Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork '09 är på svenska!

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Avstavning är ett problem med svenska språket eftersom det saknas enhetliga och tydliga regler, som det engelska språket har. Svenska språket har hur många undantag som helst till varje regel och det finns många alternativ som är godkända, dessutom. Många vägar bär till Rom så att säga.
Därför är manuell avstavning det bästa, i alla sammanhang.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-12 23:43
Ursprungligen av Raphael:

Avstavning är ett problem med svenska språket eftersom det saknas enhetliga och tydliga regler, som det engelska språket har. Svenska språket har hur många undantag som helst till varje regel och det finns många alternativ som är godkända, dessutom. Många vägar bär till Rom så att säga.
Därför är manuell avstavning det bästa, i alla sammanhang.

Kan gå med på att avstavning inte är enkelt.

Men relevant är att gången vid avstavning är:
Steg 1, om ordet är sammansatt (typ bananskal) bryt vid någon av ordgränserna (alltså banan-skal).
Steg 2, icke-sammansatt. Gör X. Kolla till exempel vad wikipedia skriver.

Jag har inte särskillt god koll på vad X ovan är, men det som förvånar mig är att Pages verkar kunna göra steg 2, men skippar steg 1. Steg 1 är väl enklare att implementera än steg 2?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 23:43

Keynote Remote

Det förvånar mig att diskussionen om iWork '09 är så pass avslagen, eller finns det någon annan tråd som jag missat?

Personligen betraktar jag nu iWork som fullvuxen, inte bara pga att det finns på svenska (m.fl andra nya språk), fullskärm-funktionen i Pages och iWork web, utan det verkar ha skett en hel del förbättringar i detaljer och under ytan så att programmen känns klart trevligare att arbeta med.

Jag har idag även skaffat och testat Keynote Remote. Klockrent!

Sammantaget upplever jag numera iWork '09 som ytterligare ett fullgott skäl till att välja Mac OS X och kommer definitivt att använda det som mitt förstahandsval istället för MS Office, även när det gäller att skapa dokument som ska vidare till mina arbetskamrater som kör Windows och Office.

Ursprungligen av maca:

Det förvånar mig att diskussionen om iWork '09 är så pass avslagen, eller finns det någon annan tråd som jag missat?

Sammantaget upplever jag numera iWork '09 som ytterligare ett fullgott skäl till att välja Mac OS X och kommer definitivt att använda det som mitt förstahandsval istället för MS Office, även när det gäller att skapa dokument som ska vidare till mina arbetskamrater som kör Windows och Office.

Yes, iWork har länge varit mitt förstaval och '09:an är ju inte direkt sämre. Som alternativ (i nödfall) använder jag OpenOffice. På så sätt kan jag ge MS på båten helt och hållet

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 23:55

Jag har packat ner Office nu!

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 04:59

Men 57 dollar för att kunna skriva ekvationer på ett sätt som följer med MS Office? Det är det inte värt.. Dessutom minns jag att MathType var segare än inbyggda Equation Editor på mitt universitet, men det var iofs ett par år sedan.

http://www.dessci.com/en/products/mathtype_mac/default.htm

Ursprungligen av doomas:

Men 57 dollar för att kunna skriva ekvationer på ett sätt som följer med MS Office? Det är det inte värt.. Dessutom minns jag att MathType var segare än inbyggda Equation Editor på mitt universitet, men det var iofs ett par år sedan.

http://www.dessci.com/en/products/mathtype_mac/default.htm

Varför använder du inte LaTeXiT istället? Minst lika bra och dessutom mycket billigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 08:46
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Varför använder du inte LaTeXiT istället? Minst lika bra och dessutom mycket billigare.

Jag glömde att det redan var installerat här, men jag har inte orkat lära mig alla kommandon/syntax än. Jag provade att generera nån ekvation och det verkar som det smidigaste sättet, tack för tipset

Ursprungligen av Rickard A:

Jag vet att många tycker det är mesigt och fel att köra på svenska men många av mina bekanta föredrar det och de kommer bli glada nu.

"Mesigt och fel", vem tycker det, och varför? Föredrar jag svenska menyer (när det finns) så skall ingen komma och fåna sig över det, det är mitt val.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 09:34

Kastade ut OpenOffice igår och tryckte in fullversionen av iWork efter att ha kört en demo parallellt med OpenOffice. Tycker det ser bra ut så här långt och skulle jag vara missnöjd med Pages kan jag alltid återgå till OpenOffice eftersom det är gratis. Keynote är ju egentligen det jag är ute efter i iWork...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 09:52

En sak jag upptäckt (och som stör lite) är att om jag arbetar med en annan person och denne kör Word-format (.doc eller .docx), så går det finfint att importera i Pages, men formatet ändras till Pages eget. För att spara i .doc måste man in i någon meny (Spara som?) och exportera till .doc, istället för att Pages behåller .doc och sparar i samma format som ursprungsdokumentet var i (.doc). Inget jätteproblem egentligen, bara smådetaljer.

Det ändras till Pages eget därför att Pages inte är en klon av MS Word och därmed innehåller andra funktioner än vad MS Word har - funktioner som MS Word-formatet inte kan hantera. Internt kör Pages med Pages-formatet. Det är därför en bättre idé att spara sina ändringar som Pages så man har ett original och exportera till Word, än att dokumentet sparas som Word automatiskt. Man förlorar en del i omvandlingen.

Om man utväxlar filer i Word-format så behöver man inte ens spara det som/Exportera till Word - det räcker ju med att man skickar dokumentet som E-post inifrån Pages och då väljer att skicka det som Word, så görs det om till Word där. Genom detta så behöver du inte Spara som/Exportera till Word och sen dra dokumentet till Mail - för det görs i ett enda steg inifrån Pages. Mycket smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 09:01
Ursprungligen av Raphael:

Om man utväxlar filer i Word-format så behöver man inte ens spara det som/Exportera till Word - det räcker ju med att man skickar dokumentet som E-post inifrån Pages och då väljer att skicka det som Word, så görs det om till Word där.

Oh, det har jag missat, fint!

Gå till "Dela" och välj "Skicka med Mail", där kan du välja Pages, Word eller PDF.

Kommer antagligen köpa ny dator ganska snart. Eftersom iWork är billigare att köpa som förinstallerat vid datorköp så tänkte jag nog ta det alternativet.

Dock så står det att den förinstallerade versionen är på engelska.
Någon som vet om denna går att ändra till svensk version?
Det står att det medföljer en DVD men programsviten - borde inte den ha en svensk version inkluderad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 18:12
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Dock så står det att den förinstallerade versionen är på engelska.

Jag tror att det är gammal information som de glömt att ändra. Den var giltig på den tiden iWork inte fanns på svenska och Apple ville klokt nog varna för detta. Själva programmet finns bara i en version som inkluderar ALLA språk.

När man köper Apple-program separat så är det enda som skiljer mellan olika "versioner" språket på kartongen, medföljande dokumentation och möjligen DVD-etiketten, men inte programvaran som sådan.

TILLÄGG: Det kan förstås vara så att de fortfarande skickar med iWork08, men då kan du uppgradera för en billig penning.

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Dock så står det att den förinstallerade versionen är på engelska.

Låter som det är iWork 08 de skickar med då eftersom den inte har svenska.
Programmet anpassar sig efter det språk som operativsystemet kör på, om den har det språket. iWork 08 hade inte svenska, men om man körde Mac OS X på tyska så blev iWork på tyska.

iWork 09 har svenska med sig och kör man Mac OS X på svenska så blir iWork 09 på svenska.

Citat:

Någon som vet om denna går att ändra till svensk version?

Ja, om det är iWork 09.

Citat:

Det står att det medföljer en DVD men programsviten - borde inte den ha en svensk version inkluderad?

I iWork-paketet så finns flera språkversioner inlagda, de följer med automatiskt när man installerar det och man kan även ändra språk på menyer etc. även efter att det är installerat för alla språkversioner finns med på hårddisken när iWork installeras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 13:01

Fel datumformat!

Trots att jag kör med svenska/Sverige som inställningar i både system och Pages så får jag engelskt/amerikanskt datumformat när jag väljer "Infoga" > "Datum och tid":

tisdag, 2009 januari 20

Lagom kul! Någon som har en lösning, eller är det bara att mejla Apple och vänta på en uppdatering?

Ursprungligen av maca:

Trots att jag kör med svenska/Sverige som inställningar i både system och Pages så får jag engelskt/amerikanskt datumformat när jag väljer "Infoga" > "Datum och tid":

tisdag, 2009 januari 20

Lagom kul! Någon som har en lösning, eller är det bara att mejla Apple och vänta på en uppdatering?

I Leopard missade Apple (och har väl hittills inte åtgärdat?) en bugg som gör att vissa av inställningarna under Internationellt i Systeminställningar som står under Sverige egentligen är amerikanska. Man får gå in under Internationellt och välja att anpassa datumformat, välja fullt format, flytta om dag och år och lägga in mellanrum där det behövs. Du borde se samma fel om du trycker på klockan i menyraden.

Apple missade en hel del annat, som att förmiddag inte heter AM. Det hette f.m. i Tiger. Fast den kanske värsta buggen (och som jag inte känner till något sätt att åtgärda) är att valuta skrivs som kr följt av värde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 22:26

Tack Marcus K! Det löste mitt problem!

Med Tiger så ger Pages rätt datumformat. Också ett skäl till att jag inte har bytt till Leopard än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 13:29
Ursprungligen av Raphael:

Med Tiger så ger Pages rätt datumformat. Också ett skäl till att jag inte har bytt till Leopard än.

Lösningen kräver ca 30sek av dig och det handlar inte om något hack, utan en vanlig inställning, så jag undrar om det håller som skäl för att inte uppgadera...

Nu finns det ju fler saker än datumformatet som Tiger gör bättre, och tills buggarna är utredda ur Leopard så håller jag mig kvar med Tiger. Tiger fungerar utmärkt, mjukvaran jag använder fungerar utmärkt. Jag är glad och nöjd. Jag uppdaterar inte för att uppdatera, det ska finnas ett mervärde också och hitills så upplever jag inte att Leopard har det mervärdet. När fler buggar är lösta så kanske.
Kan mycket väl tänka mig att stå över den här gången och vänta till Snow Leopard. Den lär ju dessutom ta mindre plats på hårddisken har det ju ryktas om.
Fast frågan är ju vilka buggar den kommer att ha...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 18:20
Ursprungligen av Marcus K:

I Leopard missade Apple (och har väl hittills inte åtgärdat?) en bugg som gör att vissa av inställningarna under Internationellt i Systeminställningar som står under Sverige egentligen är amerikanska. Man får gå in under Internationellt och välja att anpassa datumformat, välja fullt format, flytta om dag och år och lägga in mellanrum där det behövs. Du borde se samma fel om du trycker på klockan i menyraden.

Apple missade en hel del annat, som att förmiddag inte heter AM. Det hette f.m. i Tiger. Fast den kanske värsta buggen (och som jag inte känner till något sätt att åtgärda) är att valuta skrivs som kr följt av värde.

Här verkar vara ett sätt att fixa "kr 1234,56"-problemet:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.204174/sa-fixar-du-korrekt-svensk-valuta-i-leopard

Ursprungligen av doomas:

Här verkar vara ett sätt att fixa "kr 1234,56"-problemet:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.204174/sa-fixar-du-korrekt-svensk-valuta-i-leopard

Där satt den! Nu får man hoppas att Apple lagar det.

Ingen som är intresserad av...

Ingen som är intresserad av iWork 09?

Har just börjat använda den - någon som vet:

– Vilket är det bästa sättet att exportera/spara en presentation (med snygga animationer) så att den går att visa på en PC som saknar iWork?

Ursprungligen av Nyteknik:

Ingen som är intresserad av iWork 09?

Har just börjat använda den - någon som vet:

– Vilket är det bästa sättet att exportera/spara en presentation (med snygga animationer) så att den går att visa på en PC som saknar iWork?

Exportera som Quicktimefilm

Jag vet inte hur Numbers såg ut i januari när det här skrevs men när jag tittar nu så finns det en funktion som heter Anpassa. Där kan man lägga in sina egna formateringar och t o m namnge dessa.

Bevaka tråden