra. Det är rätt häftigt när MacBooken blinkar till när Basilisk startar, och plötsligt är det precis som att köra på sin gamla Powerbook 180c, fast enormt mycket snabbare!

MacOS 8 och 9 är inte alls "svajiga" när allt funkar på "bästa sätt". Det kan rulla i veckor utan en omstart. Men kör man instabila och kraschbenägna program så tar det förstås med sig systemet. Emulatorerna är oftast mindre stabila än en bra 8.6- eller 9.0.4-installation, men då kan man notera att emulatorerna startar om på nån sekund, så det är inte värre än när ditt genomsnittliga iLife-program kraschar (vilket händer minst lika ofta...).

Den stora frågan är om just det program du behöver fungerar i emulering. Vissa går bra, andra sämre. Ju fulare lösningar programmen sysslar med desto mindre chans, program som är skrivna efter regelboken funkar oftast bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 22:56

Finns ett antal trådar om liknande Sökt?

Bara för att det går:

Someone Installed MacOS on a Nook Simple Touch eReader

(Undrar föresten vart OS9-forumet tog vägen. Trådarna verkar vara utspridda lite varstans med länkar till vissa trådar helt brutna).

Ursprungligen av johan_tanying:

(Undrar föresten vart OS9-forumet tog vägen. Trådarna verkar vara utspridda lite varstans med länkar till vissa trådar helt brutna).

Ta upp den frågan under "Feedback" i stället, så är det mycket större chans att få ett svar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ta upp den frågan under "Feedback" i stället, så är det mycket större chans att få ett svar.

Är väl egentligen inte ute efter ett svar. Mest ett konstaterande... (Tyckte inte att notisen var värd en egen tråd).

Men det är sant, stöter jag på något konkret igen kan jag ta upp det i Feedback så att ev lättkorrigerade problem kan fixas.

Ursprungligen av johan_tanying:

Bara för att det går:

Someone Installed MacOS on a Nook Simple Touch eReader

(Undrar föresten vart OS9-forumet tog vägen. Trådarna verkar vara utspridda lite varstans med länkar till vissa trådar helt brutna).

Hittar ni några länkar som leder till "ingenstans", rapportera om det så kan vi försöka hitta tråden det gäller.
Det dedikerande OS 9-forumet hör till historien.

1
Bevaka tråden