Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet laddar inte

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-03 12:14
Ursprungligen av Goflorp:

Berätta gärna hur det går med det där.

Misstänkte att det inlägget skulle fånga din uppmärksamhet. Har sett dina kommentarer om batterier i andra äldre trådar. Men som jag beskrev tidigare är ju datorn knappt värd något idag och då kan en chansning vara på sin plats. Skulle den mot förmodan gå sönder blir den i princip lika obrukbar som den är nu och då har vi sparat lite pengar att lägga på en ny dator.

Anyway, återkommer när jag har beställt och fått batteriet.

EDIT: Batteriet beställt, det landade på 677,58kr inkl frakt. Nu får vi se när det dyker upp.

Senast redigerat 2010-01-03 12:31
Ursprungligen av andy.c:

Misstänkte att det inlägget skulle fånga din uppmärksamhet. Har sett dina kommentarer om batterier i andra äldre trådar. Men som jag beskrev tidigare är ju datorn knappt värd något idag och då kan en chansning vara på sin plats. Skulle den mot förmodan gå sönder blir den i princip lika obrukbar som den är nu och då har vi sparat lite pengar att lägga på en ny dator.

Anyway, återkommer när jag har beställt och fått batteriet.

EDIT: Batteriet beställt, det landade på 677,58kr inkl frakt. Nu får vi se när det dyker upp.

Jag gillar inte piratsaker. Men om man som du har en äldre maskin så finner jag det helt ok.
Kruxet är ju inte smälla ihop några celler i ett batteri.
Problemet är ju att kineserna så ofta struntar i att det skall fungera till hälften.
I deras sinnevärld existerar det inte ngn piratdel, står det Apple stämplat på grejen och den är en uppenbar kopia så.... Look here mister! Apple original!

Så receptet lyder, billig plast, hyfsad passform, halvbra celler, ngn liten ihoplödd chipshistoria där man (i bästa fall) reverse-engineerat vad batteriet "säger".

Jag har blivit blåst ett par ggr för mkt för att Inte köpa Apples egna reservdelar.

Vi ser ofta hur folk med dessa batterier får "ingen fövarning alls, det bara stängs av" på ett halvår gamla batterier. Laddgraden syns inte i menyn etc, "Batterikollprogramvara" kan inte nå batteriet eller får fel uppgifter ("Laddat 96%") ....

Man brukar få grejen efter 4veckor i en söndermosad påse, har man tur har det överlevt Posten.
Oftast får man ingen pacTrak så man har ingen aning om var ens grejer är ngnstans.
Frågar man om cash refund slutar de heta Rupert Jones utan heter plötsligt Wan Ki Lee och är fruktansvärt dåliga på engelska - "cash refund" betyder "Sätt inte in några pengar utan skicka mig istället ytterligare en defekt pryl med 3,5vkr post".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-03 19:20

Härlig historia det där! Men det var ungefär så jag kände när jag började kolla på ebay. "Apple original" från Kina eller Hong Kong för under $50. Det är inte för bra för att vara sant - det kan inte vara sant!

Testade istället Brittiska ebay och då hittade jag den här säljaren som hade 20000+ feedback och som säljer applereservdelar till ipod, iphone och datorer. Kollade vilka som hade köpt just ett macbook batteri och lämnat feedback. Mailade fem av dessa köpare och fick direkt tre svar. Alla var nöjda men den första som svarade verkade faktiskt tekniskt kunnig - han skrev i alla fall på ett tekniskt språk och berättade detaljer som inte "Svensson" hade kunnat återge.

Hur som helst så är det ju något som inte stämmer eftersom han säljer helt nya "originalbatterier" för halva retailpriset. Jag har ingen fast teori om vad än men vi får väl se när det dyker upp. Men det skulle inte förvåna mig om det är original men refurbished med > 50 cyklar. Kan också vara "rester" från den av Apple erkänt dåliga årgången 06/07, dvs. samma batteri som sitter i datorn idag och som höll i två år och ca 330 cyklar. I så fall anser jag det vara en god affär.

Jag återkommer i alla fall när jag har fått batteriet och hunnit testa det.

Ursprungligen av andy.c:

Härlig historia det där! Men det var ungefär så jag kände när jag började kolla på ebay. "Apple original" från Kina eller Hong Kong för under $50. Det är inte för bra för att vara sant - det kan inte vara sant!

Testade istället Brittiska ebay och då hittade jag den här säljaren som hade 20000+ feedback och som säljer applereservdelar till ipod, iphone och datorer. Kollade vilka som hade köpt just ett macbook batteri och lämnat feedback. Mailade fem av dessa köpare och fick direkt tre svar. Alla var nöjda men den första som svarade verkade faktiskt tekniskt kunnig - han skrev i alla fall på ett tekniskt språk och berättade detaljer som inte "Svensson" hade kunnat återge.

Hur som helst så är det ju något som inte stämmer eftersom han säljer helt nya "originalbatterier" för halva retailpriset. Jag har ingen fast teori om vad än men vi får väl se när det dyker upp. Men det skulle inte förvåna mig om det är original men refurbished med > 50 cyklar. Kan också vara "rester" från den av Apple erkänt dåliga årgången 06/07, dvs. samma batteri som sitter i datorn idag och som höll i två år och ca 330 cyklar. I så fall anser jag det vara en god affär.

Jag återkommer i alla fall när jag har fått batteriet och hunnit testa det.

Kanske är de stöldgods. han kanske har brytit ett lastbilsflak eller tågvagn... man vet aldrig... Tänkte på priset...

och idag blev mitt batteri likadant, slutade ladda men fick igång de på samma sätt

Du gör rätt som tar engelska ebay, inte kul köra eBay.com och det står en "tullare" nere på gatan och skall ha Tull+avgift+moms ....
Inom EU är det bara raka spåret. Tyska eBay.de är också bra, men ofta blir engelskan haltande.
Min skoltyska är helkass så..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-03 23:15

Alltid Spännande med alla dessa batterihistorier.

Keep us informed.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 19:56

Idag dök batteriet upp och det ser ut att vara ett Apple original - ouppackat i originalkartong med plastfilm etc. på. Det sitter perfekt och färgen/materialet är exakt samma som datorn i övrigt.

Det känns bäst att inte ställa några följdfrågor till säljaren om hur han har fått tag i dem. Har kollat under Systeminformation och allt ser korrekt ut. En full laddning ser ut att ge ca 3,5h batteritid med AirPort påslaget. Vi får väl se hur bra det funkar om några laddningscykler men just nu känns det som en bra affär.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2010-03-07 13:01

Är de någon som har testat batterier från accessoryline.se ? Deras priser är riktigt bra och efter lite sökning på nätet så hittar jag flera som har beställt från dom och de har kommit på tid och alltid funkat. Någon här som en en erfarenhet? Man blir ju lite misstänksam när de är så bra priser.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-07 13:43
Ursprungligen av Nixe:

Är de någon som har testat batterier från accessoryline.se ? Deras priser är riktigt bra och efter lite sökning på nätet så hittar jag flera som har beställt från dom och de har kommit på tid och alltid funkat. Någon här som en en erfarenhet? Man blir ju lite misstänksam när de är så bra priser.

Jag har köpt två batterier där. Ett till en 12" PB och ett till en 15" MBP. Båda fungerar alldeles utmärkt, det till 12-tummaren har jag haft ett år nu och det är fortfarande fullt spett i det. Det andra har jag inte haft så länge, men det verkar funka det också. Priset avgjorde detta inköp.
Båda ser i detalj likadana ut som originalen, sånär som på att Apple-loggan saknas.
Jag är inte mycket för piratgrejer jag heller, men å andra sidan tilverkar inte Apple sina batterier själva.
Goflorp som är allergisk mot piratgrejor har nästan uteslutande piratobjektiv till sin kamera, enligt bloggen han har.:)

Ursprungligen av Nixe:

Är de någon som har testat batterier från accessoryline.se ? Deras priser är riktigt bra och efter lite sökning på nätet så hittar jag flera som har beställt från dom och de har kommit på tid och alltid funkat. Någon här som en en erfarenhet? Man blir ju lite misstänksam när de är så bra priser.

Min Macbook (svart) fick ligga utan laddning någon månad, då var batteriet helt kört. Funkade ganska bra innan jag slutade använda den men det dog tydligen helt.

Köpte ett "pirat-batteri" via accessoryline.se och det funkar helt kanon.
Jag var dock tvungen att köpa ett vitt batteri eftersom det inte fanns svart, men det skulle eventuellt vara på gång enligt han jag pratade med på accessoryline.se men det hade jag inte lust att vänta på.

Det nya har t.o.m. små gröna lysdioder som visar batteristatus precis som på original. Batteriet kom med ca 50% laddning och nu har jag laddat till 60% och då visar datorn 3.59 kvar. Kostade ca 680kr med frakt.

Jag rekommenderar accessoryline.se!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-04 15:56

Jag har problem med att ladda mitt batteri. Ibland möts jag av "(Laddar inte)" i statusraden istället för "XX%" och dioden lyser inte men ibland flyter allt på som det ska. Jag är inne på min andra laddare efter att min första hade "pinnar" på kontakten som ville åka in och därmed inte kunna anslutas. Jag har garanti kvar och undrar om jag kan lösa mitt problem på nåt sätt själv eller om jag bör uppsöka min lokala Mac-butik?

Pajjade batterier och laddare kan få stora och allvarliga konsekvenser.

Brända batterier, brinnande laddare osv.

Ta den till macverkstan så kan du sova lugnt sen.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-04-06 20:43

Det här har börjat spöka för mig med.. hmm.. undrar om det blev nåt tjall iom uppdateringen förra veckan..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-05 11:39

det finns trådar om detta, jag har samma problem. Det är för mig bara att dra ur sladden ur datorn 3-5 ggr och tillslut så börjar den ladda som den ska. När du ansluter den, låt den sitta typ 5sec innan du drar ur och sätter i den igen. Hoppas det löser sig!

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-08-16 15:29

Hade samma problem och läste i tråden om isolationen i kabeln till laddare som var dålig. Sen inspkterade jag laddarkabeln och såg att de var en knut på den, knöt upp den och sedan laddade den fint.

Bevaka tråden