Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewiredisk spinner igång en gång i kvarten

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-31 12:16

Har en Firewire disk ansluten till en Mac Pro. Disken är avsedd enbart för backup och TimeMachine är konfigurerad att köras mot den. Jag har noterat att den drar igång ganska exakt var 15:e minut. Det skulle ju kunna vara TM som startar upp enheten med sina Backup-jobb, men vad jag förstår så sker detta en gång i timmen... inte fyra gånger. Troligtvis är det något annat som får detta att ske, men vad?

har du disken utdelad någonstans.?

Det är inte fläktar eller sånt som kyler?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-01 09:25

Nope, det hörs tydligt att det är disken (eller rättare sagt diskarna då enheten innehåller två fysiska hårddiskar) som drar igång.

Ingen fildelninng överhuvudtaget är aktiverad i den här datorn.

Några fler förslag?

Har exakt samma problem.

Vad jag har kunnat hitta på andra siter så har det något med spotlightindexeringen.

Borde ju finnas ngt kommando i terminalen som säger DoNotIndexMyDrive ...

Ngn av Unix/terminalen-gurusarna kanske dyker in här...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-02 09:40

Verkar inte vara Spotlight heller som är boven... Det gör iaf. ingen skillnad om man lägger in disken i Spotlights Privacy-lista (som vad jag förstår ska utesluta enheten från indexering).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-01-02 17:40

Är det inte så att du har bockat i "Put the hard drive to sleep when possible" i Energy Saver i system preferences. Bocka ur det och disken är igång hela tiden istället, det brukar vara mer trivsamt då diskarna låter som mest under uppstart.

Time Machine skriver till disken en gång i timmen. Men systemet kanske tittar efter hårddisken mer än så för att se om den finns där oftare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-05 09:29

Jo, den inställningen är ibockad och så vill jag ha det. Jag är dock fortfarande angelängen om att få veta vad det verkligen är som drar igång disken...

Nu lånar jag tråden lite. Jag har samma problem. Har en maxtor one touch III 500gig. Den är kopplad till min macbook pro via min apple cinema display. Denna disk gör mig tokig för även om jag ställ in den på att vara igång hela tiden i systeminställningar så spinner den upp och sedan ner med ett par minuters mellanrum.
Helt ohållbart eftersom jag jobbar lite med final cut och får badbollen hela tiden i ett par sekunder när den ska spinna upp. Lite samma problem som trådägaren fast tvärt om. Hur kontrollerar man diskarna egentligen? Nån som vet?

Ursprungligen av wallraff:

Nu lånar jag tråden lite. Jag har samma problem. Har en maxtor one touch III 500gig. Den är kopplad till min macbook pro via min apple cinema display. Denna disk gör mig tokig för även om jag ställ in den på att vara igång hela tiden i systeminställningar så spinner den upp och sedan ner med ett par minuters mellanrum.
Helt ohållbart eftersom jag jobbar lite med final cut och får badbollen hela tiden i ett par sekunder när den ska spinna upp. Lite samma problem som trådägaren fast tvärt om. Hur kontrollerar man diskarna egentligen? Nån som vet?

Kan du kolla i Aktivitetshanteraren - kul kolla på den i en kvart...

Jag har en idé om nätverksvolymer som skall kollas att de finns kvar...

Kan du läsa någon logg?

Kan du ansluta disken via FW? Det drar mindre systemresurser och du kanske slipper badbollen. - men du har säkert disken så redan om du redigerar film...

http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/pmset.1.html

sudo pmset -g borde ge dig en fingervisning om vilken schema disken är satt till. pmset disksleep 0 skall stänga av sovschemat och låta disken vara igång hela tiden.

Ursprungligen av ghost9999:

Mac OS X Manual Page For pmset(1)

sudo pmset -g borde ge dig en fingervisning om vilken schema disken är satt till. pmset disksleep 0 skall stänga av sovschemat och låta disken vara igång hela tiden.

Kan man genom pmset disksleep 0 styra enskilda diskar eller blir det då så att alla diskar går på högvarv? Det är ju inte heller så önskvärt. Man lär ju steka kulorna om man ska laptopen i knät då...

Kollade just pmset -g disksleep står på 180 vilket torde vara 180 minuter eller hur?
Det verkar inte styra den externa disken... Fler förslag kanske?

Jag har samma problem med en LaCie d2 Quadra 1TB inköpt i november. Primära användningen är Time Machine.

Jag kom fram till att problemet ligger i Leopard. På burkar med Tiger så går den ner i vila som den ska precis som alla andra Lacie FW-diskar jag använt.

Jag har löst det med ett skript som monterar och ett automatorflöde som avmonterar. Dessa styrs av iCal på så sätt kan jag välja exakt nät TM ska backa. Det låter kanske omständigt men det fungerar utan att jag behöver bry mig om det - så som det var tänkt från början.

Jag har precis samma problem, fast med en USB-disk. Det här är ett problem jag inte känner igen från Tiger, så jag misstänker att det är nåt som kommit med Leopard?

Samma problem här, jäkligt tröttsamt (såpass att jag ejectar diskarna numera).
Har för mig att det har diskuterats här på 99 förut, men nu hittar jag inte tråden. Fanns ingen lösning i alla fall som jag minns det.
Här är en diskussion på apple om samma sak. Utan lösning.

Vill minnas att någon sade att det var en daemon som kollar TM-diskar regelbundet (oavsett om TM är påslaget eller ej) men nu hittar jag inte den i Activity Monitor. Osäker.

Jag läste om en lösning där man går in och skapar ett crontab-jobb (jag är ingen expert på det här!) som ska göra en checkup av något slag mot disken en gång i minuten och på så sett ska den aldrig ha tid att varva ner. Rust never sleeps...
Här är den tråden
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20011024160033481
Jag testade dock aldrig detta.

Goflorp>> jag ska kolla aktivitetshanteraren vid ett tillfälle

1
Bevaka tråden