Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leverera inte mailer-daemon mail till användarna?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man skippa studsar från mailer-daemon o istället bara få dom skickade till postmaster?

Anledningen är att det kommer en del spam med mina användares adresser som avsändare, dessa taggas då som spam i servern, vilket i sun tur skapar en stunds till avsändaren om att de dom skickat är spam. Så användarna får en studs om spam på nåt dom inte ens skickar.. Hänger ni med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 19:26

Jag kan inte påstå att jag hänger med, varför inte bara slå av studsen helt?

hur som helst, har du kollat manualen för bounce & error etc till postfix?

man 5 postconf

Ja.. slå av den helt går väl bra det med. Har du vad som ska stå i confen i skallen din?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 13:37

Vad som det skall stå beror ju på vilken anti-spam lösning som du använder, som jag fattade det så är det din egen server som skapar studdsen för att medela om spam skickandet ? (normalt något som man försöker undvika).

Om det är från andra servrar så får du filtrera dem men en egen spam lösning, eller procmail exempelvis, då postfix inte effektivt iaf kan styra mail på headers. (kan iofs ha ändrats, det var inte igår som jag pillade mailservrar)

1
Bevaka tråden