Köpa beg. iMac: Intel eller G5?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-01-07 18:33

Vi skulle gärna införskaffa oss en enklare "familjedator" för att kolla mail på och hantera foton och DV-filmer med. Det skulle vara skönt att rent av separera "internetfaran" från arbetsdatorn (ProTools).
Vi är beredda att ge 5000kr för denna lyx.

Tjejen och jag sneglar på senaste 20" G5-modellen på 2,1GHz. Frågan vi ställer oss är om vi ev. lägger ut snaror och samtidigt biter vi oss själva i fötterna om vi inte åtminstone väljer att slå till på första generationens Intel-iMac, Core Duo, framför PPC?

Är förresten någon av dessa iMacar betydligt tystare/högljuddare än de andra?

Båda mycket tacksamma för input.

mvh // Marcel & Helena

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-07 18:37

Köp Intel. Fler och fler program kräver en Intel processor.

//Rob

• Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-01-07 18:54
Ursprungligen av Robo-X:

Köp Intel. Fler och fler program kräver en Intel processor.

Vet inte hur många fler program än "Mail", iLife, Safari och något OpenSource office vi skulle vara intresserade av att köra på den här datorn..? Intel-varianten av iMac är dessutom flera tusenlappar dyrare att köpa än G5an - vilket innebär att vi skulle behöva skjuta upp köpet eller prioritera ner något annat kul.

Vilka program kräver Intel menar du?

mvh // Marcel & Helena

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-07 19:18

Picasa tex. Men det är upp till dig. Räcker det med en G5 så köp den men räkna med att nyare program kommer inte att fungera.

//Rob

• Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-01-07 19:28
Ursprungligen av Robo-X:

Picasa tex. Men det är upp till dig. Räcker det med en G5 så köp den men räkna med att nyare program kommer inte att fungera.

Ja, det är just det vi undrar, om G5an räcker - prestandamässigt snarare.
Vi tänkte som sagt köra iPhoto och behöver alltså inget annat fotoredigeringsprogram som t ex Picasa.

Hur är det med andra skillnader? Få eller?
Ljudnivån?
Strömförbrukningen lär vara lägre på en prestandamotsvarande Intel-maskin eller?

mvh // Marcel & Helena

Jag hade den första generationens iMac G5 i tre år, utmärkt dator förutom ljudet (alltså fläktarna). Jag har förstått att det blev bättre med de senare imac G5 (de med iSight osv) men jag tror att de första Intel iMacar borde vara mycket bättre på detta och samtidigt med bättre prestanda. Jag har nu en Alu iMac med Intel C2D och det är en dröm. Tystare dator har jag inte haft.

Har haft både en iMac G5 Rev B och en Intel iMac Rev A. Rent prestandamässigt kommer du nog vara nöjd med båda, rekommenderar så klart en maxning av RAM även om du bara kommer surfa och dylikt. Vet dock inte hur stödet för PowerPC kommer att vara när Snow Leopard släpps, värt att kolla upp.

• Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-01-08 12:41
Ursprungligen av johan_fbg:

Har haft både en iMac G5 Rev B och en Intel iMac Rev A. Rent prestandamässigt kommer du nog vara nöjd med båda, rekommenderar så klart en maxning av RAM även om du bara kommer surfa och dylikt. Vet dock inte hur stödet för PowerPC kommer att vara när Snow Leopard släpps, värt att kolla upp.

Maxning av RAM är givet.
Vi behöver nog inte Snow Leopard. Vi kör inte ens Leopard idag. Tiger duger bra för att hantera ett par foton och lite DV-video.

mvh // Marcel

Kom även på att vissa iMacs har problem med bränt logickort, tror det hade med svällande kondensatorer eller något liknande att göra. Kommer dock inte ihåg om det var PPC eller tidiga Intel iMac.

Om du väljer iMac G5 rev. A eller rev. B har du även möjlighet att väggmontera den. En annan fördel är att utseendet är lite renare då de inte hade iSight inbyggd.

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 16:28
Ursprungligen av johan_fbg:

Kom även på att vissa iMacs har problem med bränt logickort, tror det hade med svällande kondensatorer eller något liknande att göra. Kommer dock inte ihåg om det var PPC eller tidiga Intel iMac.

Om du väljer iMac G5 rev. A eller rev. B har du även möjlighet att väggmontera den. En annan fördel är att utseendet är lite renare då de inte hade iSight inbyggd.

Det är PPC varianten som hade problem. Apple hade en reparationsprogram för vissa G5 Mac Pro. Kollade inte noga. Var för Mac Pro och inte för iMac.

//Rob

Senast redigerat 2009-01-09 18:06
1
Bevaka tråden