Macbooken dog efter en timme!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 23:59

Jag har precis köpt en begagnad macbook till min tjej på blocket. Annonsören skrev att den var i mycket gott skick och jag åkte dit och testade den så gott jag kunde (testade kamera, ljud, brännare, dvd läsare mm.
Jag kommer hem och ger den till min tjej som haft sin powerbook G3 i massa år och som verkligen var i behov av en ny dator. efter cirka en timme så slocknar datorn plötsligt. Nätkabeln är i hela tiden så det borde inte vara ett batteriproblem.
När jag försöker sätta på den så hörs ett mycket svagt tickande och på höger om iSight så blinkar en lampa grön (enbart när start/avstägningsknappen är ned tryckt)
Den dog då jag reste mig ur soffan och jag undrar om den skulle kunna stänga av sig av en för plötslig rörelse.
Någon som vet något eller har några åsikter om vad jag ska säga till försäjaren?

Soma

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-01-09 00:29

Jag vet inte, tror att det kan vara hårddisken :/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 00:42

Har läst lite på nätet och det verkar vara ett relativt vanligt problem.
Hursomhelst så pekade många på ram minne så jag tog mig en titt och hela interiören verkar vara intryckt och spakarna som ska komma ut när man byter ram satt helt intryckta.
Så jag tar mig helt enkelt tillbaka till killen som sålde datorn och begär pengarna tillbaka.

Senast redigerat 2009-01-09 01:35
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-01-09 01:47

Jag har ett liknande problem.

Min macbook (2år gammal, men i mina ögon: fräsh!) har börjat också börjat dö i mellan åt.
Laddarsladden har suttit i hela dagen, o sen så tar jag dator i knät och sitter en stund, och sen så POFF så bara stängs den av. Skitskumt, någon som har svar?

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-09 16:26
Ursprungligen av soma:

Har läst lite på nätet och det verkar vara ett relativt vanligt problem.
Hursomhelst så pekade många på ram minne så jag tog mig en titt och hela interiören verkar vara intryckt och spakarna som ska komma ut när man byter ram satt helt intryckta.
Så jag tar mig helt enkelt tillbaka till killen som sålde datorn och begär pengarna tillbaka.

Det är bara att pilla lite med en mejsel så kommer dom ut, ska inte vara något problem. Är det verkligen lampan brevid isight som blinkar? Har aldrig hört om det. Däremot så blinkar kan Sleep-LED, brevid IR-ögat, blinka om det är dåliga minnen. Hur gammal är den? Har den garanti?

Ursprungligen av broel:

Jag har ett liknande problem.

Min macbook (2år gammal, men i mina ögon: fräsh!) har börjat också börjat dö i mellan åt.
Laddarsladden har suttit i hela dagen, o sen så tar jag dator i knät och sitter en stund, och sen så POFF så bara stängs den av. Skitskumt, någon som har svar?

Om den fungerar bra med strömsladd i med inte utan så är det nog batteriet. Är det första modellen? Är den precis under två år så finns det ett reparationsprogram för det där.
http://www.apple.com/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 20:08
Citat:

Det är bara att pilla lite med en mejsel så kommer dom ut, ska inte vara något problem. Är det verkligen lampan brevid isight som blinkar? Har aldrig hört om det. Däremot så blinkar kan Sleep-LED, brevid IR-ögat, blinka om det är dåliga minnen. Hur gammal är den? Har den garanti?

Det är verkligen lampan som sitter till höger om iSight som blinkar medans man håller startknappen intryckt. El sladden lyser och battriet är fullt när man testar det.
Datorn är från 2007 men jag vet inte exakt när tyvärr då säljaren var lite luddig och jag inte så påstridig om att veta exakt köpdatum och har ingen garanti.

Idag var jag tillbaka hos säljaren som vägrar att som han säger "köpa tillbaka" datorn. Han menar att han pratat med en jurist som säger att jag köpt den i "befintligt skick"
Jag får lita på att det inte är han som förstört minnena utan att det var någon innan honom. Hursomhelst så borde det vara hans problem då jag enligt KO som jag pratade med idag har rätt till reklamation. Om han inte vill häva köpet så kommer jag bli tvungen att ta det till tingsrätten vilket känns sjukt jobbigt.

Ingen som är Jurist och har några synpunkter?

Trevlig helg önskar Soma!

Ursprungligen av soma:

...då jag enligt KO som jag pratade med idag har rätt till reklamation...

Köpte du den av en privatperson eller ett företag?

För KO hanterar bara ärenden mellan privatperson och företag, inte mellan två privatpersoner.

Om det var en privatperson du köpte av, så tvivlar jag på att KO skulle uttala sig i ärendet.

Jag är inte jurist, men jag tror att om det var en privatperson, så finns det nog inte mycket du kan göra, om han inte går med på att ta tillbaka datorn.

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 23:25

KO citerade ju då förstås bara sin egen hemsida verkar det som.

http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=1899

Ok. Har tidigare hört att de inte alls hanterar köp mellan privatpersoner. Men det är ju bra om de gör det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 01:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok. Har tidigare hört att de inte alls hanterar köp mellan privatpersoner. Men det är ju bra om de gör det.

De hanterar det egentligen inte, utan hänvisar vidare till tingsrätten där tvister mellan privatpersoner får lösas. Dock ger länken ovan bra information om vad som gäller:

Ursprungligen av Konsumentverket:

[...] Varan kan ändå anses felaktig om

• den inte är sådan som säljaren har sagt,

• säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,

• den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 12:46

Precis som prince skriver så hanterar de inte ärenden men ger en upplyssning och råd.

Jag känner mig ganska säker på att det kommer att lösa sig på ett eller annat sätt. Som tur var är det ju "bara" 6500 det rör sig om. När man tänker på resten av världen så är det ju en tröst

Hittade det här angående köplagen som verkar vara intressant:

Köplagen är underställd avtalslagen. Köplagen är en grundläggande lagstiftning för alla typer av köp. Avser konsensualavtal, dvs. ingen formbundenhet. Köplagen gäller vid två jämbördi-ga parter, t.ex. privatperson mot privatperson. Vid försäljare / konsument-förhållande gäller andra lagar. Köplagen är dispositiv.

Kontraktsbrott - brott mot avtalet, leder till påföljd.

Citat:

Om varan är felaktig

Om varan är felaktig får köparen kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen. Detta gäller även om varan sålts i "befintligt skick".

En vara är felaktig om den inte duger till den användning som den avses klara, inte stämmer med prov eller specifikation, avviker från vad som avtalats eller om säljaren lämnat felaktiga uppgifter om eller undanhållit uppgifter om varan.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-10 19:04
Ursprungligen av soma:

Det är verkligen lampan som sitter till höger om iSight som blinkar medans man håller startknappen intryckt. El sladden lyser och battriet är fullt när man testar det.
Datorn är från 2007 men jag vet inte exakt när tyvärr då säljaren var lite luddig och jag inte så påstridig om att veta exakt köpdatum och har ingen garanti.

Idag var jag tillbaka hos säljaren som vägrar att som han säger "köpa tillbaka" datorn. Han menar att han pratat med en jurist som säger att jag köpt den i "befintligt skick"
Jag får lita på att det inte är han som förstört minnena utan att det var någon innan honom. Hursomhelst så borde det vara hans problem då jag enligt KO som jag pratade med idag har rätt till reklamation. Om han inte vill häva köpet så kommer jag bli tvungen att ta det till tingsrätten vilket känns sjukt jobbigt.

Ingen som är Jurist och har några synpunkter?

Trevlig helg önskar Soma!

Jag kan kolla upp hur det är med garantin på den. PMa serienummret. Det står under batteriet på den gråna lappen!

• Medlem
  • Täby
  • 2009-01-10 12:55

Jag tror att det kan bli svårt i tingsrätten att få tillbaks några pengar, det är ditt ord mot hans. Han kommer självklart åberopa att han har bett dig undersöka varan och sedan sålt den i befintligt skick och att ni hade ett muntligt avtal om det. (Muntliga avtal gäller lika bra som de på papper bara det att det inte går att bevisa om man inte har det inspelat).

Tänk på att om du förlorar rättegången så har jag för mig att det är du som får stå för rättegångskostnaderna också, både dina och säljarens. :/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 14:59

Du har kanske rätt. Men enligt KO så ska man inte behöva skruva isär en dator. Jag testade det som gick att testa. DVD, brännare, ljud och kamera.
Sedan så är tydligen kostnaden 450 för anmälan till tingsrätten och enligt en jurist jag pratat med så rör det sig högst om 2000 kronor för en sådan rättegång.
Men jag vet inte om det blir aktuellt då det står rätt tydligt i köplagen:

Om varan är felaktig

Om varan är felaktig får köparen kräva att säljaren rättar till eller reparerar, levererar ny vara, ger prisavdrag eller kräva skadestånd. Köparen kan också häva köpet eller hålla inne betalningen.Detta gäller även om varan sålts i "befintligt skick".

En vara är felaktig om den inte duger till den användning som den avses klara, inte stämmer med prov eller specifikation, avviker från vad som avtalats eller om säljaren lämnat felaktiga uppgifter om eller undanhållit uppgifter om varan.

Återkommer med mer info

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 22:57
Ursprungligen av kainen:

Jag tror att det kan bli svårt i tingsrätten att få tillbaks några pengar, det är ditt ord mot hans. Han kommer självklart åberopa att han har bett dig undersöka varan och sedan sålt den i befintligt skick och att ni hade ett muntligt avtal om det. (Muntliga avtal gäller lika bra som de på papper bara det att det inte går att bevisa om man inte har det inspelat).

Tänk på att om du förlorar rättegången så har jag för mig att det är du som får stå för rättegångskostnaderna också, både dina och säljarens. :/

Det är visserligen ord mot ord, men jag tror att det finns en rimlig chans att tingsrätten går på trådskaparens linje och anser att 1) det inte är skäligt att behöva undersöka insidan av en bärbar dator, och 2) säljaren bör ha känt till felet och underlät att upplysa om det.

I det här fallet kanske det dock kan räcka med hot om rättegång för att säljaren ska gå med på att vända affären?

• Medlem
  • Täby
  • 2009-01-10 16:03

Berätta gärna hur det går, intressant att se hur han gör...

Håller tummarna för att det löser sig för dig iaf, segt att få en trasig vara :/

• Medlem
  • Värmdö
  • 2009-01-10 19:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 22:00

Bra länk, tyvärr så hittade den inte det serienumret jag skrev in.
Jag tvivlar att garantin gäller då det helt klart är någon som tryckt sönder flikarna som man tar ut RAM minnet med. Ska försöka ta en bild så ni får se hur det ser ut.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2009-01-10 22:25
Ursprungligen av soma:

Bra länk, tyvärr så hittade den inte det serienumret jag skrev in.
Jag tvivlar att garantin gäller då det helt klart är någon som tryckt sönder flikarna som man tar ut RAM minnet med. Ska försöka ta en bild så ni får se hur det ser ut.

Denna sida kan ta fram när den är tillverkad m.m.:
http://www.appleserialnumberinfo.com/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 22:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 23:36
Ursprungligen av odelsteken:

Japp det är han

Nu kan jag inte uttala mej om detta fall då jag inte vet hur datorn betett
sej INNAN den såldes, men om detta aldrig visade sej tidigare så är jag
helt och hållet på säljarens sida. Hur ska man som säljare av en begagnad
bärbar dator kunna ge en garanti för att datorn inte ska göra något nytt
efter att man sålt den ? Och för den delen, hur ska man som säljare veta
att köparen inte gjort något med datorn han/hon inte ska göra ?

LCR

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 23:28
Ursprungligen av LCR:

att köparen inte gjort något med datorn han/hon inte ska göra ?
LCR

I detta fall var vad jag förstår RAM-platserna mosade, så det är ju sannolikt inte något som bara "hänt" med datorn. Däremot kan det ju ha varit den ursprungliga ägaren som orsakade skadan och säljaren i det här fallet kanske aldrig hade plockat bort batteriet. Eftersom vi aldrig kommer veta säkert så blir ju inte frågan om säljaren visste, utan om tingsrätten anser att han borde ha vetat. Riktigt klurigt.

Oavsett detta så kan jag tycka att datorn var i avsevärt sämre skick än vad trådskaparen hade anledning att förutsätta, samt att det inte var upptäckbart vid en skälig kontroll av datorn. Köpet borde kunna gå tillbaka på grund av det.

Ursprungligen av prince:

I detta fall var vad jag förstår RAM-platserna mosade, så det är ju sannolikt inte något som bara "hänt" med datorn. Däremot kan det ju ha varit den ursprungliga ägaren som orsakade skadan och säljaren i det här fallet kanske aldrig hade plockat bort batteriet. Eftersom vi aldrig kommer veta säkert så blir ju inte frågan om säljaren visste, utan om tingsrätten anser att han borde ha vetat. Riktigt klurigt.

Oavsett detta så kan jag tycka att datorn var i avsevärt sämre skick än vad trådskaparen hade anledning att förutsätta, samt att det inte var upptäckbart vid en skälig kontroll av datorn. Köpet borde kunna gå tillbaka på grund av det.

Måste erkänna att jag inte läst allt i tråden... :">

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 23:44
Ursprungligen av LCR:

att köparen inte gjort något med datorn han/hon inte ska göra ?LCR

Jag förlitar mig på § 18 i köplagen

18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 23:56
Ursprungligen av soma:

Jag förlitar mig på § 18 i köplagen

18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

Som jag skrev tidigare så gissar jag att Köplagen 19 § 3 punkten är ditt bästa stöd (varan är i sämre skick än vad du kunnat förutsätta med hänsyn till pris och övriga omständigheter). För att Köplagen 18 § ska vara tillämplig så krävs ju att säljaren kände till eller borde känt till felet, vilket blir en bedömning för tingsrätten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 00:06
Ursprungligen av prince:

Som jag skrev tidigare så gissar jag att Köplagen 19 § 3 punkten är ditt bästa stöd (varan är i sämre skick än vad du kunnat förutsätta med hänsyn till pris och övriga omständigheter). För att Köplagen 18 § ska vara tillämplig så krävs ju att säljaren kände till eller borde känt till felet, vilket blir en bedömning för tingsrätten.

Det har du nog rätt i.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-11 12:09

Du skulle inte kunna posta en bild på hur minnesplatserna ser ut?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 14:16

Ska försöka ta en så bra bild som möjligt och posta.

Lämna in den för lagning och dela kostnaden med säljaren... Ni ska fan inte behöva gå till tingsrätten för en bärbar dator. Låter helt sjukt att ni inte kan komma på en lösning tilsammans.. Ta och träffas istället och red ut det här på ett bästa möjliga sätt som gynnar er båda 2...

Bevaka tråden