Hörlursuttaget i iPhone

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-01-12 20:26

Hejhej, på vad jag sökt och läst så är det många som har problemet att ljudet försvinner efter att man använt hörlurarna till iphone. Jag har fått ett fel som är tvärtemot.

När jag lyssnar genom högtalarna funkar det klockrent, precis när jag sätter i hörlurar (orginal eller vilka som hellst) så droppar ljudet, inte ett knyst gör den f¨förutom lite sprak i lurarna när man tar i och ur dem. När jag plockar ut lurarna fungerar ljudet oftast bra igen.

Däremot funkar fjärkontrollen på orginallurarna för pause/play men ibland ändras endast symbolen men låten spelas inte. Provat lurarna i min vanliga iPod nano och där fungerar dom felfrit.

Köpt telefonen den 10:e och porterat så jag vet inte om det funkar och ringa ännu då porteringen går igenom den 20e.

Provat restart, reset samt reset från inställnigsmenyn. Provat ta ur och i lurarna flera gånger men utan lycka.

Frågan är då om detta kan va ett mjukvarufel eller om det är hårdvaran.

Då jag bor i norge har jag inte möjlighet att komma till min telia butik förän om 2 veckor från inköp. Någon som vet hur lång DOA tiden är.

Tack för svar.

Gustaf

• Medlem
  • Täby
  • 2009-01-12 21:51

DOA brukar inte vara mer än 1-ett par dagar skulle jag tro.
Sen är det garantireparation som gäller...

Det låter ju som ett hårdvarufel.

Har du kollat så att det inte ligger något skräp i hörlursingången?

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 21:52
Ursprungligen av gustaf_h:

Hejhej, på vad jag sökt och läst så är det många som har problemet att ljudet försvinner efter att man använt hörlurarna till iphone. Jag har fått ett fel som är tvärtemot.

När jag lyssnar genom högtalarna funkar det klockrent, precis när jag sätter i hörlurar (orginal eller vilka som hellst) så droppar ljudet, inte ett knyst gör den f¨förutom lite sprak i lurarna när man tar i och ur dem. När jag plockar ut lurarna fungerar ljudet oftast bra igen.

Däremot funkar fjärkontrollen på orginallurarna för pause/play men ibland ändras endast symbolen men låten spelas inte. Provat lurarna i min vanliga iPod nano och där fungerar dom felfrit.

Köpt telefonen den 10:e och porterat så jag vet inte om det funkar och ringa ännu då porteringen går igenom den 20e.

Provat restart, reset samt reset från inställnigsmenyn. Provat ta ur och i lurarna flera gånger men utan lycka.

Frågan är då om detta kan va ett mjukvarufel eller om det är hårdvaran.

Då jag bor i norge har jag inte möjlighet att komma till min telia butik förän om 2 veckor från inköp. Någon som vet hur lång DOA tiden är.

Tack för svar.

Gustaf

Finns ingen DOA-tid.

Testa att återställa.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-01-13 23:08

Provat reset i iTunes, återställning av endast firmware i iphonen, återställning av firmware + all media i iphonen, reset på iphonen, omsyncning av all musik men felet är kvar.

Så jag har ringt till min telia butik och kommer bli tvingad att skicka in den 10-14 arbetsdagar. Vilket är underligt då dom säger att det inte finns någon DOA tid.

Men i Norge har jag vart inne på Humac som har suport på iPhones och dom har 10dagar DOA på iPhones (dock köpta i Norge) men det är ju likt förbannat samma Apple iPhones endast med en Norsk operatör som skillnad.

Telia är ett helvete till support på iphones.. nästa gång tar jag med macen till butiken och startar igång skiten så de ser att den fungerar :).

Har också problem med mitt hörlursuttag. Dock så tror jag att det är ett hårdvarufel. I vissa lagen så går ljudet helt enkelt inte genom. När jag tittar i uttaget så ser kontaktytan för jord ut att vara sliten ca 90grader utav ytan.(mattgrå istället för silvrig) någon somhadt detta problem. Telia har ju inte en susning omhur lång tid det tar eller vad det kan kosta.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-01-22 14:54
Citat:

idag 13:13
flogiston Har också problem med mitt hörlursuttag. Dock så tror jag att det är ett hårdvarufel. I vissa lagen så går ljudet helt enkelt inte genom. När jag tittar i uttaget så ser kontaktytan för jord ut att vara sliten ca 90grader utav ytan.(mattgrå istället för silvrig) någon somhadt detta problem. Telia har ju inte en susning omhur lång tid det tar eller vad det kan kosta.

Jag vart tvungen att skicka in min iphone 3g via telia som skickar den till anovo där det byts ut och jag kan hämta min telefon efter 14 dagar på telia, enligt dem. Så anovo byter ut dem men telia "kan" inte göra det i butiken.. BRA service.. eller inte.

Det går självfallet på garanti.

piz

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 20:19
Ursprungligen av gustaf_h:

Jag vart tvungen att skicka in min iphone 3g via telia som skickar den till anovo där det byts ut och jag kan hämta min telefon efter 14 dagar på telia, enligt dem. Så anovo byter ut dem men telia "kan" inte göra det i butiken.. BRA service.. eller inte.

piz

Vad har det med service att göra?
Självklart måste den ju till en verkstad för att undersökas, Telia kan ju inte byta telefoner åt höger och vänster.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-01-22 23:30
Citat:

idag 20:19
zappee
gustaf_h skrev:

piz
Vad har det med service att göra?
Självklart måste den ju till en verkstad för att undersökas, Telia kan ju inte byta telefoner åt höger och vänster.

Det har i högsta grad med service att göra då det är ett känt fel. Samt att felet skulle lätt kunna konstateras genom att kontakta verkstaden (anovo) via telefon.

Vilket jag själv gör i mitt jobb, i både Sverige och Norge samt med majoriteten av leverantörerna/verkstuaderna som t.ex. Anovo, Engström och Brightpoint) då det är tal om DOA.

Man kan då som säljare få ett så kallat "sales-kit" till sin butik så man slipper risken att stå utan vissa tillbehör osv. Sålänge det är ett konstaterat fel givetvis.

Dock tror jag den stora missen och felet ligger i att det säkerligen är en "deal" framarbetad mellan Apple, Anovo och Telia där iPhone helt saknar DOA tid hos Anovo och därmed Telia i Sverige, vliket skiljer sig från t.ex. Norge (där jag bor) och man har 10dagars DOA tid hos t.ex. affären Humac.

Så att kunna va såpass felxibel att man lyfter telefonen och försöker få ett saleskit för att kunna byta ut kundens telefon så fort som möjligt skulle jag inte kalla någonting annat är bra service om det var så Telia hade gått tillväge, synd att det inte är fallet...

/Gurra

Det var tur att jag inte skickade in min iPhone. Tog en nämre titt med stark ficklampa ner i hörlursuttaget och det visade sig se lite luddigt ut. Efter en kvarts varsamt grävande med nål och en damsugare så var allt luddet i botten borta. Nu fungerar headset och mina vanliga lurar som de skall.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2011-04-27 22:11

Jättebra tips. Har själv bytt headset och återställt telefånen och strulat och grejat. Efter att ha läst flogistons inlägg petade jag med en krokig nål i uttaget och lyckades fiska ut ludd. Vips så funkar headsetet. Tack.

1
Bevaka tråden