Köpa ny Macbook Pro.

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:39

Hej!

Jag har suttit och väntat i flera veckor nu på Apples keynote på Macworld för att inte ångra mig i efterhand men nu när den är över så tänkte jag nu ikväll lägga min beställning på en ny MacBook Pro som främst ska användas som "stationär" hemma med en 24" Samsungskärm.

Jag tänkte köpa basmodellen samt 4GB RAM, 7200rpm 250GB samt en DP -> DVI-kabel.

Är det något annat man bör tänka på nu innan jag trycker på "beställ"?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 23:44

Om det är 15" modellen du kollar på så har jag exakt den konfigurationen du har beskrivit. Köpte den i oktober efter lanseringen och är helnöjd. Bytte upp mig från en MB rev. 1 från 2006 så det känns som en helt ny värld. Värd varenda krona om du frågar mig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 00:03

Precis, det är 15"-modellen jag ska köpa, 17" känns lite väl släpbart.

Byter faktiskt också upp mig från en MB rev. 1 från 2006! Vilket sammanträffande!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 00:04
Ursprungligen av Raven6z:

Precis, det är 15"-modellen jag ska köpa, 17" känns lite väl släpbart.

Byter faktiskt också upp mig från en MB rev. 1 från 2006! Vilket sammanträffande!

Då lär du bli mycket nöjd! Bara att köpa...

Kan tillägga att jag upplever min MBP som mer bärbar och hanterbar på resande fot än min gamla MB. Har nog med byggkvalitet att göra och troligen även de mjuka kanterna som gör att den känns väldigt tunn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 00:11

Det låter bra det!

Men det är inget annat man bör tänka på då? Sitter här och funderar på om man ska gå upp till den dyrare modellen men det känns inte som det kommer vara värt pengarna för mer cache och mer grafikminne.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 00:23

Det låter bra det!

Men det är inget annat man bör tänka på då? Sitter här och funderar på om man ska gå upp till den dyrare modellen men det känns inte som det kommer vara värt pengarna för mer cache och mer grafikminne.

Jag kör lite Photoshop och DreamWeaver på min men har aldrig känt att jag behöver mer prestanda. Kör ganska mycket videokonvertering i VisualHub, som på min MB var hopplöst långsamt (mycket badbollar), men det flyter på hur bra som helst nu. Tycker nog att steget upp är för dyrt i förhållande till vad man får. Instegsmodellen med 4GB RAM och 7200RPM disk ger mycket prestanda jämfört med vad du är van med från din MB.

Passa på att köpa ett sleeve från AppleStore när du ändå är igång. Förutsatt att du ska ta med den hemifrån ibland dvs. Jag funderar själv på att beställa ett Contour RE-versible Sleeve. Läste dock i en annan tråd att Incase Neoprene Sleeve ska passa den nya modellen väldigt bra. Tycker dock det ser lite tråkigt ut...

Contour: http://store.apple.com/se/product/TU968ZM/A?n=macbookpro15&fnode=MTY1NDA2Ng&mco=Mjk5MTA4NA&p=2&s=topSellers

Incase: http://store.apple.com/se/product/TR633ZM/A?n=macbookpro15&fnode=MTY1NDA2Ng&mco=MjI0MzAwNQ&s=topSellers

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 00:30

Oj, det hade jag nästan helt glömt bort! Självklart ska jag ha någon sorts sleeve också! Tack!

Hur är det att bära med sig Macbook Pron förresten? Jag tyckte 13" var nästan på gränsen till för tung, är det stor skillnad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 00:38

Oj, det hade jag nästan helt glömt bort! Självklart ska jag ha någon sorts sleeve också! Tack!

Hur är det att bära med sig Macbook Pron förresten? Jag tyckte 13" var nästan på gränsen till för tung, är det stor skillnad?

När du har fått allting, meddela gärna vilket sleeve du valde och hur det passar din MBP i den här tråden: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/253677-fodral-till-nya-macbook-pro.html

Som sagt tycker jag att min gamla MB kändes tyngre eftersom den var tjockare och "bulligare". Dessutom svart. Den nya MBP känns mer gedigen och alla rundade hörn gör att den ser plattare ut än vad den egentligen är. Jag tycker den helt klart är mobil och jag har med den på flyg, tåg, hotell etc.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 00:44

Härligt, snart läggs beställningen... Lutar åt "Incase Neoprene Sleeve" då jag är mer sugen på en som går i svart.

Självklart ska jag skriva hur den fungerar när jag får den!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 00:48

Härligt, snart läggs beställningen... Lutar åt "Incase Neoprene Sleeve" då jag är mer sugen på en som går i svart.

Självklart ska jag skriva hur den fungerar när jag får den!

Som alla andra då... Skämt å sido, svart är ju klassiskt men jag är lite trött på det och vill ha något som sticker ut lite. Det fina med Countour sleevet är ju att det är vändbart så man får ju både ett rött och ett svart sleeve. Kommer nog slå till på ett sådant, det jag idag har från Sandqvist är lite för stort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 01:04

Hm, ska precis klicka slutför men det står såhär:

Beräknad avsändning: 3 arbetsdagar
Beräknad leverans: 22 Jan, 2009 - 23 Jan, 2009

Kan det verkligen vara rimligt? Känns som det är lite väl lång tid...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 01:11

De brukar alltid skriva längre leveransdatum än vad det i verkligheten blir. Jag beställde min MBP och ett sleeve och det tog ca 10 arbetsdagar från det att datorn skickades från Kina. Då var det i samband med att den lanserades vilket troligen innebar högre tryck på leveranserna, inte minst i Holland där den packades om.

Men vi säger att det tar tre arbetsdagar att bygga din maskin, då är den redo för avfärd från Kina den 12 januari. 10 arbetsdagar på det och leveransdatumet blir den 26 januari. Alltså är 22-23 januari inte helt orimligt även om jag tror att du får den snabbare.

Nu ska jag sova lite med lycka till med beställningen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 01:13

Ja, okej... Men det brukar ju bara ta en dag eller två att få saker med bud. Jag beställer rätt ofta saker med FedEx från USA och de tar som max tre dagar att få det, ofta mindre!

Får väl hoppas att det går snabbt! Tack för hjälpen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 01:16

Ja, okej... Men det brukar ju bara ta en dag eller två att få saker med bud. Jag beställer rätt ofta saker med FedEx från USA och de tar som max tre dagar att få det, ofta mindre!

Får väl hoppas att det går snabbt! Tack för hjälpen!

Som sagt, tror du får den tidigare. Den psykologiska effekten av att alltid leverera snabbare än förväntat bidrar till den positiva synen Apple vill att kunderna ska ha på dem.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2009-01-13 20:46
Ursprungligen av 8IGHTBALL:

Varför går du inte bara ner till en butik och köper den direkt.. Tex hos Elgiganten...

Visst kunde man gjort det, men jag har inget stort förtroende för Elgiganten. Har hört att det strulat rejält för många vars grejer krånglat när de lämnat in dem där.
Informationen på deras hemsida stämmer inte heller...

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000NixHL3oL?ProductID=qxnD4QFHL30AAAEdgiF.6x8c&CatalogCategoryID=JqvD4QFHyXIAAAEbtj5rCCtd&Selected=Specifications#tProductTabcontent

Vet inte heller om man kan göra egen konfiguration hos Elgiganten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 22:04

Varför går du inte bara ner till en butik och köper den direkt.. Tex hos Elgiganten och där kan du oxå teckna på en 3års försäkring som täcker mot allt! För endast 2500kr ( försäkringen)
Dom har oxå avbetalningar. Och får du problem med den så är det bara att besöka butiken och lämna in den istället för att skicka iväg den eller vad man nu måste göra om man handlar online..
Tror inte ens att apple store har några drulle försäkringar att erbjuda till sina kunder vilket jag tycker är helt värdelöst av dem...

Standardkonfiguration kan du alltid köpa över disk men jag skulle aldrig råda någon att köpa över disk om det inte är från en Apple Premium Reseller. De har ingen koll på Appleprodukter och skulle man få problem med datorn blir det bara längre väntan och en okunnig säljare som tar emot servicen. De skickar vidare datorn till det Apple Service Center som ligger närmst. I Malmö skickar de t.ex. till LAN-Master.

Helre lämna in den i en butik och veta att ngn kommer att ta hand om datorn på en ggn än att skicka iväg den och sitta och vänta på svar...
Jag köpte min av Elgiganten på Kungsgatan i Sthlm via en apple center som finns inne hos Elgiganten och det fanns Kunnig personal där... Killen som sålde datorn till mig jobbar för apple.. Han gav råd och svarde på allt som jag frågade om.
Min dator strulade efter 2V och jag gick in med den till killen som sålde den till mig.Han testade den och konstaterde att det var fel på den och gav mig en ny direkt utan diskutioner.. Lan master finns här i sthlm oxå och skulle min dator gå sönder så har jag inget emot om Lan master skulle titta på den.. Det viktigaste när man köper en sån dyr vara är att kunna teckna en drulle försäkring... Nät butikerna som apple store eller Macoteket mm mm erbjuder inte sina kunder sånna föräkringar och det suger stenhårt! Vad gör du om din dator får vatten spilt över sig och aldrig vaknar igen? Nada! Din hemförsäkring skulle för det första göra en pris avdrag och ersätta dig sedan med 80% på varan. Plus 1500-2000 kr i självrisk. Elgaiganten gör inga pris avdrag på varan. Du har 500kr i självrisk och du får en sprillans ny dator tillbaka.. Bara för att det är en Mac så betyder det inte att den skiljer sig från alla andra datorer. Det är fortfarande en dator och det ska väl inte spela ngn roll om jag köper den hos Elgiganten,Siba,eller Onoff.. Visst om du vill special beställa din dator så forstår jag varför du ska beställa från apple store. Men om du ska ha en standard så tycker jag det är helt onödigt att beställa från nätet när det finns så bra butiker i närheten av dig som säljer dessa maskiner.... Anyway lycka till med köpet.. // 8IGHTBALL

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 09:07

Helre lämna in den i en butik och veta att ngn kommer att ta hand om datorn på en ggn än att skicka iväg den och sitta och vänta på svar...
Jag köpte min av Elgiganten på Kungsgatan i Sthlm via en apple center som finns inne hos Elgiganten och det fanns Kunnig personal där... Killen som sålde datorn till mig jobbar för apple.. Han gav råd och svarde på allt som jag frågade om.
Min dator strulade efter 2V och jag gick in med den till killen som sålde den till mig.Han testade den och konstaterde att det var fel på den och gav mig en ny direkt utan diskutioner.. Lan master finns här i sthlm oxå och skulle min dator gå sönder så har jag inget emot om Lan master skulle titta på den.. Det viktigaste när man köper en sån dyr vara är att kunna teckna en drulle försäkring... Nät butikerna som apple store eller Macoteket mm mm erbjuder inte sina kunder sånna föräkringar och det suger stenhårt! Vad gör du om din dator får vatten spilt över sig och aldrig vaknar igen? Nada! Din hemförsäkring skulle för det första göra en pris avdrag och ersätta dig sedan med 80% på varan. Plus 1500-2000 kr i självrisk. Elgaiganten gör inga pris avdrag på varan. Du har 500kr i självrisk och du får en sprillans ny dator tillbaka.. Bara för att det är en Mac så betyder det inte att den skiljer sig från alla andra datorer. Det är fortfarande en dator och det ska väl inte spela ngn roll om jag köper den hos Elgiganten,Siba,eller Onoff.. Visst om du vill special beställa din dator så forstår jag varför du ska beställa från apple store. Men om du ska ha en standard så tycker jag det är helt onödigt att beställa från nätet när det finns så bra butiker i närheten av dig som säljer dessa maskiner.... Anyway lycka till med köpet.. // 8IGHTBALL

Jo, men det är som jag säger, ska man ha standardkonfigurationen kan man köpra från en Apple Premium Reseller butik. Annars från Apple Store på nätet. Och köper man från nätet och den strular skickar man inte iväg datorn och väntar. Antingen bedömmer Apple via telefon att den ska bytas ut och då skickas en ny dator. När man tar emot den lämnas man tillbaka den gamla. Om den inte ska bytas ut går man helt enkelt till vilket Apple Service Center som helst och ber dem titta på datorn.

Vad gäller Elgigantens försäkringar så har jag aldrig haft en och kommer aldrig ha en. Har haft för många nära och kära som blivit blåsta på sådant, inte minst när modellerna byts ut innan försäkringsperioden är över. Det är på extra försäkringar och avbetalningar som Elgiganten, OnOff, Siba mfl. tjänar sina pengar numera.

Tycker inte att du ska ytra dig om du inte har haft försäkring hos elgiganten...
Jag vet vad jag pratar om annars skulle jag aldrig skriva här och rekomendera dem.. Min plasma Tv välte ner och skärmen gick sönder när jag höll på att flyta för 2år sen..
Tvn var nästan 3år gammal.. Jag hade 4 års försäkring på den hos El G
När jag körde ner min trasiga plasma Tv så sa killen åpå service att den inte går att laga och att min tv har utgått och tillverkas inte längre.. 2 Dagar efter ringer en kille till mig från Service och bad mig komma och hämta min nya Tv och det blev exakt samma märke och den nyaste modellen detsutom. KOSTNAD 1500kr självrisk endast. Så jag förstår inte varför du är å himmla negativ ang drulle försäkring.
Är det kanske bara för att du inte kunde teckna på en sån när du köpte på nätet?
Jag personligen skulle aldrig någonsin köpa en sån dyr produkt utan försäkring.

Senast redigerat 2009-01-15 13:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 18:48

Tycker inte att du ska ytra dig om du inte har haft försäkring hos elgiganten...
Jag vet vad jag pratar om annars skulle jag aldrig skriva här och rekomendera dem.. Min plasma Tv välte ner och skärmen gick sönder när jag höll på att flyta för 2år sen..
Tvn var nästan 3år gammal.. Jag hade 4 års försäkring på den hos El G
När jag körde ner min trasiga plasma Tv så sa killen åpå service att den inte går att laga och att min tv har utgått och tillverkas inte längre.. 2 Dagar efter ringer en kille till mig från Service och bad mig komma och hämta min nya Tv och det blev exakt samma märke och den nyaste modellen detsutom. KOSTNAD 1500kr självrisk endast. Så jag förstår inte varför du är å himmla negativ ang drulle försäkring.
Är det kanske bara för att du inte kunde teckna på en sån när du köpte på nätet?
Jag personligen skulle aldrig någonsin köpa en sån dyr produkt utan försäkring.

DU skulle aldrig köpa utan försäkring. Jag är av en annan åsikt och det är därför JAG skriver vad JAG tycker.

Som jag skrev tidigare köper jag inte deras försäkring eftersom jag via mina föräldrar och vänner (som har haft sådana försäkringar) fått höra mer negativt är positivt. Dessutom tycker jag att AppleCare tillsammans med min drulleförsäkring räcker. Min åsikt med andra ord.

Ursprungligen av odelsteken:

Jo, men det är som jag säger, ska man ha standardkonfigurationen kan man köpra från en Apple Premium Reseller butik. Annars från Apple Store på nätet.

Det stämmer inte i alla fall. Om du beställer/köper en dator på Janssondata och vill ha mer minne än original så ordnar vi det på plats, du behöver alltså inte specialbeställa från Apple Store och sitta och vänta. Eller jo, 2-5 minuter ;).

Rätt skönt, va?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 20:05
Ursprungligen av henkebarn:

Det stämmer inte i alla fall. Om du beställer/köper en dator på Janssondata och vill ha mer minne än original så ordnar vi det på plats, du behöver alltså inte specialbeställa från Apple Store och sitta och vänta. Eller jo, 2-5 minuter ;).

Rätt skönt, va?

Sedär, då har man lärt sig något nytt. Men det blir lite svårare om man vill ha en annan CPU, ellerhur?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2009-01-13 15:53

Passande tråd. Jag ska nämligen också beställa en MBP och ta steget från Macbook rev 1 2006 (samma som ni). Roligt att höra att det är en positiv grej. Jag tänkte dock ta hårddisken på 320 Gb 7200 v.

Nu undrar jag lite om hur det går till med avbetalning. Fixar man det direkt i samband med att man beställer? Jag vill inte att de drar summan direkt från mitt konto..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 17:17

Om du tar avbetalning från Apple Store skickar de hem ett avtal från Wasa Kredit som du ska skriva under och returnera. Först då tillverkas din dator så du får räkna med lite längre leveranstid. Eller det var i alla fall så för något år sedan, de kanske har löst det med digital identifikation numera.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2009-01-13 19:36

Kanon! Har skickat iväg ansökan nu. Gött det ska bli med ny dator!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 20:22

Det förstår jag, du lär inte bli missnöjd. Men när du har fått den och packat upp den, testa högtalarna. Mina har ett skorrande/distande ljud i bakgrunden när jag spelar upp vissa låtar. Testa t.ex. Secondhand Serenade - Your Call från amerikanska itunes store. 30sek räcker för att avgöra.

1
Bevaka tråden