Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphoto genom finder

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Säkert bara jag som förbiser någon inställning men hittar inte något genom att söka eller leta så tänkte att jag frågar helt enkelt.

När man ska öppna bildfiler genom t.ex. photoshop så kan man i finder-rutan utforska iphotos bibliotek direkt utan att behöva gå igenom varesig mappar eller iphoto.

Så frågan är då hur man kan få in den funktionen utanför då t.ex. photoshop?

Tack!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-08 19:50

Humm, jag har i alla fall den funktionen i photoshop. Kanske en dum fråga men har du tryckt på "Use OS Dialog"? Alltså så det är finder du bläddrar i och inte Adobes filhanterare? Hoppas du förstår

Förstår alldeles utmärkt

Men i photoshop fungerar det för mig också!
Skulle dock vilja ha samma beteende utanför photoshop också. Dvs browsa iphoto utan att behöva öppna det.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-01-08 22:01
Ursprungligen av hjelte:

Förstår alldeles utmärkt

Men i photoshop fungerar det för mig också!
Skulle dock vilja ha samma beteende utanför photoshop också. Dvs browsa iphoto utan att behöva öppna det.

Jaha ursäkta, läste visst fel, trodde att det INTE funkade i photoshop. My bad.
Då har jag inget att komma med.

iPhoto skapar en mapp/katalog med bilder och delar upp dem i originals/redigerade osv.
Att gå in där från Finder är väldigt PC-mässigt. Dessutom är risken att du ställer till det rätt rejäl.

Visa dem i iPhoto istället. Ge dem "taggar" så kan du söka på dem istf att sitta och blänga fram dem.

Faktum är att du blir ju inte ens insläppt i iphotos mapp.
Prova dubbelklicka på iPhoto-library och iPhoto Startas.
Du KAN gå in genom att högerkicka och välja "Visa paketets innehåll", men jag avråder från det.

det ÄR skillnad mellan hur en PC arbetar och en Mac.

På PC sitter man och har sina bilder i mappar, drar omkring dem manuellt, sorterar, lägger till och slänger etc.

På Macen jobbar man med en databas över alla foton, programmet sköter lägga till / ta bort, redigera, exportera osv.

Macen är "automatlåda" , acceptera det.

Senast redigerat 2009-01-08 22:14

Högerklicka och välj "Show Package Content" (om du har svenskt OS så översätt själv).

Annars håller jag med Goflorp, även om jag inte tror att du var ute efter en lektion i huruvida du ska använda iPhoto eller inte.

Själv brukar jag vilja kunna använda bilderna till andra saker än bara iPhoto också, och då får man gå den vägen, om man nu inte vill kopiera ut dem.
Dvs Öppna iPhoto -> Leta reda på bild -> kopiera till mappen man vill ha bilden -> Stänga iPhoto -> SEN göra det man vill göra...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-08 22:59
Ursprungligen av RockyMontana:

Själv brukar jag vilja kunna använda bilderna till andra saker än bara iPhoto också, och då får man gå den vägen, om man nu inte vill kopiera ut dem.
Dvs Öppna iPhoto -> Leta reda på bild -> kopiera till mappen man vill ha bilden -> Stänga iPhoto -> SEN göra det man vill göra...

Har man några tusen bilder går ju det mycket snabbare att söka i iPhoto -> Exportera, än att öppna Programmappen -> Högerklicka på iPhoto -> Leta igenom ett antal mappar för att hitta den rätta -> kopiera ut den till "rätt" ställe -> stängamapparna -> sen göra det man vill.

Förstår du? iPhoto = Mac, leta i mappar = stenålder = win/linux

Ursprungligen av MatsOlov:

Har man några tusen bilder går ju det mycket snabbare att söka i iPhoto -> Exportera, än att öppna Programmappen -> Högerklicka på iPhoto -> Leta igenom ett antal mappar för att hitta den rätta -> kopiera ut den till "rätt" ställe -> stängamapparna -> sen göra det man vill.

Förstår du? iPhoto = Mac, leta i mappar = stenålder = win/linux

Good point.
Fast det innebär inte att du behöver bete dig, OK?
Jag beskrev bara ett annat sätt (även om det inte var den lösningen han var ute efter).

hjelte, din fråga "hur man kan få in den funktionen utanför då t.ex. photoshop?" är inte solklar. Få in den i vad? Vad är det du vill göra med bilderna?

Du kan ju bara dra bilden rakt ut ur iPhoto till t ex skrivbordet. Dra-och-Släpp !

Om man vill.

Goflorp, Rocky & MatsOlov, det låter på era svar som om ni alla missat funktionen som hjelte redan upptäckt, nämligen att du om du vill öppna en bild som ligger i iPhotobiblioteket i ett annat program, så kan du bläddra igenom det utan att manuellt öppna upp och bläddra igenom biblioteksmappen eller exportera/dra&släppa filen från iPhoto. Det är bara att klicka på Medier->Bilder i fildialogen, så finns alla album, händelser och dylikt där.

http://randomlife.se/dump/ps.jpg

Jag vet att man kan gå igenom "visa paketets innehåll" och att det är väldigt "windows-aktigt".
Vet inte om jag formulerade mig helt galet men här har ni iallafall en skärmdump på hur photoshops dialogruta för att öppna en fil.

Så skulle jag vilja ha det universellt i finder!

Provat välja Cover-Flow i finder?

Fyra små rutor i fönstren väljer hur du skall se filerna.
Ikoner, lista, koumner, CoverFlow
KLicka på den sista, så får du ett förhandsgranska-läge.

Kan det va nåt ?

Tyvärr inte.
Precis Hagelin skriver är det den här "Medier" i sidofönstret som jag saknar för att sedan kunna komma åt iPhotos bibliotek.

Anledningen till att Apple inte inkluderat den funktionen i Finder är väl kanske att Finder är kopplat till att organisera filer. Filerna i bildbiblioteket bara kan bläddras i, organiseringen sköts ju i iPhoto.

Du får gärna berätta i vilka situationer du saknar funktionen. Är det bara det att du hellre vill gå Finder->Välja fil->Öppna med program X än att gå Öppna program X->Välj fil?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 23:58

Det verkar råda lite förvirring här.
Om jag förstått hjelte rätt så är det media browsern (som är händigt lättilgänglig i bla. iLife-serien och många andra program) han är ute efter och gärna skulle vilja bruka i findern.

Den finns tyvärr inte tillgänglig där utan du får nog hålla dig till att genom iPhoto exportera filerna för redigering (eller vad som nu må vara syftet) alternativt öppna önskvärt program och däri bruka media browsern.

Hoppas jag nu inte skruvat till det ännu mer och orsakat ännu mer förvirring. Timmen är sen och jag borde sova.

En gyllene medelväg: man kan göra ett alias till mappen "Originals" som ligger inuti iPhoto-biblioteket (högerklicka och välj visa innehåll...). Aliaset kan läggas i t.ex. sidofältet. Klicka på det och sök med spotlight (eller bläddra). Går snabbare att komma åt en bild på detta sätt än att öppna iPhoto om man har tusentals bilder i biblioteket. Eller kanske inte, beror på hur man är van att jobba.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-09 09:09

Det här kanske är något:
http://www.karelia.com/imedia/

En separat applikation för att browsa media från t.ex. iLife.

Tack för den här diskkussionen. Nu har jag kommit på två sätt att öppna bilder i Photoshop Elements och båda fungerar bra, faktiskt bättre än att öppna med kommando-O från PE. När jag ändå har iPhoto öppet så drar jag bilden därifrån till PE i dockan. När jag inte har iPhoto öppet använder jag Cover-Flow som jag inte hade en aning om vad den kunde göra tidigare. Tack Goflorp och ni andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 23:47

För att använda Photoshop (elements) ihop med iPhoto, gör som jag beskrivit här:

http://www.99.se/1632118-post3.html

Fördelen är att då kan iPhoto hålla rätt på originalbilden (som den brukar) så att du alltid kan gå tillbaka till den.

1
Bevaka tråden