Lurad på blocket, se upp!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle ge min lillasyster en iPod Nano i julklapp och köpte denna Ipod Nano 8 Gb han påstår att han skickade den den 18 dec, har inte kommit än. Nästan säker på att jag är lurad, mobilnummret går inte till rätt person och hittar ingen med hans namn på Frösön.

Är det lost case eller vad finns det för vägar att gå nu?
Har ju hans kontonummer, går det att använda sig av den informationen på något sätt?

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 17:07

Anmäl till Polisen? (Som i.o.f.s. lägger ned ärendet).

Ja precis, är ju totalt värdelöst att anmäla en sådan här sak till Polisen, tyvärr.

Kontaktade Blocket och fick ett snabbt och bra svar

"Hej,

Om du önskar kan vi skicka dina kontaktuppgifter till annonsören tillsammans med
en uppmaning till denne att kontakta dig så att ni kan reda ut saken. Om du önskar
att vi gör detta behöver vi veta vilka kontaktuppgifter du godkänner att vi
vidarebefordrar. Exempelvis namn, telefonnummer och e-postadress.

Vi har tillsvidare registrerat och sparat undan de uppgifter vi har på denna
annonsör för framtiden."

Lär väl spela kvitta men bättre än inget antar jag.

Om personens kontonummer finns så får polisen inte lägga ner ärendet - ty då finns spaningsuppslag. Men även om dom tar personen så får du aldrig igen några pengar så klart. Polisen kanske lägger ärendet längst ner i högen. men dom kan inte lägga ner en förundersökning med spaningsuppslag. Jag skulle definitivt anmäla händelsen. Om inte annat så för principens skull. Man fyller i ett papper - det tar några minuter - det kan man offra.
(Om han/hon har tillgångar så får du tillbaka stålar, men dessa varelser brukar inte ha några tillgångar :-D. )

Ah okej, stort tack för matnyttig information. Kan ju inte skada att anmäla isåfall. Går det att göra anmälan via internet?

Ursprungligen av FillilutteN:

Ah okej, stort tack för matnyttig information. Kan ju inte skada att anmäla isåfall. Går det att göra anmälan via internet?

http://www.polisen.se/inter/nodeid=8980&pageversion=1.jsp kan du se vilka anmälningar som kan göras via internet. Annars fungerar det att ringa 114 14.

För övrigt så kanske detta blir en lärdom inför nästa köp. Betala _inte_ i förskott!

Nej, jag vet det där med att inte betala i förskott. Men gjort massvis med affärer, både sålt och köpt, saker på Blocket sedan typ 02 och aldrig blivit lurad, eller lurats. Försöker gå på magkänslan genom telefon men den här gången hann jag bara ha mailkontakt i och med julstöket. Får hoppas den kommer imorgon, det är nog sista dagen att hoppas på tyvärr.

Problemet är att det inte finns någon riktigt säker betalningsmetod vad jag vet. Internetgiro har jag hört att man kan blåsa folk på också, förstår inte hur men...

Annars finns ju alltid basebollträ.....om du hittar honom så klart.....:tveksam:

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-12-30 11:21

Problemet är att det inte finns någon riktigt säker betalningsmetod vad jag vet. Internetgiro har jag hört att man kan blåsa folk på också, förstår inte hur men...

Fast det är ju hur som helst en aning bättre än att betala i förskott för något som man inte sett, eller hur? Det går säkert att fuska med det på nåt sätt, men om man ställer det i relation till förskottsbetalning så...

Internetgirot.se bygger på att du betalar in pengarna till "förmedlingstjänsten". Säljaren erhåller summan när du har tagit emot och godkänt att varan är i det skick som ni har avtalat vid försäljningen. Likaså skickar inte säljaren något innan denne ser din betalning. Jag skulle säga att det är en betydligt säkrare tjänst än att betala i förskott.

Vad jag förstår så fungerar tryggheten också i motsatt effekt. Dvs. att om köparen struntar i att godkänna mottagen vara så stannar pengarna kvar i systemet. Detta för att garantera att produkten retuneras och godkänns som retunerad av säljaren. Därefter blir det förmodligen en juridisk process för att få lös pengarna eftersom det är det säkraste sättet för att ingen ska bli bedragen. Har man då kört med rena kort så borde det inte bli några problem att få tillbaka sina pengar av Internetgirot.

Då var det statistiskt troligt att du skulle bli blåst. Sannolikheten för att någon som gör en enstaka affär ska bli blåst är mindre. Ju fler affärer - desto närmare och närmare kommer man blåsningen. Enkel statistik.

Nej, jag vet det där med att inte betala i förskott. Men gjort massvis med affärer, både sålt och köpt, saker på Blocket sedan typ 02 och aldrig blivit lurad, eller lurats.

• Avstängd
  • International user
  • 2008-12-30 09:46

Jo för det är ju så värt det med en misshandelsdom för en dispyt på 1300:-....

Jo jag har koll på hur internetgiro fungerar, men läste någonstans att det inte är helt vattentätt iaf. För mig verkar det vara det men ja, i fortsättningen får man väl försöka gå på den säkra linjen. Hur som helst alltid ta kontakt med personen via mobil innan, då kan man skapa sig en rätt bra bild tycker jag. Sen kan man bli blåst även då men skillnad att prata för sig via mail i förhållande till hur ett telefonsamtal fungerar.

Tycker man borde kunna få ut information via bankkontonummret men antar att det faller under PUL, suck!

Blev en dyr iPod, nu får man ta och köpa en ny iaf :/

Jo självklart är det delvis så, men det finns andra parametrar som spelar in, Erfarenhet tex. Men problemet är att jag inte använde mig av den i det här fallet, kollade upp personuppgifter tex. Men så blir det i julestöket, får vara glad att det inte var ännu mer pengar det rörde sig. Tycker dock det är väldigt märkligt att Blocket inte tar bort hans annons, mailat och frågat dom om det nu.

Imorgon skickar jag iväg en polisanmälan, får se vad som händer.

Jag skulle verkligen polisanmäla, då har man gjort vad man kunnat och kanske besparat någon annan 1300...

Jag köpte en på tradera och den skulle kommit till julafton men den kom inte fram förrän i förrgår, dvs den 29e. Det hade inte varit så illa om den inte hade varit så dåligt packad (en sida, inte ens uppslag) från hemköps reklamblad och sen ner i en bubbelpåse från posten.

Den hade ett hörn deformerat med avskrapad färg. Han sa att den var i nyskick men den var oerhört repig och dessutom en tydlig buckla på baksidan. Han hade inte ens tömt den på musik. Det är garanti kvar på den, jag ringde Apple. Jag skickade ett mail och krävde halva auktions-summan och hela transportkostnaden åter men jag har inte fått något svar.

Jag som till o med krävt att få den i en kartong och postat rekommenderat eller som värde och fick den i en påse på lådan..

Vad kan man göra? De lär väl inte byta ut skalet på en iPod Nano G3 längre..och det lär väl inte hända att jag får pengar åter heller? Hur länge skulle ni vänta med att ge tokdålig feedback på tradera?

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-31 14:50

Betala inte i förskott. Använd internetgiro.

Väljer du trots det att skicka pengar till helt okända människor för produkter som du inte fått se innan du betalar - tja, då få du vackert skylla dig själv.

Nej, jag vet att det inte är vad ni som råkat illa ut vill höra och jag vet att kan låta cyniskt och hjärtlöst men så länge som folk faktiskt skickar pengar till okända kommer folk också bli lurade. Det finns fungerande, säkra betaltjänster - använd dem.

Ursprungligen av klarabara:

Den hade ett hörn deformerat med avskrapad färg. Han sa att den var i nyskick men den var oerhört repig och dessutom en tydlig buckla på baksidan.

Hur länge skulle ni vänta med att ge tokdålig feedback på tradera?

Tycker du skall ta och rapportera detta till tradera.. Isf kan han tom bli avstängd.

Alternativet till Internetgirot är att be avsändaren skicka produkten mot postförskott med Bussgods (www.bussgods.se). Då ska du ställa kravet att avsändaren skriver att det är tillåtet att öppna paketet för att se om produkten är enligt överenskommelse. Är det något som inte är som överenskommet så skickar Bussgods tillbaka paketet och du behöver inte betala några pengar över huvud taget.

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-01 14:15
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Alternativet till Internetgirot är att be avsändaren skicka produkten mot postförskott med Bussgods (www.bussgods.se). Då ska du ställa kravet att avsändaren skriver att det är tillåtet att öppna paketet för att se om produkten är enligt överenskommelse. Är det något som inte är som överenskommet så skickar Bussgods tillbaka paketet och du behöver inte betala några pengar över huvud taget.

Skulle jag aldrig gå med på som säljare...

Ursprungligen av DaPhox:

Skulle jag aldrig gå med på som säljare...

Och vad har du att förlora på att din köpare får se att allt är som ni har kommit överens om? Såvitt jag ser det så har man inget att förlora på det.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-28 23:17
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och vad har du att förlora på att din köpare får se att allt är som ni har kommit överens om? Såvitt jag ser det så har man inget att förlora på det.

Well, någon måste ju betala för frakten och det lär ju bli du som säljare som får göra det. Men det är väl kanske en risk man får ta om man inte gör upp affärer öga mot öga...

Senaste nytt är att han för ca 1 vecka sedan svarade, extremt oväntat, och påstod att han var "under intrycket" av att han skickat den men sedan glömt bort det.
Vet inte vad jag ska tro men, tolkat genom mailet, så verkade han väldigt ångerfull och känns som han inte svara om han inte den här gången tänker skicka. Efter detta mail har jag endast fått ett till mail där han säger att han ska skicka den men sen i fredags har jag inte hört något mer, vi får väl se vad som händer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 19:56

Senaste nytt är att han för ca 1 vecka sedan svarade, extremt oväntat, och påstod att han var "under intrycket" av att han skickat den men sedan glömt bort det.
Vet inte vad jag ska tro men, tolkat genom mailet, så verkade han väldigt ångerfull och känns som han inte svara om han inte den här gången tänker skicka. Efter detta mail har jag endast fått ett till mail där han säger att han ska skicka den men sen i fredags har jag inte hört något mer, vi får väl se vad som händer...

Även om han inte är en bluffare så undrar man vad det är för pajas. Man glömmer inte en sådan sak utan man ser till att avslutar en affär direkt.

Tyvärr låter det som du är lurad.

Ursprungligen av acke:

Även om han inte är en bluffare så undrar man vad det är för pajas. Man glömmer inte en sådan sak utan man ser till att avslutar en affär direkt.

Tyvärr låter det som du är lurad.

Jo håller med, jävla märkligt ordval "under intrycket". Men igår kom den iaf, vilken soppa men skönt att det är över.

1
Bevaka tråden