Försvunnen mail efter installation av 10.5

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 10:26

Hej
jag gjorde igår en uppdatering till 10.5 och allt gick bra. Alla program och filer följde med så fint UTOM mail informationen. All min mail är nu borta. Det är helt tomt i den. Den bör ju finnas någonstans. någon som har ide om hur jag får tag på den igen??

Tack på förhand!
Peter

Förmodligen något knas med mail.plist som gör att Mail inte hittar dina konton. Kolla om mappen "Mail" finns i mappen bibliotek under din användare (~/Library/Mail). Där finns förhoppnings dina brevlådor.

Säkrast är väl att kasta plist-filerna och därefter ställa in kontot igen och sedan importera brevlådorna. Men det finns kanske något enklare sätt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 11:12

Ofta är det ett meck att importera fram och tillbaka. Finns några saker att testa innan man nollställer och lägger in igen. Ibland kan det hjälpa med att påminna programmet om att mailen finns där.

Två saker, finns kontoinformationen kvar? Mail > Inställningar > Konton
Finns dina kontouppgifter kvar där?

Andra steget är att kolla om mailen flyttades över. Hårddisk > Användare > Din användarmapp > Bibliotek > Mail
Ta Äpple + i på den mappen. Hur stor är den?

Hm, detta liknar vad som hände mig.
Igår bytta jag hd i en macpro, installerade 10.5.6 etc. Sedan drog jag in kontona från den gamla hdn ,( OS 10. 4.11), monterad i extern låda med flyttassistenten.
När jag startade mail på ett flyttat konto, så kom en ruta upp att mail behövde göra något med de flyttade brevlådorna.
Detta tog en stund och sen kom en ny ruta upp att nu kunde jag fortsätt använda mail.
Klickade OK, men inget hände, inget visningsfönster. Startade visningsfönstret - tomt. Inga mejl.
En del inställningar går att göra, andra inte, och inga mejl. Programmet har inte hängt sig, använder ingen processorkraft, men går inte att avsluta, utan måste tvångsavslutas. Hjälper inte att logga ut och in eller starta om.
Jag fixade det genom att ta bort två "Mail"mappar ur kontots biblioteksmapp.
Då startade Mail normalt, hämtade post som kommit under tiden jag hållit med datorn - alla kontoinställningar verkar ha funnits kvar.
Sedan använde jag Mails importfunktion för att importera brevlådorna från den gamla hdn.
Till sist flyttade jag innehållet i de importerade brevlådorna till de som skapades när Mail startade, till allra sist kastade jag de nu tomma imprterade lådorna och ordningen var återställd.
Så här långt verkar det funka som det ska.
Under julen gjorde jag samma operation med en 12"PB, bytte hd, installerade 10.5.6 och drog in kontona med flyttassistenten, samma resultat med Mail, som inte funkar. Jag löste det på ett krångligare, men i princip samma sätt.
Då är frågan, gör jag något misstag med flyttassistenten eller är det något galet med flyttassistenten, som jag använt flera gånger tidigare utan problem, men bara dessa två gånger till OS10.5.6? Jag flyttar bara kontona, inga program, inställningar etc.
Undrar
Lennart

http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosx_updates/mailupdate.html

löste mitt mail-strul, dvs i praktiken bara att köra programuppdatering igen och då kom fixandet.

1
Bevaka tråden