Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över bilder från macbook till PC

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello!

Har suttit och klurat, men jag kommer verkligen inte på!
Jag ska föra över några bilder från macen till PCn. Jag har trådlöst internet och tänkte ta det den vägen.

Jag har skapat och delat ut en mapp på PCn, stängt av brandvägg å grejer. Men jag hittar inte PCn på macen? Hur ska jag göra?

/Claes

Du måste anluta med rätt protokoll:

SMB:// <adress>

(har inte det här avhandlats tidigare idag?)

Finder > Gå > Anslut till server > Bläddra-knappen (om ni är i samma nätverk)

Hur vet jag om vi är i samma nätverk? Jag hittar inget om jag trycker på Bläddra-knappen. Är så sugen på att åka och köpa en iMac istället, och stampa sönder den här jäkla PCn...

Sitter ni i samma rum kopplade till samma Router ?

Om så; JA
Om Inte; NEJ
;

Kan du göra det "Stupid Simple" kanske ? ta ett USBMinne och för över bröten med ?

Bränn ett par DVD:er (UDF-ROM) - då har du backup på det med...

Jag som hade tänkt att inte bränna en massa... jaja, det får blir min sista utväg!

Har en Airport Extreme, PCn är kopplad med kabel dit, och macbooken med något magiskt trådlöst mumbojumbo. Trådlöst alltså.

Ursprungligen av blackheim:

Jag som hade tänkt att inte bränna en massa... jaja, det får blir min sista utväg!

Har en Airport Extreme, PCn är kopplad med kabel dit, och macbooken med något magiskt trådlöst mumbojumbo. Trådlöst alltså.

Jag har förvisso ingen Airport på grund av kostnadsskäl, men jag har inte haft några problem med att hitta rätt på min PC i nätverket som råkar köra Windows Vista.

Eftersom Mac OS "inte" har ett naturligt stöd för fildelning med Windows-datorer så måste du använda SMB, vilket följer med i din installation av Mac OS. I mitt fall resulterar detta i att jag öppnar finder, trycker CMD+K och skriver, "smb://192.168.0.2" för att komma åt det innehåll som delas ut från min Windows-dator. Jag tycker att detta borde fungera även i ditt fall.

Du måste givetvis byta ut "192.168.0.2" till den adress som din Windows-dator har i nätverket. Vilken adress denna har kan du enklast se genom att trycka på start, välja "kör" och skriva cmd i den rad som dyker upp på din skärm. När cmd (terminalen) är öppen så skriver du ipconfig. Då kan du se adressen som normalt sett börjar med 192.

(Det känns så skönt att försöka hjälpa människor ibland)

Ursprungligen av Tobias Schelin:

(Det känns så skönt att försöka hjälpa människor ibland)

Ja, visst gör det. - Det är väl till stor del därför vi är här.

Tack för hjälpen och tack för biten med hur man skall ratta till det i Win.
Jag har lite dåligt grepp om Win ...

Airport kallas det trådlösa MumboWumbot.

Lägg det på en extern disk som du formatterat på PC'n.
MacOSX läser NTFS - men skriver det ej - så du kan kopiera därifrån sen.
Om du vill flytta fram och tillbaka formatterar du disken som FAT32.

Du måste ju även ha rättigheter att skriva på den sharen som du skall ansluta till på din win maskin

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-18 17:25

Det där med att ansluta direkt via IP-nummer kan vara lite lurigt eftersom de kör med standardkonfigurationen där numren kan ändras när man startar om routern.

Har man ett nätverk heter den antagligen något. Detta namn skall dyka upp under "Network" i Findern. Klickar man på namnet kommer namnet på dator(erna) under samma nätverk upp. Om man klickar på datornamnet får man sedan välja vilken utdelad mapp man vill ta del av och så slår man in sitt användarnamn och lösenord.

Jag tror det underlättar om man har samma användarnamn och lösenord på båda burkarna. Jag hade det från början så jag vet inte hur det ser ut om man inte har det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-18 17:40

Räcker med en korskopplad tp-kabel, dela ut PCns hårddisk, hitta den med macen, skicka saker hej vilt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-18 20:05

Kabeln behöver inte ens vara korskopplad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-18 20:16

Fast har man redan ett trådlöst nätverk är det ju inte lättare att koppla en kabel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-18 20:48

Men det går ofta dödsmycket snabbare med kabel.

1
Bevaka tråden