Trasig Samsung-disk

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-09 19:16

Hej.

Igår när jag skulle öppna ett nytt finder fönster så kom det badboll. Jag väntade flera minuter, men den försvann inte, och jag kunde inte göra något överhuvudtaget med datorn. Så dum som jag var höll jag inne knappen på datorn tills den stängdes av.

Sen när jag skulle starta den igen, kommer den bara till den gråa skärmen med äpplet, och så kommer den där snurrande greejen med streck att den tänker. Så stog den i 10 minuter o sen tog batteriet slut. Jag kommer alltså inte in i OS X. MEn sen försökte jag att starta den med windows via bootcamp, och då gick den igång ( enbart i windows ej i OSX). Och med hjälp av macdrive, kom jag åt filerna på min osx-disk. Det dumma är, att jag inte har mina installlations skivor i närheten, de ligger hemma i göteborg.

Finns det något sätt att få igång datorn igen, antingen utan skivor, med skivor, eller är hårddisken död? Värt att noteras är att jag har en Samsung 320JI (eller vad den nu heter) i den, som har knäppt väldigt högt och väldigt länge. Jag har kollat runt, och för många så har den crashat efter några månader. Men tycker det inte borde vara deteftersom jag kommer in i windows...

Eller kan det vara någon fil som har skadats, som kan repareras med skivverktygen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-10 10:20

Nu har det blivit värre... Nu kommer jag inte åt macdisken från windows heller... Står att de e nått fel på filstrukturen eller liknande. Har jag tappat all skit som ligger på den disken nu tror ni?

Troligen.

Möjligen om du kan ta ur disken, montera i en låda.
Köra ngt seriöst disk.tool på den och rädda sakerna.

Du har väl backup på det som ligger på den ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-10 10:51

Jag har en liggande hemma på det viktigaste iallafall. Men den är nog någon månad gammal... Tror du man kan få en ny hårddsik på garanti, den är trots allt bara 3 månader gammal...

Som sagt.. http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html kanske skulle kunna rädda en del, har hjälpt mig iallafall i liknande situationer. Det går ju att boota från en discwarrior CD/DVD så du slipper montera ur disken.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-10 11:37

Ah, okey. Men kan jag boota på diskwarrior skivan, och fixa min startup disk, utan att ha en annan disk o slänga de eventuellt restorade filerna på?

Ja, du kan boota från en Diskwarriorskiva och laga den disk du vill som finns kopplade till datorn.
Diskwarrior är ett bra program jag vet inte hur stödet är för 10.5 och dess filsystem dock.
Alsoft har inte varit snabbast i världen på att uppdatera.

Antar att du har windows och mac installerat på samma fysiska disk och då fungerar disken och något fel med OS X partitionen. Det som du kan testa utan något extra är att köra Skivverktyg.

1. Starta datorn genom att hålla ner command+S under uppstarten, du borde få upp vit text på en svart bakgrund

2. Skriv "/sbin/fsck -fy" utan citattecken och sedan retur, tangentbordet kommer vara inställd på amerikanskt "/" ligger på "-", bredvid shift och "-" ligger på "?".

3. Låta det köra klart och sen skriva "reboot" och sedan retur.

Hoppas att det har löst sig

/Adam

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-10 12:56

Tack, men det funkade inte med cmd+s. Den stog och jobbade i typ 40 minuter, och sen startade den om, och det var precis likadant.. Ska testa det en gång till, sen ska jag fixa diskwarrior och testa det..

Fick ett felmeddelande på slutet:

"
** Volume check failed.
/dev/rdisk0s2 (hfs) EXITED WITH SIGNAL 8

"

Något som du kan kolla är diskens S.M.A.R.T. status ifall du kan komma in i windows, den kommer ge information ifall disken själv säger att den håller på att ge upp. Känner inte till något program som jag har använt själv men om du bara använder google så borde du hitta flera program för att kolla S.M.A.R.T statusen på disken.'
Tror nog at du behöver någon av de betalprogrammen som finns, ifall du har AppleCare på din dator så kan du ladda ner Techtools Deluxe från apples hemsida här https://support.apple.com/techtooldeluxe/main?id=dl har ej använt det själv men det har väl någon typ av diskreparation?

Var är du och vad är det för dator, kanske finns någon snäll som kan hjälpa till med skivor

/Adam

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-10 16:05

Sitter nu med DiskWarrior, som ger ett meddelande: "Speed reduced by disk malfunction". Jag kollade upp detta på Alsofts hemsida där det står:

"Since the "speed reduced by disk malfunction" message indicates hardware-related issues, you will need to backup your files from the DiskWarrior Preview window (accessed from the DiskWarrior Report window) to another hard drive. Once you have a backup of your files, you will need to install a new hard drive to replace the damaged hard drive."

Det säger väl klart och tydligt att det rör sig om ett hårdvarufel? I sådana fall måste ju garanti gälla? Den e ju 3 månader gammal för bövelen. Eller är jag ute och cyklar`?

Disken goodbye då.

Jag hade letat fram kvittot. 3 månader är ett solklart fall.

Kan du skriva ut ngn rapport och bifoga så är det bra.

Det är dock upp till affären att bestämma hur bytet skall gå till.
En del lämnar ut en ny rakt över disk. Andra skickar på "reparation" och så kommer det en ny tillbaka istället (efter 3 vkr) ...

Tycker lite synd om dig och allt strul du får stå ut med.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-10 18:38

De blir inte lättare av att jag köpte den på datorbutiken.. Får vända mig direkt till samsung istället... Tycker det är lite märkligt. När jag körde en S.M.A.R.T-koll på den, genom DiskWarrior det också, så sa den att disken var ok.. lite märkligt asså..

Hör gärna av dig här i tråden om hur ärendet går.

Alltid lär vi oss något.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-21 09:48

Jag har bara tänkt att ta upp den här tråden igen, bara för att ge samsung en ordentlig känga. Som ni ser gick min hårddisk sönder 9 januari. Jag skickade iväg ett mail till dem direkt och beskrev felet och hade en problemrapport bifogad. Sedan åkte jag utomlands, så jag tänkte att dom måste ha svarat när jag kom hem.

När jag kom hem 2a februari hade jag fortfarande inte fått något svar på mitt mail. Så då ringer jag kundtjänsten istället. Han där säger att jag ska skicka in rapporten och kvitto, så skulle allt lösa sig. Det går en vecka utan att jag har fått bekräftelse på att han mottagit mitt mail. I det rappet får jag svar på mitt första mail som jag skickat över en månad tidigare. Och det enda som står är; "Ring supporten." Så jag ringer dom igen. Denna gång sitter han och letar upp mailet medan jag är kvar i luren (annars hade han nog skitit i det). Han skickar vidare det till högre ort.

Jag väntar någon vecka utan att höra ett ljud från dom, så jag ringer igen för att jaga på dem. Detta var igår, över en och en halv månad efter att jag kontaktat dom första gången. När jag snackar med dem säger dom att den är slut på lager, och att det kan ta en månad innan dom får in nya. Så jag försöker göra upp en deal med dem att jag betalar lite mer och får en större. Men nej, det går ju inte för sig.. Ifall jag var missnöjd, skulle jag höra av mig först efter jag fått tillbaks min hårddisk, och hoppas på kompensation då...

Jag måste säga att jag tycker detta är under all kritik.. Kommer undvika samsung i framtiden. Jämför detta med t.ex. Apple eller microsofts support, dom skickar ju en bil inom någon dag bara...

tror du hade haft väldigt mkt mindre strul om du kunde fått hjälp direkt där du köpt den.
Datorbutikens konkurs ställer till det rejält....

Haft att göra med Netonnet, som envisas med att ta en stendöd drive, skicka den på "Service" och kommer med en ny efter 3 vkr... Fan, man tycker de kunde spara blodtryck på att bara lämna ut en ny...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-27 07:57

Nu väcker jag liv i den här igen..

Hur länge får man enligt lag vänta på ett garantiärende? Jag har nämligen väntat i snart 4 månader, och varenda gång jag har ringt samsung så säger dom, snart kommer den. Senaste budet jag fick är som tidigast i mitten av maj. Jag tycker det är sjukt asså, officiellt sett har jag varit utan dator under hela den här tiden också.. Som tur är hade jag en gammal HDD liggande.. Kan man ringa konsumentverket eller någonting, för jag tror inte jag får den här förrens i juni-juli som tidigast..

Med tanke på att trådens ämne har ändrat sig lite sedan starten, så har jag nu ändrat trådens rubrik, och flyttat den till "Garantier & service"-forumet.

/Mod

KKL 26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.

Fyra månader är inte skälig tid.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-30 09:26

Är 9 månader skälig tid? Fortfarande inte fått någonting.. Ringer till dom varannan vecka o dom säger att dom skickat den 4 ggr, och att det är postens fel. Posten slarvar inte bort ett paket 4 ggr. Jävligt dålig service på samsung..

Nio månader? Helt sjukt. Fattar inte att ett så stort företag kan sjunka så lågt som att skylla på Posten fyra gånger...

Kontakta SVT Plus, kvällstidningar, osv... alla du kan komma på.

Eller hota åtminstone med att du ska kontakta Plus och tidningarna - så är nog chansen stor att det blir fart på Samsung...

Så här ska det bara inte få gå till.

1
Bevaka tråden