Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tickande ljud på ny hårddisk...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2009-01-01 14:27

Fick en ny hårddisk till min Macbook i julklapp, nämligen en Western Digital Scorpio Blue 320GB 5400 RPM.
Jag har idag installerat den i macbooken och sedan installerat OSX på den.. Nu när allt är installerat och klart fungerar disken utmärkt, men datorn ger ifrån sig ett konstigt tickande ljud någon gång i minuten som låter som det kommer från höger nederdel på min Alumacbook, d.v.s. där hårddisken sitter.. Har kollat i diskvertyg och laddat ner "SMART Reporter" och de rapporterar att disken är okej.

1. Kan denna disk vara defekt eller är det normalt att disken tickar till ibland?
2. Kan jag göra något för att detta tickande ska sluta? Disken fungerar till synes bra..
3. Finns det något program som faktiskt kan visa s.m.a.r.t-data och inte bara rapportera att den är okej? Till Windows finns det en hel drös program som kan presentera olika data som s.m.a.r.t ger ifrån sig..

Mycket lustigt det här, för jag har haft problem med alla tre hårddiskar jag haft på sistone.. Två stycken i min stationära dator (en seagate 500GB dog så jag fick en ny, som presenterar dåliga smart-data samt fryser datorn då och då) och nu verkar det som jag fått en kass western digital disk till min macbook också, eller nåt? Hur fan stor är chansen egentligen ?? Min Fujitsu-disk (160GB) som satt i innan klickade/tickade inte på detta sätt... Kanske är så att Western Digital låter så, eller kan det vara så att den är defekt?

Tacksam för svar!

Kan tyvärr inte ge något riktigt svar på just den här frågan men vet att tickar det så är det ofta hårddisken som mår dåligt. Se till att ha ordentlig backup för om det är disken som strular kan det vara bråttom.

Jag har också haft två kraschar efter varandra med MacBook och sedan MacBook Pro. Det var ca 3 månader emellan och jag funderar också på hur man kan ha sådan otur. Fick i alla fall veta att det kan bero på att man flyttar datorn direkt efter att man stängd ned den. Disken tål inte det utan man ska vänta 1-2 minuter innan man rör datorn. Jag installerade också SmartSleep se här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 01:39

Man behöver inte vänta 1-2 minuter.
Däremot så har jag varit med om ett par enstaka fall då datorn är igång även fast skärmen är ihopslagen och nere i väskan. Alltså har inte hårdisken gått i vila och parkerat läshuvudet på hårddisken.
Se det som att du försöker stoppa ned en vinylspelare i din väska utan at stänga av den.

Googla "thermal recalibration".

Ursprungligen av Puckofisk:

Googla "thermal recalibration".

Är detta det ljudet man hör i vissa hårddiskar, låter som ett kort "bzzt"
då och då ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 08:26

Lästa någonstans om att WD hårddiskar kan klicka om de är inkopplade i en USB port som inte levererar tillräckligt mycket ström, tex på tangentbord och dyl.

Läste det i någon blog.. värt att prova!

Ursprungligen av JGalaxy:

Lästa någonstans om att WD hårddiskar kan klicka om de är inkopplade i en USB port som inte levererar tillräckligt mycket ström, tex på tangentbord och dyl.

Läste det i någon blog.. värt att prova!

Det är väl en intern disk vi pratar om.
Annars har du helt rätt.

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-01-07 15:01

Det är en intern disk som sitter i min Macbook Alu.
Här är ett ljudklipp med klickandet:
Klickande WD 320GB
(Höger musknapp -> Spara mål som..)

Det kanske är relaterat till det här problemet?

Klickande ljud från Macbook (unibody)

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-14 16:56
  • Medlem
  • Motala
  • 2009-01-17 13:13
Ursprungligen av oskich:

Jo, jag har också hört att man kan få bort klickandet genom att ställa ner den akustiska nivån. Jag anser dock inte att man ska behöva göra detta för att få en fungerande hårddisk. Att ställa ner denna nivå innebär också försämrad prestanda på disken, vilket jag absolut inte vill ha på en redan ganska långsam hårddisk (5400RPM).

Men tack för tipset! Om jag får tillbaka disken från dustin igen så får jag väl köra detta hack och pröva.. Jag hoppas på en ny disk som inte klickar från dem dock.
Har haft såna jävla problem med flera nya hårddiskar som rasat på sistone så jag är sjuuukt trött på trasslande hårddiskar nu.

Jag har lyckats köpa en Seagate Barracuda 7200.11 med firmware SD15 som massor människor har problem med.. En har redan rasat för mig och den andra är på väg nu..
Känns inte helt kul.. Men men..

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-17 13:42
Ursprungligen av widde:

Jo, jag har också hört att man kan få bort klickandet genom att ställa ner den akustiska nivån. Jag anser dock inte att man ska behöva göra detta för att få en fungerande hårddisk. Att ställa ner denna nivå innebär också försämrad prestanda på disken, vilket jag absolut inte vill ha på en redan ganska långsam hårddisk (5400RPM).

Men tack för tipset! Om jag får tillbaka disken från dustin igen så får jag väl köra detta hack och pröva.. Jag hoppas på en ny disk som inte klickar från dem dock.
Har haft såna jävla problem med flera nya hårddiskar som rasat på sistone så jag är sjuuukt trött på trasslande hårddiskar nu.

Jag har lyckats köpa en Seagate Barracuda 7200.11 med firmware SD15 som massor människor har problem med.. En har redan rasat för mig och den andra är på väg nu..
Känns inte helt kul.. Men men..

Apm-fixen gör väl snarare disken snabbare? Man ställer ju ner strömspar-funktionen så den går på full effekt hela tiden?

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-01-17 21:35
Ursprungligen av oskich:

Apm-fixen gör väl snarare disken snabbare? Man ställer ju ner strömspar-funktionen så den går på full effekt hela tiden?

Hmm, möjligt. Kanske blandade ihop det med den akustiska nivån som går att ställa in..
Men om man ställer ner strömsparinställningarna kommer man ju istället få kortare batteritid
Jag returnerar min och hoppas på det bästa. Jag vill ha en disk som funkar out of the box.. Min WD klickade ju till och med i min stationära dator..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-09 14:36

Har samma disk, och den klickar på samma sätt...

  • Oregistrerad
  • 2009-04-25 13:08

Min 320GB hitachi låter exakt likadant..

1
Bevaka tråden