moms hos KAGI

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte ett spel via KAGI som plussade på med 25% "VAT". Jag tror inte att mjukvara från US är momspliktigt, rätta mig om jag har fel. Dessutom tror jag inte att dessa "momspengar" kommer Sverige tillgodo utan det är förmodligen bara ett nytt sätt att tjäna pengar på.

• Oregistrerad
  • 2003-07-03 13:32

Håller med...
Tacka EU

[Må vara roligare att säga "-Ja!" men förnuftigare att säga "-Nej!"]

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-03 13:40

Får nog rätta dig. Varor som du köper från utlandet skall du erlägga moms och eventuell tull för.
Jag tror inte KAGI är registerade för att hantera momsen, hur som helst är der "Kongliga Tullverket" som hanterar detta.

Har KAGI uppget något momsregisteringsnummer?

En annan sak är att de flesta privatpersoner som köper något från utlandet klarar sig undan både moms och eventuell tull är en annan sak.

För företag är aldrig ingående moms en kostnad utan bara en eventuell utgift.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Köpte ett spel via KAGI som plussade på med 25% "VAT". Jag tror inte att mjukvara från US är momspliktigt, rätta mig om jag har fel. Dessutom tror jag inte att dessa "momspengar" kommer Sverige tillgodo utan det är förmodligen bara ett nytt sätt att tjäna pengar på.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-03 14:19

Måste rätta mig själv. Nya regler gäller från den 1 juli 2003 när det gäller VAT på elektronska tjänster.
Läs mer om detta på RSV hemsida.
I en föränderlig värld är det bäst att kolla innan man påstår något.

Ytterliggare en dag när man lärt sig något nytt.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Får nog rätta dig. Varor som du köper från utlandet skall du erlägga moms och eventuell tull för.
Jag tror inte KAGI är registerade för att hantera momsen, hur som helst är der "Kongliga Tullverket" som hanterar detta.

Har KAGI uppget något momsregisteringsnummer?

En annan sak är att de flesta privatpersoner som köper något från utlandet klarar sig undan både moms och eventuell tull är en annan sak.

För företag är aldrig ingående moms en kostnad utan bara en eventuell utgift.

Hälsningar
Richard

Nu får man väl skaffa sig en ".nu" adress i st f ".se"!

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-03 15:59

Det är din ip-adress som är avgörande för varifrån du anses komma, din e-mail adress har inget med detta att göra.

Titta här och se varifån du kommer:www.maxmind.com

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Nu får man väl skaffa sig en ".nu" adress i st f ".se"!

Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Måste rätta mig själv. Nya regler gäller från den 1 juli 2003 när det gäller VAT på elektronska tjänster.

Läst och kanske förstått... :rolleyes:

Frågan jag då ställer mig är hur det fungerar för företag. I RSV:s information framgår det att den nya lagen gäller för privatpersoner som köper elektroniska tjänster och avsikten är att förenkla för företag utanför EU som säljer till dessa personer.

Om jag som företag handlar på motsvarande sätt, hur fungerar det då? Är det som tidigare att säljaren låter bli att lägga på moms och jag låter bli att dra av den?

Känns lite som om jag börjar glida över i företagarforumet nu...

/Göran

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-03 16:57

Finns det intresse av att fortsätta, så kan jag hjälpa till så gott jag kan.

Ska vi be och få denna tråd flyttad eller skall vi starta en ny?

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Läst och kanske förstått... :rolleyes:

Känns lite som om jag börjar glida över i företagarforumet nu...

/Göran

1
Bevaka tråden