Svår att starta och vaknar inte.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Hoppas att jag skriver i rätt forum nu, annars får någon mod. gärna flytta min tråd.

Nu har jag sedan inköp för snart ett år sedan (feb -08) haft problem med att min imac 20" inte vill vakna ur vila (måste hålla in power knappen och starta om) och att den är svår att starta (måste starta om den flera gånger genom att hålla in powerknappen innan den går igång).
Jag hör att maskinen startar fläktarna och ibland även dvdn men skärmen händer det inget på. Men jag upplever inte dessa problem om jag väljer "Starta om" i menyn i OsX.

jag har provat att byta ram, nollställa SMC och har senaste firmware av EFI. Så nu tänkte jag lämna in datorn på service innan min garanti går ut. men jag undrar om det är någon mer som haft samma problem som jag och hur lång tid det tar innan jag kan få tillbaka min dator. Det vore även intressant att veta om de blåser hårddisken eller om jag får ha kvar alla bilder etc som ligger på.

MvH
Jimmi

EDIT: Stavning

Senast redigerat 2009-01-07 10:03
  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-09 16:37

Hur lång tid det tar beror helt på från verkstad till verkstad. Räkna med fem arbetsdagar i alla fall.
Du kommer få det åtgärdat om du lämnar in den. Mer får jag inte säga efter som jag står under Apples NDA, då jag jobbar med service

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-01-12 20:35

Men förmodligen kommer dom göra som de flesta andra verkstäder och uppdatera den och kanske formatera ? dvs de blåser hårddisken.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-12 22:14
Ursprungligen av gustaf_h:

Men förmodligen kommer dom göra som de flesta andra verkstäder och uppdatera den och kanske formatera ? dvs de blåser hårddisken.

Och vilka är dom flesta får jag då fråga? Jag uppfattar det som att det bara är svart på skärmen, och då är det mycket osannolikt att det är något med disken. INGEN verkstad formaterar hårddisken utan kundens tillåtelse. INGEN! Det kan jag lova! De flesta erbjuder även dataräddning om det är lättare skador på disken, men man formaterar och raderar aldrig någons information. Det må vara kundens skyldighet att ha backup, men det är väldigt väldigt oproffisionellt att radera kunders information.
Han kommer inte få igång den själv så han har bara alternativet att lämna in den.

Du får väl spara det du behöver på ngt lämpligt sätt.

Bränn ett par DVD:er, lägg det på en minnepinne, extern hårddisk, iDisk på nätet etc.
Det finns dussinet val. Även om de inte raderar burken så bör du ju ändå ha en backup.

Tack för svaren. Lämnade in den på service i går, skulle ta mellan 3-8 arb. trodde killen som jag pratade med. Bara den funkar så blir jag nöjd.

Jag kanske beskrev problemet dåligt, jag får igång datorn och kommer in i OsX, men det tar flera försök så jag tvingas stänga av med powerknappen flera gånger innan skärmen vaknar. Jag har iaf tagit backup på det som jag inte vill vara utan.

Bra. Nu får vi avvakta ett tag.

Keep us posted hur det går.

I dag var jag och hämtade min dator. Det ringde en kille från supporten i måndags och sa att datorn var klar att hämtas. Han hade bytt systembord (samma som moderkort??). Dock kunde jag inte komma iväg och hämtade den tidigare i veckan.
Nu verkar datorn fungera som den ska. provat att sätta den i vila ett några gånger och stängt av och satt på den. Så nu är jag nöjd och glad. Detta har jag dessutom firat med att köpa en försenad julklapp till mig själv. En Pentax k200d fick det bli =D

Måste säga att personalen på DS Dataservice i Norrköping där jag lämnade in datorn varit mycket trevlig och tillmötesgående.

Ursprungligen av jimmiknut:

I dag var jag och hämtade min dator. Det ringde en kille från supporten i måndags och sa att datorn var klar att hämtas. Han hade bytt systembord (samma som moderkort??). Dock kunde jag inte komma iväg och hämtade den tidigare i veckan.
Nu verkar datorn fungera som den ska. provat att sätta den i vila ett några gånger och stängt av och satt på den. Så nu är jag nöjd och glad. Detta har jag dessutom firat med att köpa en försenad julklapp till mig själv. En Pentax k200d fick det bli =D

Måste säga att personalen på DS Dataservice i Norrköping där jag lämnade in datorn varit mycket trevlig och tillmötesgående.

Välkommen i Pentax-dårarnas klubb då
Kör själv K20D, vi skriver en del i "digitalfoto" här på 99.se.
Vet inte om det finns en tråd för just din kamera, men du får la skapa den i så fall.... "Vi som har Flickr-konto" är t ex en rolig tråd.

DS Dataservice har jag hört gott om ända nere här i Göteborg.

1
Bevaka tråden