Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G4 - problem m. minnesuppgradering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en 15" PowerBook G4 1.67 GHz (sista modellen) som jag tänkte förlänga livet på en aning m.h.a en minnesuppgradering. Jag köpte 2 st 1GB DDR2-moduler från Komplett.se: Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB CL5. Dessa minnen valdes ut av Crucial's minnesväljare som Komplett använder sig av.

När jag pluggar i dessa moduler startar inte datorn, utan piper tre gånger - vilket jag läst mig till betyder att den inte kan initiera minnet. Jag har även provat att sätta i dem en och en, vilket inte heller verkar funka. Idag sitter det 2st 512MB-moduler i datorn, vilket funkar utmärkt.

Någon som har några ideér om varför det inte lirar?

Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-12 22:23

Verkar som det är fel minne.. Enligt spec. är det DDR PC2700 som gäller:
http://support.apple.com/kb/SP48

Gjorde precis samma livsförlingande åtgärd på min PB G4 1.25Ghz, som numera har 2 Gb minne och nytt batteri. Funkar galant!

Edit: Beställde detta från inet:
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/1024mb-sodimm-ddr-ram-200pin-pc2700/5302517/

  • Medlem
  • 2009-01-12 22:27

Till den datorn* ska du ha PC2-4200 DDR2 200-pin SO-DIMM. Klaga hos Komplett.

*Den sista 15" PB 1,67 GHz stöder Double Layer DVD+R.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-13 11:30
Ursprungligen av alix:

Till den datorn* ska du ha PC2-4200 DDR2 200-pin SO-DIMM. Klaga hos Komplett.

*Den sista 15" PB 1,67 GHz stöder Double Layer DVD+R.

My bad.. Kollade på fel spec.

Uppgiften i den riktiga specen verkar dock lite tvetydig eftersom det står 333MHz, vilket skulle betyda PC2-5300.

DDR minnen skall dock inte vara så känsliga för frekvensen.

Ursprungligen av wikipedia:

Higher performance DDR2 DIMMs are compatible with lower performance DDR2 DIMMs; however, the higher performance module runs at the lower module's frequency. Using lower performing DDR2 memory in a system capable of higher performance results in the bus running at the rate of the lowest performance memory in use.

Det verkar vara lite känsligt. Testade att lyfta över en modul från min jobbdator med precis samma specar, DDR2-PC5300, fast från en annan tillverkare än Crucial - och den funkade klockrent. Såklart funkar Crucials minnen i jobburken oxå. Får väl gnälla lite på Komplett och se vad dom säger.

/Markus

Senast redigerat 2009-01-13 08:32
  • Medlem
  • 2009-01-13 11:40

Nej, frekvensen är bakåtkompatibel, precis som tidigare minnestyper. Men det finns andra krav på minnena som ska uppfyllas, Apples saknar ECC och är obuffrade. Tredjepartsminnen ska givetvis sakna det också.

Jag la ett mail både till Crucial och Komplett för att höra om de minnena ska vara kompatibla med PB'n - får väl se vad de har att säga.

I värsta fall får jag väl byta mina minnen mot de som sitter i jobbdatorn - men man vill ju inte kontaminera den med minnen från en Dell...

Update:

Fick detta svaret från Crucial's support:

"Thank you for contacting us. If you look at the actual piece of memory, the CT number will have some extra characters at the end of the CT number. If the number is a .8xx. The parts are not compatible with this system and will need to be returned to the vendor. If the parts have a .16xx, then I would recommend trying the parts 1 at a time in the system to see if you have a failed parts."

Mycket riktigt är det CT12864AC667.8FE som Komplett skickat ut - det blir till att returnera.

/Markus

1
Bevaka tråden