Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G4 - problem m. minnesuppgradering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en 15" PowerBook G4 1.67 GHz (sista modellen) som jag tänkte förlänga livet på en aning m.h.a en minnesuppgradering. Jag köpte 2 st 1GB DDR2-moduler från Komplett.se: Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB CL5. Dessa minnen valdes ut av Crucial's minnesväljare som Komplett använder sig av.

När jag pluggar i dessa moduler startar inte datorn, utan piper tre gånger - vilket jag läst mig till betyder att den inte kan initiera minnet. Jag har även provat att sätta i dem en och en, vilket inte heller verkar funka. Idag sitter det 2st 512MB-moduler i datorn, vilket funkar utmärkt.

Någon som har några ideér om varför det inte lirar?

Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-12 22:23

Verkar som det är fel minne.. Enligt spec. är det DDR PC2700 som gäller:
http://support.apple.com/kb/SP48

Gjorde precis samma livsförlingande åtgärd på min PB G4 1.25Ghz, som numera har 2 Gb minne och nytt batteri. Funkar galant!

Edit: Beställde detta från inet:
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/1024mb-sodimm-ddr-ram-200pin-pc2700/5302517/

  • Medlem
  • 2009-01-12 22:27

Till den datorn* ska du ha PC2-4200 DDR2 200-pin SO-DIMM. Klaga hos Komplett.

*Den sista 15" PB 1,67 GHz stöder Double Layer DVD+R.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-13 11:30
Ursprungligen av alix:

Till den datorn* ska du ha PC2-4200 DDR2 200-pin SO-DIMM. Klaga hos Komplett.

*Den sista 15" PB 1,67 GHz stöder Double Layer DVD+R.

My bad.. Kollade på fel spec.

Uppgiften i den riktiga specen verkar dock lite tvetydig eftersom det står 333MHz, vilket skulle betyda PC2-5300.

DDR minnen skall dock inte vara så känsliga för frekvensen.

Ursprungligen av wikipedia: