Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisks livslängd?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det dags att köpa en ny hårddisk. Måste minst vara 1TB (mycket hd-filmer).

Om nu priset skiljer sig så mycket mellan de olika diskarna, vilken ska jag välja?

Hur lång är livslängden?
Min mac har 5400/varv/min. Om nu disken har 7200. Vad blir skillnaden?


exempel: Iomega (aluminium)
1TB
7200 varv/min
60 MB/s
Endas usb

(jag har endas usb).. väldigt smart av apple o ta bort firewire!

Mvh Rasmus

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-27 04:44

Utan att vara expert så skulle jag inte tro att det blir särskilt stor skillnad, åtminstone inte till den externa hårddiskens nackdel, generellt sett.

Hårddisken i din Macbook är (i princip) igång under hela tiden du använder datorn, externa hårddiskar lär du endast ha gång då och då. Därtill är hårddisken i din dator inklämd bland en massa annan elektronik som avger värme. Troligen är den externa disken bättre kyld och borde därför hålla längre. Utöver det slänger man runt på en bärbar dator, och hårddisken med den. Din externa enhet lär sitta stilla och lydigt på skrivbordet när du använder den. Hur som helst är nog skillnaderna på marginalen om man bara ser till snurren på skivorna. Däremot kan konstruktionen av de olika hårddiskarna skilja och jag skulle tro att detta gör betydligt större skillnad än bara hastigheten i sig. Även om man har tillgång till statistik om olika konstruktioners tillförlitlighet lär det i sig inte säga så mycket eftersom det ändå bara gäller ett exemplar.

Om hastigheten? Ja, det är ingen mening att köpa en hårddisk som är snabbare än vad gränssnittet kan leverera eller vad behovet fordrar. Inte för att det skulle vara så värst mycket säkrare, utan för att det är billigare.

Hårddiskar tenderar ju att avlida när det är mest olämpligt.

Om du har värdefull data som du inte vill förlora rekommenderar jag att du sparar samma grejer på minst 2 diskar. T.ex. Iomega Ultramax 1TB kan köras i RAID läge så du får 500GB användbart utrymme och säkerheten att det finns kvar om/när ena disken avlider.

Om denna säkerhet inte verkar nödvändig, så kan du iallafall tänka på att om du kör 2st 500GB istället för 1st 1TB så tappar du bara hälften av datat i inkommande krasch

Tja, hur långt är ett snöre ?

Normalt så håller väl en hårddisk 3-4 år. Men det är väl statistik... mitten på normalfördelningskurvan ligger väl där skulle jag tro.
Sedan finns det i ena änden ett fåtal diskar som brakat efter 12 år...
i andra änden av kurvan de diskar som pajjat ihop efter en månad...

Man kan aldrig förutspå när en disk skall pajja. SMART är lite inyggd diagnostik som försöker känna av att en hårddisk är på väg rasa. Men om SMART börjar larma är det brådis...

Som andra säger; Inget extisterar om det inte existerar på två ställen.

Själv kör jag två bärbara mot en gemensam Time Machine-backup. Som extra försäkring har jag en liten extern som foton mm hamnar på också.

Har du mycket "livsviktiga" data, kolla då på ngt som www.idisk.com , 2GB är gratis, sedan har de ngt hyfsat billigt för 150GB... backupen låter du då gå över bredbandet nattetid. Kan ju vara ETT alternativ. Då är du ju skyddad mot brand, översvämning etc.

Kolla alltid garantitiden på disken.
5 år är minimum.

Ursprungligen av Matrix:

Kolla alltid garantitiden på disken.
5 år är minimum.

Yes, alltid bra att utgå ifrån. Seagate 7200.11-serien exempelvis (men de flesta tillverkare har fem års garanti idag).

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-12-27 21:22
Ursprungligen av Matrix:

Kolla alltid garantitiden på disken.
5 år är minimum.

Vad hjälper det om den krashar? Det som fanns på den är ju borta ändå

Jo, säkerhetskopian får man alltid göra själv - men en ny disk är väl bättre än inget?

Tack för svaren!
Jag kommer nog att köpa Iomegans 1TB.. Men eftersom jag bär runt på 3 generationers bilder (ca 60 000 bilder) borde jag nog fundera på att dela upp bilderna.

ULTRAMAX PRO är ett alternativ?, eller Drobo? Men då ligger ju alla ändå på ett samma o ställe. Enda fördelen är att om en av diskarna pajar så dör inte drobon/ultramexen.

Tack

Ursprungligen av ks.rasmus:

Tack för svaren!
Jag kommer nog att köpa Iomegans 1TB.. Men eftersom jag bär runt på 3 generationers bilder (ca 60 000 bilder) borde jag nog fundera på att dela upp bilderna.

ULTRAMAX PRO är ett alternativ?, eller Drobo? Men då ligger ju alla ändå på ett samma o ställe. Enda fördelen är att om en av diskarna pajar så dör inte drobon/ultramexen.

Tack

Med så mycket och viktig data (som du kanske iinte använder varje dag) räcker det inte med en backup, utan du bör nog ha två. En av dom på annan plats än de andra (tänk brand).

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-27 13:11

Seagate ändrar den 3:e januari från 5 år till 3 år för "konsumenthårddiskar".

frågor och svar:
http://news01.seagatestorage.com/FDF5AA9570?elqPURLPage=3792&elq=1C913295801A45A1A2AD5C58C647FDA7

tabell över garanti för dom olika modellerna:
http://news01.seagatestorage.com/FDF5AA9570?elqPURLPage=3793

Drobo dräglar jag efter....
Där har vi en vettig backup.....

www.drobo.com

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-12-28 02:47
Ursprungligen av Goflorp:

Drobo dräglar jag efter....
Där har vi en vettig backup.....

www.drobo.com

Jag va det åxå ett tag, tills jag insåg att datan inte alls hålls säkert trots allt om man ser till ett större perspektiv.
Säg att din drobo tickar på som den skall en lång tid framöver, men att någon liten komponent felar i elektroniken. Med andra ord, den går sönder.

Efter en händelse som denna så kommer du inte åt datan eftersom du behöver den mjukvara drobo använder för att fördela all data, och som ej går att återfå genom att ansluta en eller alla diskar i en dator.

Skulle vara betryggande om man kunde emulera en drobo via mjukvara ifalla att....
Eller så är jag bara nojjig

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-28 10:24
Ursprungligen av Fv02:

Jag va det åxå ett tag, tills jag insåg att datan inte alls hålls säkert trots allt om man ser till ett större perspektiv.
Säg att din drobo tickar på som den skall en lång tid framöver, men att någon liten komponent felar i elektroniken. Med andra ord, den går sönder.

Efter en händelse som denna så kommer du inte åt datan eftersom du behöver den mjukvara drobo använder för att fördela all data, och som ej går att återfå genom att ansluta en eller alla diskar i en dator.

Skulle vara betryggande om man kunde emulera en drobo via mjukvara ifalla att....
Eller så är jag bara nojjig

Bra synpunkt. Det som går sönder går ju att laga men vem vet hur länge tillverkaren är kvar på marknaden?

Ursprungligen av planB:

Bra synpunkt. Det som går sönder går ju att laga men vem vet hur länge tillverkaren är kvar på marknaden?

Då skulle man ju inte våga använda nåt öht.

Hela datorvärlden är ju full av konstiga format
Bernoullibox (kommer NÅN ihåg den), Syquest, konstiga Taper (DAT, Travan), Zip, bla bla bla som försvunnit.

Jag tror ju data är betydligt säkrare på en DROBO än på mycket annat.
Men vill ni ha det atombombssäkert i bergrum så finns ju den tjänsten att köpa.

Om drobon pajjar får du en ny:
What happens if drobo itself breaks? How do I recover my data?

Under your warranty, Data Robotics at its discretion replaces the system. With the power off, remove the drives currently in the system and move them over to the replacement system. Turn the power on, on the replacement system, and it should boot-up with all of your data available to you.

Sedan KAN man ju köra Valfri "disk destroyer" på dem utan knot:

It is extremely likely that the data itself is still present. It is just "unreadable" as far as your O/S is concerned. Several 3rd party data recovery tools are available and include:

For the Mac:

DiskWarrior

Data Rescue II

Stellar Phoenix

Tech Tool (comes with Apple Care)

For Windows:

Data Rescue PC

Stellar Phoenix

NOTE: We have not officially tested the Drobo with any of these products and we do not officially support or endorse any of these third party products, nor can we guarantee their results. They are used at your own risk, but we have heard from Drobo customers that they do work.

Drobo Customer Support does not provide technical support for the software listed above. Please contact the manufacturer for issues related to their product.

Ursprungligen av Fv02:

Jag va det åxå ett tag, tills jag insåg att datan inte alls hålls säkert trots allt om man ser till ett större perspektiv.
Säg att din drobo tickar på som den skall en lång tid framöver, men att någon liten komponent felar i elektroniken. Med andra ord, den går sönder.

Efter en händelse som denna så kommer du inte åt datan eftersom du behöver den mjukvara drobo använder för att fördela all data, och som ej går att återfå genom att ansluta en eller alla diskar i en dator.

Skulle vara betryggande om man kunde emulera en drobo via mjukvara ifalla att....
Eller så är jag bara nojjig

Tycker du verkar övernojig på det här.
Risken är nog större att mitt hus brinner ner och då skiter det sig iaf.

Finns ju andra system också som inte använder standard när du sparar data.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-27 18:54

Jag har faktiskt aldrig haft en hårddiskhaveri. Någonsin. Datorerna har pensionerats eller uppgraderats innan hårddiskarna lagt av. PCns Seagate Cheetah SCSI-disk är inne på sitt 8:e år.

Ursprungligen av planB:

Jag har faktiskt aldrig haft en hårddiskhaveri. Någonsin. Datorerna har pensionerats eller uppgraderats innan hårddiskarna lagt av. PCns Seagate Cheetah SCSI-disk är inne på sitt 8:e år.

Jag hoppas att du inte tar det som ursäkt för att inte göra backup.

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-27 20:53

Snabbare diskar har en tendens att bli något varmare än mindre snabba. Det som knäcker diskar är oftast värme eller att någon tappar dom. Har flera diskar i Amigan som snurrar än utan problem. Har även lyckats avliva en del diskar i allt för trånga lådor med taskig ventilering.

Kyl väl och låt stå så håller hårddiskarna.

Ja nu fick jag en tankeställare...

Jag får bli super rik så att jag kan köpa 1TB Solid-state drive

Tack för alla svar.., verkligen

1
Bevaka tråden