Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemsundersökning kring 99musik

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-15 02:52

Det var en hel del intressant och vettig läsning i denna tråd.

Jag skulle vilja yttra en stor tacksamhet till Mantaray så att säga, eller rättare sagt Björnström, för att han en gång i tiden snappade på idén om 99musik och gav sajten luft under vingarna.

Men jag ställer mig nog någonstans i landet lagom i diskussionen. Jag tyckte från början att hela idén var att hålla sajten knuten till ett jättelikt forum såsom 99mac eftersom man då lätt skulle kunna få en naturlig rekrytering av medlemmar - många musiker är intresserade av Mac och använder plattformen.

Det var dock aldrig någon tanke på att det skulle bli en sådan otrolig polarisering till Apples produkter som det har blivit, vilket är sorgligt. Musik kan man faktiskt göra med en triangel och ett kassettdäck, eller nästan vad man vill, och det ska ingen behöva anmärka på - musik handlar om ett kreativt uttryck.

Men från början så fanns ju också 99reklam, exempelvis. Det var en spinoffidé liknande musik, fanns väl någon mer 99-sajt också. Feedback, som liknade Skrik på 99musik tycktes inte om av 99mac och det blev en egen sajt, ett forum komplett inriktat på bullshit. I princip, på gott och ont. Någon som orkar minnas vad den fick heta? Snack? Snicksnack? Världenslängstatrådforumet? ; ) Gemensamt för dessa spinoffsajter som letade sig vidare är att de tvärdog, åtminstone enligt min uppfattning. Var är de idag?

Så det är sorgligt att det är så här egentligen, 99musik borde rent teoretiskt kunna vara en grymt bra, vital del av 99.se.

Men det verkar som om det är svårt att uttrycka i ett forum vad man känner i ämnet, kanske borde alla eldsjälar samlas och brainstorma lite kring det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 05:49

Reflektioner om 99musik

Det är väl inget konstigt att ni som 99musik som varit ett tight, intimt forum där det varit högt i tak och massa eldsjälar får problem när ni "kastas" in i ett mycket större sammanhang.

Däremot är det klart att idén bakom 99.se istället för 99mac/musik .se inte är dålig för det. Min "analys" bakom detta är enkel, ni gillar 99.se, men saknar det gamla intima 99musik?

Det är bara att göra det ni vill (knoppa av) om ni får ihop det som Björnström önskar, dvs någon att skänka det till. Jag som 99maccare vill givetvis att ni ska höra till "oss" men det är av rent egoistiska skäl, dvs att jag vill ha era trådar kvar i forumet - men det är enklare för mig att logga in på två ställen än för er att leva i den tappning som finns idag.

Hell, jag kan vara stöjdande medlem med – jag har haft en del diskussioner hos er som jag uppskattat enormt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-15 15:48

Som det sagts tidigare, själva "problemet" med ihopslagningen blev att 99musik kändes som ett bihang till 99mac, inte som en någorludna fristående del av 99.se. Det skrämmer för det första bort många användare, då vi på 99musik var nånstans runt 80-85% windowsanvändare (eller folk som inte brydde sig ett smack om datorer). Jag tror personligen vi tappat väldigt många nya medlemmar pga detta. Vet att jag som inte är ett dugg intresserad av mac antagligen inte skulle reggat mig här om jag hittade forumet idag i tron att det var ett "musik för macanvändare".
Jag var i grunden rätt positiv till ihopslagningen från början då jag hade förhoppningen att vi skulle få bättre driftsäkerhet (vilket vi definitivt fått), mer uppdateringar (si och så, de uppdateringar som gjorts har inte varit något som direkt påverkat 99musik i positiv bemärkelse, väldigt inriktat enbart på 99macs behov), och att varje forum skulle få vara en rätt åtskild och unik del av 99.se. Det sista har aldrig hänt, 99musik låg alltid som ett bihang, och därmed tappade vi identiteten.
Hade 99musik fått röra sig till att bli en egen sida, fast med delade användare och kanske något gemensamt forum med 99.se-familjen så hade det kunnat fungera fint. Men tyvärr så ligger ju fokus helt på 99mac (vilket är helt förståeligt från mantarays sida då det är det största forumet och det som mantaray är allra mest intresserade av).

I slutänden blir ändå summan av kardemumman att för att 99musik ska kunna frodas igen så måste de som driver/utvecklar/administrerar 99musik ha sitt fokus på 99musik, inte 99mac. Och för det är en split till ett fristående 99musik det bästa valet i mina ögon.

Bevaka tråden