Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En riktig iphonedödare, den första imho.

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-10 21:33

Hela Palms Keynote finns på:

http://www.palm.com/us/products/phones/pre/palm-pre-ces.html?AID=10468054&PID=645730

Mycket video intressant att se, intressant också att läsa en del kommentarer här... ger lite Mapple-vibbar

iPhone är en väldigt bra surfplanka och en bra iPod - i övrigt är den rätt urusel, både som telefon och PDA! Visst det finns tredjepartsprogram som hjälper upp en del, men den är fortfarande bökig att använda i mycket, prova bara att försöka använda den med en hand.

Det enda som Palmen förlorar på i matchen mot iPhone är nog synkningen mot iTunes, annars är Pre snäppet bättre (OK, utseende är bättre på iPhone - men då har Palm låtit funktion gå före utseende). Formatet är mer fickvänligt, bättre med tjockare men mindre telefon så den ryms i byxfickan, tjockleken är också ett avkall för fysiskt tangentbord. Synergin verkar lovande. Metaforen med cards var riktigt snygg. Funktionen med att slippa få meddelande i ansiktet när man håller på med annat var också intressant. Listan kan göras lång - men se videon, det är den värd.

Jodå, jag har en iPhone och jag är inte så väldigt nöjd med den...däremot har jag alltid varit väldigt nöjd med alla mina Macar ända sedan min första IIcx

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-10 21:44

Jag kan instämma i kören att "iPhonedödare" är ett osedvanligt fånigt uttryck!

  • Oregistrerad
  • 2009-01-11 01:34
Ursprungligen av iBjorn:

Jag kan instämma i kören att "iPhonedödare" är ett osedvanligt fånigt uttryck!

Absolut, men det är ännu fånigare att man faktiskt orkar påpeka det fåniga. - Tror inte det finns något som dödar en iphone, eller en RIM-lur för den delen heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 01:21
Ursprungligen av iBjorn:

Hela Palms Keynote finns på:

Palm.com : Media Library

Mycket video intressant att se

Ed Colligan verkar.. speciell

Dom har gjort en MobileMe helt enkelt - det är det det handlar om :-D. Över hela presentationen hänger en iPhone med ett MobileMe-konto som en fet skugga. MobileMe finns på läpparna hela tiden liksom :-D.
Men alla i hela världen kan ju inte köra Mac/iPhone/MobileMe - det skulle vara en skrämmande framtidsvision - så detta alternativ är nog ett mycket bra alternativ. Fulare och rörigare så klart, men ett alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 02:00

Deras presentation var inte särskilt upphetsande. Matías Duarte var speciellt jobbig att lyssna på.

"Cards" är visserligen en trevlig lösning för att köra flera applikationer samtidigt, men i övrigt känns Pre och deras OS som fula kopior av iPhone.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-11 13:34
Ursprungligen av prince:

Deras presentation var inte särskilt upphetsande. Matías Duarte var speciellt jobbig att lyssna på.

"Cards" är visserligen en trevlig lösning för att köra flera applikationer samtidigt, men i övrigt känns Pre och deras OS som fula kopior av iPhone.

Hur kan något som är så dåligt vara en kopia. Min definition av kopia betyder faktiskt att den är identisk med orginalet, annars kan man faktiskt inte kalla det en kopia.

Eftersom Windows Mobile, RIM och Palm haft PDA'er och telefon-PDA'er lååångt innan iphone så hävdar jag det är Apple som imiterar alla, om man ska använda samma logik...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 14:39
Ursprungligen av studiox:

Hur kan något som är så dåligt vara en kopia. Min definition av kopia betyder faktiskt att den är identisk med orginalet, annars kan man faktiskt inte kalla det en kopia.

Eftersom Windows Mobile, RIM och Palm haft PDA'er och telefon-PDA'er lååångt innan iphone så hävdar jag det är Apple som imiterar alla, om man ska använda samma logik...

Innan du börjar märka ord så kanske du borde lära dig ordets betydelse. Enligt Svenska Akademiens ordlista är en kopia något som "så troget som möjligt söker efterlikna [...]". Några synonymer är plagiat, avbild, imitation, avskrift och efterapning - välj en som passar dig. Det finns definitivt något sådant som en dålig kopia (se SAOL).

Citerar Rytterfalk tidigare i tråden för att illustrera vad jag menar med kopia:

Citat:

Fast väldigt vad mycket som var taget från iPhone! pinchning i webläsaren, flick med dämpat slut i addressboken osv. trodde Apple hade någon typ av patent på allt det där.

Det vill säga, jag påstår inte att Apple uppfunnit grundläggande funktioner i en mobiltelefon så som telefonbok eller liknande. Dock har Palm väldigt tydligt "lånat" många aspekter av sitt OS från Apple. iPhone var revolutionerande eftersom det inte fanns något liknande på den stora marknaden innan den kom, kan man säga detsamma om Pre?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-11 18:15
Ursprungligen av prince:

Det vill säga, jag påstår inte att Apple uppfunnit grundläggande funktioner i en mobiltelefon så som telefonbok eller liknande. Dock har Palm väldigt tydligt "lånat" många aspekter av sitt OS från Apple. iPhone var revolutionerande eftersom det inte fanns något liknande på den stora marknaden innan den kom, kan man säga detsamma om Pre?

Apple har lånat betydligt mer från ursprungliga Palm, än Palm har lånat från Apple den här sista svängen. Så det kan vara läge att inte ropa för högt om "kopia"...

Det är inte utan anledning att iPhone kallas Lifedrive II, och att vår käre Steve ville köpa hela Palm. När han inte fick det så byggde han en egen...och resultatet blev ganska bra. Bättre än originalet på flera punkter, men sämre på vissa...

I vilket fall som helst, så är det bra att Palm har fått till Pre:n så pass bra, för då kanske äntligen Apple får tummen ur och fixar bristerna på iPhonen...

Ursprungligen av iBjorn:

Apple har lånat betydligt mer från ursprungliga Palm, än Palm har lånat från Apple den här sista svängen. Så det kan vara läge att inte ropa för högt om "kopia"...

Det är inte utan anledning att iPhone kallas Lifedrive II, och att vår käre Steve ville köpa hela Palm. När han inte fick det så byggde han en egen...och resultatet blev ganska bra. Bättre än originalet på flera punkter, men sämre på vissa...

I vilket fall som helst, så är det bra att Palm har fått till Pre:n så pass bra, för då kanske äntligen Apple får tummen ur och fixar bristerna på iPhonen...

Och vart tog Palm sin inspiration från? Newton?

Circle of life...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-11 18:35
Ursprungligen av Leftrustle:

Och vart tog Palm sin inspiration från? Newton?

...och Newton tog inspiration från Gridpad som Jeff Hawkins gjorde (han som gjorde ursprungliga Palmen och grundade det bolaget).

Ursprungligen av Leftrustle:

O
Circle of life...

Absolut, and I love it! Ungefär dit jag ville komma! Ska bli kul att se vad Apple svarar med i OS 3.0 , och vad Palm i sin tur svarar med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 18:44
Ursprungligen av iBjorn:

Apple har lånat betydligt mer från ursprungliga Palm, än Palm har lånat från Apple den här sista svängen. Så det kan vara läge att inte ropa för högt om "kopia"...

Det är inte utan anledning att iPhone kallas Lifedrive II, och att vår käre Steve ville köpa hela Palm. När han inte fick det så byggde han en egen...och resultatet blev ganska bra. Bättre än originalet på flera punkter, men sämre på vissa...

I vilket fall som helst, så är det bra att Palm har fått till Pre:n så pass bra, för då kanske äntligen Apple får tummen ur och fixar bristerna på iPhonen...

Det måste vara därför Palm är så finansiellt starkt, för att de haft alla de här bra idéerna. Eller just det, de fick be Elevation Partners om 325 mUSD för att kunna ta fram den här telefonen.

Eftersom de ju då tydligen kommit på alla de här touchfunktionerna själva så är det ju synd att de inte besvärade sig med att släppa denna telefon tidigare, innan iPhone hann komma ut.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-11 18:56
Ursprungligen av prince:

Det måste vara därför Palm är så finansiellt starkt, för att de haft alla de här bra idéerna. Eller just det, härom året fick de be Elevation Partners om 325 mUSD för att kunna ta fram den här telefonen.

Eftersom de ju då tydligen kommit på alla de här touchfunktionerna själva så är det ju synd att de inte besvärade sig med att släppa denna telefon tidigare, innan iPhone hann komma ut.

...och vilket annat företag stod på ruinens brant i mitten på 90-talet och tiggde pengar av Bill Gates. Fick även tigga på sina bara knän att MS skulle utveckla en ny version av Office för annars hade det varit kört...

Ödmjukhet kan vara en bra egenskap ibland...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 19:13
Ursprungligen av iBjorn:

...och vilket annat företag stod på ruinens brant i mitten på 90-talet och tiggde pengar av Bill Gates. Fick även tigga på sina bara knän att MS skulle utveckla en ny version av Office för annars hade det varit kört...

Ödmjukhet kan vara en bra egenskap ibland...

Apple var mycket välförtjänt på ruinens brant i slutet av 90-talet: de hade slängt ut Jobs och tog fram produkter som marknaden inte ville ha - precis som Palm har gjort hittils. Till skillnad från Apple så har de ju haft finansiella problem i princip hela tiden och ständigt bytt ägare. Apples räddning var att göra något revolutionerande (iMac, iPod) vilket jag inte tycker att Palm gör med Pre. Så frågan är om den räcker för att rädda dem när pengarna från riskkapitalbolag inte längre strömmar till. Vill du diskutera mer historia så får vi nog starta en ny tråd.

Åter till topic; om nu gränssnittet inte alls är lånat från iPhone så var det ju synd för dem att de inte var först. Däremot tycks de ha varit duktiga på att inse vilka ytterligare funktioner som iPhone användare önskar (som parallella applikationer) och täppa igen de hålen, vilket är smart.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-11 19:59
Ursprungligen av prince:

Åter till topic; om nu gränssnittet inte alls är lånat från iPhone så var det ju synd för dem att de inte var först. Däremot tycks de ha varit duktiga på att inse vilka ytterligare funktioner som iPhone användare önskar (som parallella applikationer) och täppa igen de hålen, vilket är smart.

Det du inte hänger med på, är att iPhone har plankat stora delar av gränssnittet från Palm - förutom möjligheten att kladda med två fingrar samtidigt - den biten har man lånat Han Jefferssons arbeten mfl. Sedan har man mixat ihop det med lite delar från OSX och finputsat det hela till en bra förpackning till många. Att prata om kopior i det här sammanhanget känns mer adekvat om det är en "rak" kopia som inte tillför något nytt, iPhone är ingen Palmkopia för den har tillfört så mycket nytt och annat. Pre:n är ingen iPhonekopia pga samma sak, den tillför väldigt mycket som iPhone saknar och tänker i nya banor.

För att försöka få tråden On-topic igen, så kan jag inte se Pre:n på något sätt som en iPhone-kopia. Pre:n är en Treo med modernt gränssnitt, några grejor från iPhone finns där - men det är betydligt mer av Treo-tänkandet än av iPhone-tänkande. Och det är ett tankesätt som skiljer ganska radikal

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 20:20
Ursprungligen av iBjorn:

Det du inte hänger med på, är att iPhone har plankat stora delar av gränssnittet från Palm - förutom möjligheten att kladda med två fingrar samtidigt - den biten har man lånat Han Jefferssons arbeten mfl.

Det jag hänger med på att att det fanns rätt få multitouchtelefoner (eller vettig touch i allmänhet) innan iPhone, men nu släpper alla plötsligt sina varianter. Med det är självklart alltid helt deras egen idé och har inget med iPhone att göra

Hur som helst, inget kommer att avgöras här i forumet så vi får se hur det går Konkurrens är i vilket fall bra för oss användare i slutänden.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2009-01-11 20:25
Ursprungligen av prince:

Konkurrens är i vilket fall bra för oss användare i slutänden.

Precis, tack vare Palm kanske jag äntligen får en användbar iPhone med moderna saker som klipp-o-klistra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 20:34
Ursprungligen av iBjorn:

Precis, tack vare Palm kanske jag äntligen får en användbar iPhone med moderna saker som klipp-o-klistra...

Man kan ju hoppas

  • Oregistrerad
  • 2009-01-12 12:23
Ursprungligen av prince:

Man kan ju hoppas

Ja för oss som inte troget väljer en telefon bara för sakens skull

Jag väljer iaf. en lur efter affärsnytta, om man talar om min businesslur. Just därför använder jag en LG KS20 nu som företagslur, hur trevlig som helst - och därför jag använder mac pro hemma, också hur trevlig som helst.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-14 22:43
Ursprungligen av iBjorn:

Precis, tack vare Palm kanske jag äntligen får en användbar iPhone med moderna saker som klipp-o-klistra...

http://www.palminfocenter.com/news/9675/palm-pre-hands-on-videos-part-2/

Det går fint att klippa o klistra på den här babyn iaf.. Får se i villken software release iphone klarar det, jag siktar på 3.0

  • Oregistrerad
  • 2009-01-12 12:32
Ursprungligen av prince:

Innan du börjar märka ord så kanske du borde lära dig ordets betydelse. Enligt Svenska Akademiens ordlista är en kopia något som "så troget som möjligt söker efterlikna [...]". Några synonymer är plagiat, avbild, imitation, avskrift och efterapning - välj en som passar dig. Det finns definitivt något sådant som en dålig kopia (se SAOL).

Tycker det bevisar min poäng. Eller menar du att Pre "så troget som möjligt söker efterlikna" en Ipone eller ipod touch?

Jag ser enbart dessa likheter:
* Multitouch
* Fönster har en inbyggd "däpare" när man flyttar innehåll ex. adresslistan.

Vad som var först här känns som en hönan och ägget diskussion. Xerox uppfann dagens grafiska gränssnitt, varken Apple eller MS gjorde det - Men båda vill ta åt sig äran. Det är ungefär samma sak med den här diskussionen.

Det intressanta är ju hur man vill använda sin telefon. Jag vill gärna använda flera program samtidigt och därför passar en Pre mig, medans andra kanske nöjer sig med ett program samtidigt och tycker om att klicka på apples sexiga ikoner, eller vill ha en telefon som är trendig - då väljer man en iphone.

Jag tycker faktiskt att alla som försökt komma i fatt iphone, där det finns mååååånga exempel på riktiga kopior (Både "lagliga" från vanliga tillverkare och fina kopior från kina) så har ingen lyckats lika bra som Pre - Det är min poäng.

Nästa drag som ska bli intressant att se är inte Apples, det är ganska förutsägbart vad dom kommer göra, utan vad RIM kommer göra, det är ändå trots allt dom som är apples största konkurrent just nu, iaf. på företagssidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-12 22:04
Ursprungligen av studiox:

Tycker det bevisar min poäng. Eller menar du att Pre "så troget som möjligt söker efterlikna" en Ipone eller ipod touch?

Du frågade hur något som var en kopia kunde vara dåligt. Hade du använt länken så hade du sett att en "kopia" inte måste vara identisk (eller lyckad) och jag menar inte telefonen som helhet (jag har redan specificerat vad jag menar att de lånat från iPhone). Ingenstans har jag påstått att allt är taget från Apple.

Citat:

Jag ser enbart dessa likheter:
* Multitouch
* Fönster har en inbyggd "däpare" när man flyttar innehåll ex. adresslistan.

Skulle knappast kalla multitouch för "enbart", eftersom hela gränssnittet bygger på det och att de har tagit implementeringen rakt av (med "dämpare" i listor som du nämner, pinching osv).

För att ta ett till exempel så är Cards - som jag tycker verkar vara en superfunktion - ganska lik "tabbar" i iPhoneversionen av Safari? Varken du (antar jag) eller jag har använt en Pre, men om du kollar på deras keynote och inte tycker att deras OS känns alls inspirerat av iPhone så måste vi använt helt olika varianter av iPhone. Det är allt jag säger - meningen var inte att starta ett "iPhone vs Pre"-krig

Jag tycker det är en jämförelse som man bör få göra eftersom trådens rubrik är "En riktig iPhonedödare". Jag tror inte iPhone blir dödad av Pre.

Citat:

Vad som var först här känns som en hönan och ägget diskussion. Xerox uppfann dagens grafiska gränssnitt, varken Apple eller MS gjorde det - Men båda vill ta åt sig äran. Det är ungefär samma sak med den här diskussionen.

Återigen, jag påstår inte att Apple skulle ha uppfunnit de väsentliga delarna av något mobilt OS.

Citat:

Det intressanta är ju hur man vill använda sin telefon. Jag vill gärna använda flera program samtidigt och därför passar en Pre mig, medans andra kanske nöjer sig med ett program samtidigt och tycker om att klicka på apples sexiga ikoner, eller vill ha en telefon som är trendig - då väljer man en iphone.

Citat:

Jag väljer iaf. en lur efter affärsnytta, om man talar om min businesslur. Just därför använder jag en LG KS20 nu som företagslur, hur trevlig som helst - och därför jag använder mac pro hemma, också hur trevlig som helst.

Har aldrig använt en LG KS20 men den är säkert jättebra som du säger (detta är dock inte min erfarenhet av Windows Mobile på andra telefoner). Tror det flesta av oss som har en iPhone har köpt den på grund av den unika designen, det fantastiska användargränssnittet, det oslagbara utbudet av tredjepartsprogramvara, att den fungerar perfekt med Mac OS X osv. Om du köper en Pre får du gärna återkomma med hur den lirar med din Mac Pro.

Trevlig kväll!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-11 11:59

Har ett chatboard (någon som mins det?) till min gamla Ericsson T39, jämfört med att skriva på telefonen var det ett jättelyft, men jämför jag med iPhone så är chatboarden junk.

Ursprungligen av MatsOlov:

Har ett chatboard (någon som mins det?) till min gamla Ericsson T39, jämfört med att skriva på telefonen var det ett jättelyft, men jämför jag med iPhone så är chatboarden junk.

Haham sån köpte jag till min R520 (tror jag den hette, orange businessbräda); använde det en gång...

Intressant artikel skriven av Ars angående Palm's öppenhet gentemot skrivandet av applikationer. Här booooorde apple lära sig något. Det hade varit underbart!

Citat:

In stark contrast, it seems that this developer's experience with the Mojo SDK has been a joy. The platform will allow developers to access most of the phone's capabilities, including calendaring, contacts, music and video playback. It would appear that Palm is very open to allowing developers nearly full access to the device's capabilities.

Läs hela.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-11 13:37

Det var trevligt och se Cards in action.

Jag kan inte på något sätt beskriva hur mycket jag saknat att kunna "multitaska" i mail, dvs. hålla på med flera mail samtidigt. Det händer varje gång man läser mail att "vänta, det där har jag lösningen på, kalle skickade ju svaret förra veckan" - Men att byta läge är ju helt omöjligt, går inte i Windows Mobile eller OSX Mobile. Otroligt irriterande. En sån funktion skulle öka min produktivitet med 50% minst.

Jag måste säga att jag är ganska impad av den. Palm Synergy-tänket och multitasking skulle jag vilja se mer av i iPhone. Jag befarar dock att alla dessa öppna program äter prestanda och batteritid.

Jag hoppas att Pre blir riktigt bra och blir en stark konkurrent med iPhone, så att Apple pressas att leverera ytterliggare. Undrar hur tredje generationens iPhone skulle bli om inte alla konkurrenter apade efter och försökte piska iPhone på fingrarna? Och iPhone OS3, det måste ju också vara skitballt, så låt oss hoppas på hård konkurrens.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag hoppas att Pre blir riktigt bra och blir en stark konkurrent med iPhone, så att Apple pressas att leverera ytterliggare. Undrar hur tredje generationens iPhone skulle bli om inte alla konkurrenter apade efter och försökte piska iPhone på fingrarna? Och iPhone OS3, det måste ju också vara skitballt, så låt oss hoppas på hård konkurrens.

Det finns inget som driver utveckling framåt så mycket som hård konkurrens. Väl rutet!

Bevaka tråden