Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac fläktar går på högvarv

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-09 20:41

Har en iMac (MA589LL) som alltid varit stabil och tyst. Häromdagen så började plötsligt fläktarna accelerera och nu går de på högvarv hela tiden. Det tar upp till en timme innan detta sker från start men sedan fortsätter det oavbrutet.

Enligt iStat så går CPU-fläkten på 3600rpm men temperaturen på CPU håller runt 39 grader.

Jag kör inga tunga apps alls utan surfar bara och det är fortfarande samma problem.

Någon som råkat ut för detta?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-09 21:04

Det finns ett program som heter Activity Monitor i MacOS (i alla fall i min engelska installation) där kan man se vilken process det är som drar CPU-kraft.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-01-09 22:20

kolla aktivitetskontrollen och stäng av det program som ligger och snor 100% Jag hade de problem ett tag oxå, men på något konstigt sätt verkar det som att de vuxit bort. Syslogg tror jag mitt problem låg, testa att stänga den.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-01-10 01:24
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-10 10:09

Testade att resetta SMC. Det funkade tyvärr inte.

Följande program använder runt 100% enligt Aktivitetskontrollen;

pmTool
krenel_task
WindowServer
pmTool

Säger mig ingenting men kanske någon vet?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-10 10:40

Men, fan då!

Nu har iMacen's fläktar gått upp i högvarv efter en timmes tystnad.

Fortfarande samma program igång enlig ovan. WTF?!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-10 23:02

Om man googlar på namnen visar det sig att du inte är ensam om problemet.

Här finns lite info, bl.a.

http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-59082.html

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-11 11:01

Tackar för hjälpen. Problemet kvarstår dock.

Det finns massor av trådar om detta på olika forum men inget har löst mitt problem.

Vid inaktivitet så går fläktarna ner till en behagligare nivå men det finns ett dämpat fläktljud som jag inte känner igen sedan tidigare. Datorn står i min studio och omgivningen är extremt tyst, så minsta oljud från datorn upplevs som enormt störande.

Det borde ju vara något i mjukvaran som talar om för fläktarna att blåsa på alternativt ett hårdvarufel, dvs fläkten/fläktarna bör bytas ut.

Anybody?!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 11:09
  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 11:11

Denna är bra upp du vill köra lite städscript.
Det och en omstart kan hjälpa.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25902

Yes!!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-11 18:30

Laddade ner bägge scripten och har nu kört rubbet.

Tyvärr så kör fläkten sitt race, lik förbannat! Vilken trist följetong.

Verkligen ingen annan som sprungit på detta? Har jag ett fullkomligt unikt problem på min trogna iMac? Märkligt men kanske så det är...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-11 18:45

Ibland kan det vara fel på värmesensor som gör att fläkten går upp i varv.
Har din dator garanti/apple care kvar ? Skynda till Mac verkstad !
Verkstaden har speciella testprogram som kan testa sensorer.
Dator består av många sensorer !
Varför? jo därför att man vill få ner tysthet. Behagligt ljudnivån för användare.

Då tänker man ofta på Star Trek, där sensorer i rymdskeppet måste kalibrera om ofta för att möta hotet !

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-11 19:03

Datorn är bortom garanti och jag köpte aldrig AppleCare...

Har förstås serviceverkstad som sista utväg i detta fall...Hade hoppats slippa krångla med inlämning av burken men jag får baske mig ingen ordning på problemet...

Ursprungligen av Zofo:

Datorn är bortom garanti och jag köpte aldrig AppleCare...

Har förstås serviceverkstad som sista utväg i detta fall...Hade hoppats slippa krångla med inlämning av burken men jag får baske mig ingen ordning på problemet...

Du vet att du har 3 års "garanti" om fabriksfel?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-11 20:29

Ska testa med ASD-skivan och se om det leder till något resultat.

Sista utvägen är som sagt att krångla med serviceverkstad. Är lite osäker på vad som gäller i garantiväg på en maskin som är så pass gammal. Har läst en del om 3 års garanti och det brukar visst vara lite variationer på goodwill...

Ursprungligen av Zofo:

Ska testa med ASD-skivan och se om det leder till något resultat.

Sista utvägen är som sagt att krångla med serviceverkstad. Är lite osäker på vad som gäller i garantiväg på en maskin som är så pass gammal. Har läst en del om 3 års garanti och det brukar visst vara lite variationer på goodwill...

Om det handlar om fabriksfel så har du lagen i ryggen och kan begära att få felet åtgärdat (kostnadsfritt) eller returnera varan. Bevisbördan ligger dock på dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-11 19:23

Har du provat med Apple Service Diagnostic Calibrerings skiva.

B.D

Låter som damm. På en tre år gammal dator borde det vara ganska tjockt därinne.

(Damm består mindre partiklar från ett större objekt. Inomhus kan damm samlas till tussar som i vardagligt tal kallas för dammråttor och innehåller spår från omgivningen den varit i och kan bland annat innehålla kvalster och bakterier. Damm lägger sig som ett lager på möbler och föremål inomhus. Lagret blir tjockare med tiden, om man inte rengör regelbundet.)

Testa att öppna datorn och dammsug lite försiktigt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-13 11:53

Man tycker att det borde finnas något filter för att förhindra att det samlas en massa damm.

Jag har filter på inblåset på min 7 1/2 gamla PC som körs dagligen (av in fru). Den är nästan ren inuti trots att den står i ett rum med mycket textilier.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-13 22:33

Tackar åter igen för alla förslag på lösningar.

Sitter med samma problem fortfarande. Testar att öppna och kolla hur det ser ut med damm.

Funkar inte det så återstår lokala Macsupport.

Återkommer med fortsättning/avslutning på denna något sega följetong...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-28 23:33

Angående damm i datorn.

Har en iMac G5 2,1 och då den var ungefär ett år gammal fick den knäppen totalt och tokvarvade fläkten tills jag stängde av med strömbrytaren. Dammolnet som kom ur datorn var riktigt kraftigt, påminde lite om att hälla vatten på ett bastuaggregat. Så en hel del damm kan nog lagras inne i våra datorer.

Datorn är placerad på mitt skrivbord, som hålls hyfsat dammfritt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 11:20

Jag tycker själv att min iMac Intel core 2 Duo 2.66Ghz har börjat låta mer än vad den gjort förut. Haft den cirkus 8månader. Vet någon ett "normalt" varvtal för fläktarna? Vad är normalt respektive högt? För mig säger varken 1200 eller 2000 varv/min ett smack. Glad om någon kunde hjälpa mig.

/M

Jag har problem jag också. Använder iMac Fan Control och är lite nyfiken på vad ni andra har för värden (både ni som har fläktproblem och ni som har knäpptysta datorer!)
http://www.derman.com/Download/Special/iMacFanControl.html

Mina värden:
Current fan speeds: CPU Fan 3298 rpm, HD Fan 1199 rpm, DVD Fan 997 rpm
Temperatures: CPU Heatsink 39.2 C, Internal HD 51.8 C, Internal DVD 39.9 C, GPU Heatsink 43.0 C

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-05-28 15:05

Lämnade in min iMac på service hos det lokala Apple Centret.

Felet med min skenande fläkt är att temperaturgivaren för CPU-fläkten brakat ihop. Detta kostar 5000 kr + moms då logikkortet måste bytas...Inte att tänka på i mitt fall då garantin gick ut för lääänge sedan.

Mindre bra lösning att en givare inte kan bytas separat, tycker jag...

Nåväl, iMacen blir degraderad till kontorsdator att betala räkningar på och jag måste köpa ny dator. Blir dock ej en iMac denna gång.

1
Bevaka tråden